Hyperions webforum

Hyperions webforum (http://www.n4f.no/forum/index.php)
-   R.I.S.K. (http://www.n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=142)
-   -   R.I.S.K. Runde 5 - Agonikk (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?t=8711)

Gorby 26/01-2009 01:20

R.I.S.K. Runde 5 - Agonikk

Diskutér Agonikk av kandidat 8
Her kan du lese spillet

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Ole Peder Giæver 26/01-2009 01:57

Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Agonikk

Innledningsvis en enkel og grei øvelse i å bygge tette, dramatiske konflikter som involverer rollene. Minner om en del av skriveriene rundt dette med bangs og slikt. Har dog ikke noe særlig tro på "systemet" som beskrives avslutningsvis, og mistenker at spilltest vil være mer frustrerende en gøy. En halvgrei skisse, men dessverre ikke noe mer.

matthijs 26/01-2009 08:48

(Har ikke lest OP's kommentar).

Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal spilles. Det virker som om hvis spillerne bruker sine egenskaper, kan spilleder blokkere så mye han vil, og de får aldri til noe; mens hvis de gjør noe som ikke krever en egenskap, kan de bare kjøre på?

Eksempel: Skipet synker, og alle de 10000 folkene ombord holder på å dø. Min rolle, en bokholder fra Sahara, har aldri sett en livbåt - eller, for den saks skyld, havet. Jeg sier: "Jeg putter ti folk i en livbåt!" Spilleder kan ikke skade meg (brukte ingen egenskap), og kan ikke drukne folkene (kan ikke utsettes for trusselen tli alle egenskapene er borte). Og siden han må tillate det, må han fortsette å tillate at jeg gjør det samme 1000 ganger til. Jeg reddet 10000 folk, hurra.

Tror noe har forsvunnet underveis - en mer utførlig tekst, og ikke minst et par-tre eksempler, hadde hjulpet.

Kaare Berg 26/01-2009 09:13

Slik jeg ser dette er ikke dette et komplett rollespill, men mer en forteller øvelse.

Tanken er grei nok.

Men den er ikke gjennomført. Dette er kun en skisse som må utvikles. Å kalle det en rollespill plugin holder ikke. Sorry.

Noe av det svakeste jeg har sett på lenge, Tre fremtider utfordret i det minste hvordan vi ser på rollespill, dette virker mer som et foruminlegg en et bidrag til konkuransen.

Dette spillet får: :-(

Gru 26/01-2009 11:15

Sitat:

Opprinnelig postet av matthijs (Innlegg 109775)
Eksempel: Skipet synker, og alle de 10000 folkene ombord holder på å dø. Min rolle, en bokholder fra Sahara, har aldri sett en livbåt - eller, for den saks skyld, havet. Jeg sier: "Jeg putter ti folk i en livbåt!" Spilleder kan ikke skade meg (brukte ingen egenskap), og kan ikke drukne folkene (kan ikke utsettes for trusselen tli alle egenskapene er borte). Og siden han må tillate det, må han fortsette å tillate at jeg gjør det samme 1000 ganger til. Jeg reddet 10000 folk, hurra.

Jeg tror spillet (for spillerne) går ut på å komme på nettopp slike ting for å slå spillederen - det morsomee hadde vært å snu om på det, og si at spillerne kan bruke skills så mye de vil, men ikke gjøre ting utenom reglene.

Enrahim 26/01-2009 13:37

Førsteinntrykk: Om jeg er spiller og føler jeg slår spillederen fortjent tror jeg at jeg ville tatt danse-seiersdans muligheten.

Et spill som knapt nok kan kalles en ide. Aktiviteten slår meg som sannsynligvis kjedeligere enn å bare skulle gå sammen og være enig om å lage en dramatisk fortelling, da teksten stort sett bare inkluderer kunstige begrensninger jeg ikke kan se hvordan kan være særlig inspirerende.

Pluss-siden er at det å skulle ta en situasjon fra et tidligere rollespill der rollene virkelig har en klemme og spille ut alternative vinklinger av det kan gi intressante historier med hvordan ting kunne gått. Når det er sagt tror jeg jeg ville foretrukket å bevart systemet fra den spillingen.

Bunnlinje: Prøv å putte inn en kreativ ide i stedet for 10-egenskaps klisjeen, så er det mulig du har en fin rollespillpoesi.

EDIT: matthijs, jeg tror følgende setning muligens blokerer for varianten din: "Rollene må bruke egenskapene sine for å nå målet sitt".. Men dette er neppe tilsiktet, og er fortsatt mildt sagt tåkete, og kunne vært bedre formulert om det var intensjonen bak den.

Maleficum 26/01-2009 17:51

Sitat:

Opprinnelig postet av Enrahim (Innlegg 109825)
Førsteinntrykk: Om jeg er spiller og føler jeg slår spillederen fortjent tror jeg at jeg ville tatt danse-seiersdans muligheten.

En jeg kjenner forteller alle at hans brettspilling i det siste tillatter mye fremvisning av seiersdansen, så det finnes sikkert spillere som vil hoppe på den muligheten.

Nok en gang har jeg inntrykk av at det er en rollespillspoesi som har fått noen ekstra greier. (Jeg får ofte det når jeg leser rollespillspoesier, tror jeg er en rollespillspoesipurist.:P)

Andraax 26/01-2009 21:28

Dette minner veldig mye om en intelligens-konkurranse mellom SL og spillerne. Eller, en konkurranse i retorikk og ordkløyveri for å snike seg mellom hverandres argumenter. Således passer det kanskje godt på advokatskolen? :-)

Virker å være skrevet litt i hui og hast. Forfatteren har ikke helt bestemt seg for hvilke uttrykk som skal brukes, og hiver omkring seg både Målet og Utfordringen, Konsekvensen og Trusselen. Når forfatteren først har etablert at målet til spilleren skal kalles Utfordringen (eller Trusselen, alt ettersom hvor nøye du er med rekkefølgen på ordene), så bør ordet brukes videre i teksten. Det samme med Trusselen, som plutselig skifter navn mot slutten til Konsekvensen. Smått forvirrende.

Når du først har fått orden på uttrykkene oppe i ditt eget (og spillernes) hode, gjenstår det å finne ut hvordan det hele skal foregå. Hadde gjerne sett noen eksempler som kunne vise hvordan SL kan "skade" spillerne og frata dem egenskaper, f.eks., eller eksempler på hvilke egenskaper som er tenkt brukt. Det at det slenges ut såpass mange løse ideer, uten klarere føringer for hvordan de skal brukes i spill, gjør at spillet blir litt lite tilgjengelig. Tror også spillet vil se fryktelig ulikt ut fra gruppe til gruppe, ikke bare i innhold, men også i form.

Alt i alt blir dette spillet for vagt for meg. Litt klarere føringer, sammen med noen velvalgte eksempler, kunne gjort dette til en artig øvelse i spissformuleringer og taktisk tenking, men slik det står nå blir det for løst og udefinert.

Ane 28/01-2009 13:47

For meg virker dette spillet som om det handler om å blokkere hverandre. Spilleder blokkerer spillerne, spillerne blokkerer spillederen. Jeg ser for meg lite spill og mange forsøk på å vinne.

Reglene slår meg ikke som spesielt gjennomtenkte. Hvis SL ikke kan vinne før alle egenskapene er brukt, kan man jo bare la vær å bruke egenskapene sine?

Og hvis man må bruke egenskapene sine til å vinne, men SLs oppgave er å ødelegge for spillerne hver gang de bruker en egenskap, kan ingen vinne?

??

Jeg føler at spillet har to intensjoner som krasjer ganske brutalt, på den ene siden handler det om å VINNE (bruke egenskapene sine til å klare oppdraget/ødelegge for spillerne), på den andre siden handler det om å SPILLE (spille på situasjonen og egenskapene rollene har, og til slutt finne en løsning på den fastlåste situasjonen/dø), og med de reglene som er skissert er ikke disse to spesielt forenelige...

Kanskje litt uklart, men jeg ser ikke at man kan lage et spill av dette uten at det utelukkende powerkonkurranse av blokkeringer mellom spillere og SL.

Maleficum 28/01-2009 15:04

Jeg liker:

* rollespillspoesiformatet (rammene)
* SL Vs Spillere, i en uhøytidelig rollespillsplugin (for å få det ut av systemet?)
* seiersdansprivelegiene

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:58.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia