Gå tilbake   Hyperions webforum > Blogger > matthijs

Vurder dette innlegget

Jeg lager eplesider.

Skrevet 8/08-2008 kl 14:14 av matthijs
Eller "cider", som noen skriver. Men riktig norsk stavemåte er visstnok "sider". Nuvel.

Jeg har satt to dunker som skal begynne å gjære om noen dager, hvis alt går bra. Den ene er harry-sider, den andre hardcore-sider.

Harry-sideren er eplejuice fra Europris tilsatt turbo-gjær. Den tipper jeg blir et søtt og enkelt produkt. Hardcore-sideren er selvpressede epler fra svigers' epletre tilsatt ingenting. Gjær som finnes på/i eplene allerede skal visstnok sette i gang gjæringen uten at jeg trenger å gjøre noe - men det er en viss fare for mugg involvert.

Så får vi se. Senere i høst skal jeg prøve meg på pæresider fra vårt eget tre...
Antall kommentarer 16

Kommentarer

Gammel
matthijs sin avatar
Sideren er jo ikke ferdig enda! Hvor lang tid skal dette ta???
Skrevet 8/08-2008 kl 15:30 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
Ole Peder Giæver sin avatar
Veldig pappa-aktig av deg.
Skrevet 9/08-2008 kl 10:56 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Oppdatert 9/08-2008 kl 11:29 av Ole Peder Giæver
Gammel
matthijs sin avatar
Faren min pleide å lage vin selv. Hyllebærvin (som smakte forferdelig) og eplevin (som smakte litt bedre). Hyllebærvinen pleide vi å stjele og bli sørpe fulle på. Eplevinen passet til å forføre ungpiker med.
Skrevet 9/08-2008 kl 12:22 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
Jeg stjal gjennom hele videregående kirsebærlikør min far hadde laget, restene av skilsmisseboet lå i kjelleren på glasskrukker med sprit.
Skrevet 9/08-2008 kl 20:13 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Gammel
matthijs sin avatar
Harry-cideren gjæret som bare rakkern en stund, og nå står den og koser seg i kjelleren og venter på å bli lagt i flasker - med litt sukkervann i bunnen for å få bobler.

Hardcore-cideren... lukter gjær, blant annet... men har ikke boblet merkbart i gjærlåsen. Den står i kjelleren og utvikler tentakler, tror jeg. Hm. Vi får se hva jeg gjør med den etterhvert...
Skrevet 23/08-2008 kl 17:12 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
Sweet. Kanskje jeg kunne flytte inn i dukkehuset i Holmers. Få cider til jul. Bli en slags cider-nisse. Skjønt, det kan jo hende det kun ville vært muntert en halv dag før alle parter ble lei.
Skrevet 23/08-2008 kl 22:14 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Oppdatert 24/08-2008 kl 08:32 av Ole Peder Giæver
Gammel
matthijs sin avatar
Cideren har blitt lagt på flasker! Det vil si, helt over i halvannenliters brusflasker, forvasket i vaskemaskinen. Mmm. Det er vakkert. I bunnen av hver flaske: En spiseskje eller to med sukkerlake, så det skal bli musserende.

Harry-cideren lukter litt... gjær? Mens hardcore-cideren faktisk har litt av den der gode, ekte cider-lukten. Naturlig, liksom.

Litt som kumøkk.
Skrevet 27/09-2008 kl 12:57 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
matthijs sin avatar
Da har vi plukket, vasket og presset pærer og lagt dem på dunk. Og det har såvidt, såvidt begynt å gjære. Jeg tar meg selv i å sitte på en krakk ved siden av dunken og stirre, stirre, stirre på gjærlåsen i håp om å få se et lite "plopp".

Jeg har sett minst tre plopp i dag. Dette begynner bra!
Skrevet 5/10-2008 kl 19:19 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
matthijs sin avatar
Tiden er inne, mine damer og herrer! Jeg har drukket et helt glass av harry-cideren.

Den smaker beiskt og surt, men jeg tror jammen det er alkohol i den. Og så lukter den litt kumøkk, slik som god cider skal gjøre. (Håper jeg).
Skrevet 12/02-2009 kl 18:55 av matthijs matthijs er online nå
Oppdatert 12/02-2009 kl 18:56 av matthijs
Gammel
For en timing!!!
Skrevet 12/02-2009 kl 19:22 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Gammel
Den smakte som den skulle smake. Tror jeg også.
Skrevet 16/02-2009 kl 05:05 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Gammel
Njordi sin avatar
Herrejemeni, jeg har skoggledd meg gjennom denne lille dialogen.
Jeg har bilder i hodet av O.P. som Rambergnissen og Matthijs som sitter og stirrer og venter på "Plopp".
Skrevet 16/02-2009 kl 19:18 av Njordi Njordi er offline
Gammel
matthijs sin avatar
Da har jeg smakt på den virkelige, hjemmelagde, eget-pæretre-baserte pæresideren. Tjohei!!!

Mye gjærsmak, og masse bunnfall som må siles ut. Men utenom det... søt, god, musserende og gir god vibb. Noe helt annet enn europris-sideren, rett og slett. Dette skal gjentas!
Skrevet 1/03-2009 kl 14:00 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
Hva var det du serverte meg da?!? (Tenk indignert interrobang m xtra spørsmålstegn.)
Skrevet 1/03-2009 kl 22:10 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Gammel
matthijs sin avatar
Det var harry-sideren - vingjær + Europris-eplejuice. Men dette har vi da snakket om, OP! (I hvert fall jeg, da. Men mulig du bare drev og tenkte på slike rollespill.)
Skrevet 2/03-2009 kl 03:37 av matthijs matthijs er online nå
Gammel
Åja. Jaja. Spar en skvett til meg.
Skrevet 2/03-2009 kl 10:23 av Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline

Siste innlegg fra matthijs

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:51.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2010 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia