Jeg lager eplesider.
Skrevet 8/08-2008 kl 14:14 av matthijs
Eller "cider", som noen skriver. Men riktig norsk stavemåte er visstnok "sider". Nuvel.
Jeg har satt to dunker som skal begynne å gjære om noen dager, hvis alt går bra. Den ene er harry-sider, den andre hardcore-sider.
Harry-sideren er eplejuice fra Europris tilsatt turbo-gjær. Den tipper jeg blir et søtt og enkelt produkt. Hardcore-sideren er selvpressede epler fra svigers' epletre tilsatt ingenting. Gjær som finnes på/i eplene allerede skal visstnok sette i gang gjæringen uten at jeg trenger å gjøre noe - men det er en viss fare for mugg involvert.
Så får vi se. Senere i høst skal jeg prøve meg på pæresider fra vårt eget tre...
Jeg har satt to dunker som skal begynne å gjære om noen dager, hvis alt går bra. Den ene er harry-sider, den andre hardcore-sider.
Harry-sideren er eplejuice fra Europris tilsatt turbo-gjær. Den tipper jeg blir et søtt og enkelt produkt. Hardcore-sideren er selvpressede epler fra svigers' epletre tilsatt ingenting. Gjær som finnes på/i eplene allerede skal visstnok sette i gang gjæringen uten at jeg trenger å gjøre noe - men det er en viss fare for mugg involvert.
Så får vi se. Senere i høst skal jeg prøve meg på pæresider fra vårt eget tre...
Antall kommentarer 16
Kommentarer
|
|
Sideren er jo ikke ferdig enda! Hvor lang tid skal dette ta???
|
Skrevet 8/08-2008 kl 15:30 av matthijs
|
|
|
Veldig pappa-aktig av deg.
|
Skrevet 9/08-2008 kl 10:56 av Ole Peder Giæver
Oppdatert 9/08-2008 kl 11:29 av Ole Peder Giæver |
|
|
Faren min pleide å lage vin selv. Hyllebærvin (som smakte forferdelig) og eplevin (som smakte litt bedre). Hyllebærvinen pleide vi å stjele og bli sørpe fulle på. Eplevinen passet til å forføre ungpiker med.
|
Skrevet 9/08-2008 kl 12:22 av matthijs
|
|
|
Jeg stjal gjennom hele videregående kirsebærlikør min far hadde laget, restene av skilsmisseboet lå i kjelleren på glasskrukker med sprit.
|
Skrevet 9/08-2008 kl 20:13 av Ole Peder Giæver
|
|
|
Harry-cideren gjæret som bare rakkern en stund, og nå står den og koser seg i kjelleren og venter på å bli lagt i flasker - med litt sukkervann i bunnen for å få bobler.
Hardcore-cideren... lukter gjær, blant annet... men har ikke boblet merkbart i gjærlåsen. Den står i kjelleren og utvikler tentakler, tror jeg. Hm. Vi får se hva jeg gjør med den etterhvert... |
Skrevet 23/08-2008 kl 17:12 av matthijs
|
|
|
Sweet. Kanskje jeg kunne flytte inn i dukkehuset i Holmers. Få cider til jul. Bli en slags cider-nisse. Skjønt, det kan jo hende det kun ville vært muntert en halv dag før alle parter ble lei.
|
Skrevet 23/08-2008 kl 22:14 av Ole Peder Giæver
Oppdatert 24/08-2008 kl 08:32 av Ole Peder Giæver |
|
|
Cideren har blitt lagt på flasker! Det vil si, helt over i halvannenliters brusflasker, forvasket i vaskemaskinen. Mmm. Det er vakkert. I bunnen av hver flaske: En spiseskje eller to med sukkerlake, så det skal bli musserende.
Harry-cideren lukter litt... gjær? Mens hardcore-cideren faktisk har litt av den der gode, ekte cider-lukten. Naturlig, liksom. Litt som kumøkk. |
Skrevet 27/09-2008 kl 12:57 av matthijs
|
|
|
Da har vi plukket, vasket og presset pærer og lagt dem på dunk. Og det har såvidt, såvidt begynt å gjære. Jeg tar meg selv i å sitte på en krakk ved siden av dunken og stirre, stirre, stirre på gjærlåsen i håp om å få se et lite "plopp".
Jeg har sett minst tre plopp i dag. Dette begynner bra! |
Skrevet 5/10-2008 kl 19:19 av matthijs
|
|
|
Tiden er inne, mine damer og herrer! Jeg har drukket et helt glass av harry-cideren.
Den smaker beiskt og surt, men jeg tror jammen det er alkohol i den. Og så lukter den litt kumøkk, slik som god cider skal gjøre. (Håper jeg). |
Skrevet 12/02-2009 kl 18:55 av matthijs
Oppdatert 12/02-2009 kl 18:56 av matthijs |
|
|
For en timing!!!
|
Skrevet 12/02-2009 kl 19:22 av Ole Peder Giæver
|
|
|
Den smakte som den skulle smake. Tror jeg også.
|
Skrevet 16/02-2009 kl 05:05 av Ole Peder Giæver
|
|
|
Herrejemeni, jeg har skoggledd meg gjennom denne lille dialogen.
Jeg har bilder i hodet av O.P. som Rambergnissen og Matthijs som sitter og stirrer og venter på "Plopp". |
Skrevet 16/02-2009 kl 19:18 av Njordi
|
|
|
Da har jeg smakt på den virkelige, hjemmelagde, eget-pæretre-baserte pæresideren. Tjohei!!!
Mye gjærsmak, og masse bunnfall som må siles ut. Men utenom det... søt, god, musserende og gir god vibb. Noe helt annet enn europris-sideren, rett og slett. Dette skal gjentas! |
Skrevet 1/03-2009 kl 14:00 av matthijs
|
|
|
Hva var det du serverte meg da?!? (Tenk indignert interrobang m xtra spørsmålstegn.)
|
Skrevet 1/03-2009 kl 22:10 av Ole Peder Giæver
|
|
|
Det var harry-sideren - vingjær + Europris-eplejuice. Men dette har vi da snakket om, OP! (I hvert fall jeg, da. Men mulig du bare drev og tenkte på slike rollespill.)
|
Skrevet 2/03-2009 kl 03:37 av matthijs
|
|
|
Åja. Jaja. Spar en skvett til meg.
![]() |
Skrevet 2/03-2009 kl 10:23 av Ole Peder Giæver
|
Siste innlegg fra matthijs
- So I went to Tracon. (6/07-2010)
- Et eventyr fra Oda (30/03-2010)
- Kjønn og biologi (6/03-2010)
- Det er kanskje ikke rollespill lenger? (16/02-2010)
- Drømmen som gjentar seg (8/02-2010)