Hyperions webforum

Hyperions webforum (http://www.n4f.no/forum/index.php)
-   Tull og Tøys (http://www.n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Verdens styggeste sverd? (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?t=6686)

Bjørn Are 16/09-2007 20:52

Verdens styggeste sverd?

-eller Sverdlignende objekter (SLF på svensk). Artikkelforfatteren tar for seg endel "fantasy"-sverd eller wallhangere, og gransker dem med brillene til en årntli fekter som vet hvordan man bruker sverd. Kanskje noe å tenke på neste gang dere står og sikler på et sverd med flaggermusvingeparrerstang?

http://bjorn.foxtail.nu/fulaste.htm

Her er en personlig favoritt; sjekk spesielt ut finishen på slirene (alle slirene på nettstedet med disse sverdene var like ræva): http://www.geocities.com/murexmov/sword019.jpg

HOT 16/09-2007 21:11

Sv: Verdens styggeste sverd?

Au de var grimme, men jeg har sett like ille i vinduet på Pentagon. ;)

Kaia 17/09-2007 17:28

Gi meg styrke... Holder ein knapp på "swiss army-sverdet" og syretrippkatanaen. :D

Store My 20/09-2007 20:00

Re: Verdens styggeste sverd?

Wow. Folk har god nok fantasi :confused:

Radhruin 20/09-2007 23:26

Fulsverd-siden til Hellqvist er jo alltid morosam å se på. Venter allikevel på den dagen da en fjortis-heavymetaller bruker siden som dokumentasjon for sitt nyinnkjøpte "demon warblade" eller whatever....

Dog, selv om folk ynder å kalle tingene for "sverd" vil jeg nok heller velge å kalle dem "skrapmetall". ;)

Radhruin
aka
Johan Schubert Moen

Herman 21/09-2007 07:12

Sitat:

Opprinnelig postet av Radhruin (Innlegg 84811)
Dog, selv om folk ynder å kalle tingene for "sverd" vil jeg nok heller velge å kalle dem "skrapmetall".

Selv tenker jeg på slikt som pyntegjenstander, omtrent like anvendelige som de fleste andre gjenstander som er designet for å være til pynt.
Jeg klarer bare ikke å se at et demonsverd er noe værre enn en "platte" - disse tallerkenlignende gjenstandene som du snarest bør glemme å spise av. Ikke bare skader slik bruk dekoren, dekoren er gjerne litt giftig (bly, kadmium, o.l.) i tillegg, bare for å være på den sikre siden.

Bjørn Are 21/09-2007 09:03

Sitat:

Opprinnelig postet av Herman (Innlegg 84816)
Selv tenker jeg på slikt som pyntegjenstander, omtrent like anvendelige som de fleste andre gjenstander som er designet for å være til pynt.
Jeg klarer bare ikke å se at et demonsverd er noe værre enn en "platte" - disse tallerkenlignende gjenstandene som du snarest bør glemme å spise av. Ikke bare skader slik bruk dekoren, dekoren er gjerne litt giftig (bly, kadmium, o.l.) i tillegg, bare for å være på den sikre siden.

Greia er vel at noen av oss synes det er rart/trist at smeder velger å bruke tid på å lage sverd som ikke henger på greip sånn brukermessig, så sammenligningen til en "platte" blir bare rett om det ikke er fysisk mulig å bruke en "platte" til å spise av, kanskje en tallerken formet som en ball, en pyramide eller noe sånt...

Wallhangers generelt er jo veggpynt, og wallhangers som er kopier av historiske sverd, sånn som Snartemosverdet som man kan finne i mange gullsmedforretninger landet rundt, kan kanskje sammenlignes med en "Platte". Folk må jo gjerne bruke pengene sine til hva de vil, dette er egentlig bare litt surmulent murring fra en fyr som synes "fantasysverd" er teite.

Fantasysverd er litt som
"Hmm en formel 1 bil er tøff, men om vi setter på et hjul til blir den enda tøffere!"

Xadhoom 26/09-2007 13:08

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig postet av Bjørn Are (Innlegg 84818)
Fantasysverd er litt som "Hmm en formel 1 bil er tøff, men om vi setter på et hjul til blir den enda tøffere!"

Jeg regner med at du tenker på Tyrell P34, den eneste Formel 1-bilen med seks hjul. Den glimret i Sweden Grand Prix i 1976, hvor Tyrell tok første- og andreplass med denne bilen.

Bjørn Are 27/09-2007 20:51

Sitat:

Opprinnelig postet av Xadhoom (Innlegg 84990)
Jeg regner med at du tenker på Tyrell P34, den eneste Formel 1-bilen med seks hjul. Den glimret i Sweden Grand Prix i 1976, hvor Tyrell tok første- og andreplass med denne bilen.

Så 4 + 1 = 6?

Jeg ser poenget ditt, det var kanskje litt teit å sammenligne fantasysverd med formel-1 biler med 5 hjul, for det er kanskje faktisk mer saklig enn fantasysverd :D

Poenget mitt er at sverd er et resultatet av ca 3000 år med survival of the fittest. Når så fantasyfolk uten begrep eller snev av peiling på hvorfor et sverd er laget som det er skal "forbedre" det, basert på sine forvrengte oppfatninger av hvordan et sverd fungerer, ja da blir det noe ganske annet enn den kule formel1-bilen du har linket til.

Den baserer seg på prinsippet at større friksjon gjør at man kan ha høyere fart i svingene. Skulle bilverdenen oppvise noe like teit som fantasy-sverd, ser jeg at en formel-1 bil med 5 hjul blir for tam; kanskje mer som om en formel-1 bil var utstyrt med grappeling-hook, som man kunne skyte ut mot en påle ved en sving, sånn at man kunne ta svingen raskere, eller noe sånt.

Så kan man kanskje spørre seg..."-hva så?"
Tja, jeg synes det er trist at om vi i dag fikk MMI til å ta en landsdekkende spørreundersøkelse om sverdkunnskap, så vil jeg tro at 70% av svarene vil være totalt på bærtur, takket være Conansver, Manga-tegneserier, D&D og Warhammer fantasy battle. Videre ville nok ca. 29% være noen svar som også kom til å være rimelig på bærtur, basert på Myter og feiloppfatninger om Katana-sverd (som kan kappe maskingeværløp :rolleyes: ).

Den kunnskapen som kanskje fremdeles fantes i Europa om hvordan sverd ble laget, hvorfor de ble laget som de ble og hvordan man brukte dem har altså blitt fullstendig most av fantasy-sjangeren. Og sånne som meg, som prøver å presentere "the real thing" taper i kampen mot Katana, ninja, Aragorn-sverd og Conan-barbaren...

Om man lager et rollespill om bilkjøring hvor man sier at en bil med grappeling-hook vil kunne kjøre fortere enn en bil uten, vil ikke kunne ødelegge på samme måten, fordi folk flest tar lappen og kjører bil. (Følgelig ville nok ikke Fatntasy-litteraturen kunnet volde like stor skade i middelalderen som den gjør i dag på sverdfronten)

Store My 29/09-2007 14:01

Re: Verdens styggeste sverd?

Jeg mener å huske at fantasy betyr fantasi :thumbup:

Mona
Sverdene ser teite ut uansett

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia