Hyperions webforum

Hyperions webforum (http://www.n4f.no/forum/index.php)
-   Tull og Tøys (http://www.n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Tyven i Dungeons & Dragons (grunnregler) (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?t=1291)

Harald 6/09-2004 21:30

Tyven i Dungeons & Dragons (grunnregler)

Det er ikke så lenge siden jeg begynte å spille rollespill, og da jeg først skulle prøve meg som spilleleder kom jeg opp i et stort problem: Strid med spillerne. Jeg mener at jeg som spilleleder bestemmer alt, men det er jo så. Problemet gjelder:

Kan tyven bruke pil og bue?

I boka står det:

Tyven kan bruke alle våpen og skuddvåpen og alle andre våpen som kan brukes med EN hånd. Tohåndsvåpen er forbudt.

Litt senere står det i våpenforklaringene:

*Hellebard
*Tohåndssverd
*Hellebard

(Våpen som er merket med * er tohåndsvåpen.

Jeg mener tyven IKKE kan bruke pil og bue, men alle spillerne og noen voksne (som forøvrig ikke har peiling på rollespill) sier det motsatte. Hvem har rett?

Snikende Tigger 6/09-2004 22:22

Sv: Tyven i Dungeons & Dragons (grunnregler)

Hmm... lenge siden jeg har spilt det norske spillet, men hvis jeg ikke husker feil så hadde vi en tyv med pil og bue en gang i tiden, selv om han egentlig nesten bare brukte dolken sin.
Det er vel mer opp til deg enn til spillerne å bestemme dette, riktignok, men se her litt:
Sitat:

alle våpen og skuddvåpen og alle andre våpen som kan brukes med EN hånd
[PS: Burde ikke dette være postet på rollespill.net forumene under "Rollespill Generelt"?]

Joshy 7/09-2004 08:45

Har du spilt thief? Selvsagt kan en bu bruke bue! (om bare korrtbue). Men sann 100% regelrunking, så er jo buer tohåndsvåpen...

Sitat:

Opprinnelig postet av Snikende Tigger
[PS: Burde ikke dette være postet på rollespill.net forumene under "Rollespill Generelt"?]

Strengt tatt burde det vært postet der, men kisen er ny og dette forumet er som å kjøre bil i Bergen.

Regnbue 7/09-2004 12:13

Sitat:

Opprinnelig postet av Joshy
Strengt tatt burde det vært postet der, men kisen er ny og dette forumet er som å kjøre bil i Bergen.

Altså masse enveiskjøringer og blindgater, kombinert med hvit mus i labyrint syndromet. Du kjører ikke bil i Bergen hvis du kan unngå det :D

Forumet er ikke så enkelt å finne fram i, men det hadde sikkert vært lurt å flytte denne tråden. Selv om det er vel egentlig noe seint nå. Siden den er i full diskusjon på rollespill generellt.

Ole 7/09-2004 12:17

Er det ikke bare å slette denne tråden?

Regnbue 7/09-2004 12:23

Ihvertfall låse den om ikke anna...
Men må vel vente til en admin merker den først :)

Espen 7/09-2004 13:11

Lukker tråden da det finnes en tilsvarende tråd i Rollespill generelt forumet.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:39.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia