Hyperions webforum

Hyperions webforum (http://www.n4f.no/forum/index.php)
-   R.I.S.K. (http://www.n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=142)
-   -   R.I.S.K. Diskusjon - "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?t=1663)

Gorby 8/11-2004 01:28

R.I.S.K. Diskusjon - "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen

R.I.S.K
Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse.

I R.I.S.K. diskusjons trådene kan dere diskutere bidragene som har blitt sendt inn til konkurransen. For å stemme på dine favoritter går du til Avstemningstråden.

R.I.S.K. Diskusjon - "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen

BT 8/11-2004 15:41

Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Rester av Yumatan" av Sigmund Marius Nilssen

Rett og slett ufattelig godt gjennomarbeidet. Har ikke fått lest alt i dybden enda, men dette ser veldig lovende ut.

Ola J 8/11-2004 16:48

Wow! 54 sider på en uke! Det er, om ikke annet, et imponerende høyt skrivetempo!

Gorby 8/11-2004 17:31

Jeg har lest meg gjennom historie delen, og allerede har jeg følelsen at dette spillet kanskje er det beste norske rollespillet noensinne. Håper jeg har rett.

Exar har gjort comeback. BIG TIME!

matthijs 8/11-2004 17:40

Motherfucker. Jeg gikk glipp av dette spillet første gang jeg lastet ned, og bra er det, ellers hadde jeg blitt så skremt over den totale mengden lesestoff at jeg aldri hadde giddet å begynne... :)

Sciurusaurus Rex 8/11-2004 18:05

Jeg har kommet et stykke, og er mektig imponert. Det er ikke fullt så surt at jeg ikke oppnådde å lage det rollespillet jeg hadde visjon om, for det hadde neppe klart å danke ut dette uansett.

Exar 8/11-2004 19:10

Fikk litt tidspress på slutten, så det er et par-tre ting av det som ble gjort sist som ikke er så bra... så ikke ha ALT for høye forventninger før dere er ferdige.

Likevel: Tusen takk for ros... ;-)

Håken 8/11-2004 19:38

Skal jeg gidde å lese hele?

Dette er jo det lengste bidraget, og det ligger nok unektelig mye arbeid bak. Problemet er bare: skal jeg gidde å lese det? Jeg har lest gjennom de fleste andre bidragene, men etter et raskt overblikk av pdf-en er jeg ikke overbevist om at det er originalt nok til at jeg skal orke å lese det.

Så kom med noen argumenter for at dette spillet er originalt og interessant nok til at jeg skal bruke tid og krefter på sette meg inn i det.

Exar 8/11-2004 19:50

Tja, det mest originale er grunnleggende rollelagingsmekanismer. De baserer seg på at man modellerer rollens personlighet. Ikke alle roller har nøyaktig de samme statter, men statter hører sammen i par slik at de lar seg sammenligne likevel. Fysiske statter er en funksjon av personlighet. Stattene varierer i spill direkte fra hvordan spillerne spiller sine roller, i steden for erfaringspoeng-lignende mekanismer.

Kampsystemet er også forholdsvis originalt, føler jeg, ettersom det modellerer slitenhet og sånt på en (etter min mening) fornuftig måte. Det er ingen hit-points eller lignende.

Magisystemet er nok det svakeste i hele spillet. Hadde en mye mer innfløkt ide, men hadde ikke tid. Det ble derfor erstattet av et veldig generisk og enkelt system. Dersom jeg gidder å lage en ny versjon av dette spillet, så vil nok magisystemet bli totalt byttet ut.

Settingen er det litt mer en smakssak om du kommer til å like. Den er ikke VELDIG original, selv om den har sine originale trekk. Men det går helt fint å hoppe over settingen og bare lese spillsystemet om du skulle ønske det. Hadde tenkt å binde systemet mer til settingen, spesielt gjennom magisystemet, men rakk det rett og slett ikke. Kanskje det kommer en forbedring en dag. Les beskrivelsen av de siviliserte folkene, og hopp deretter til rollelaging, om du synes det er alt for mye å lese. Men settingen er etter min mening det viktigste med spillet, så jeg vil anbefale å lese den. Likevel, spillederveiledningen på slutten av dokumentet forteller hva slags "feel" settingen er ment å støtte opp om.

Om du ikke synes dette er nok grunn til å lese selv (latsabb! ;-) ), får du vente på eventuelle kommentarer fra andre enn forfatteren. ;-) Desverre ble størrelsen så stor at jeg burde ha hatt en uke til på å få gjort alt jeg hadde tenkt til, funnet en tegner til illustrasjoner for å få brutt opp teksten litt og fått hele greia bundet inn i steden for å legge ut som pdf. Det blir mye å lese på skjerm. Jeg anbefaler dem som har tilgang på sånt å skrive det ut og lese på ark i stedet. (Eventuelle folk som bor i Oslo og gidder å stikke innom meg på blindern kan alltids få en pent stifta utskrift både av dette og de andre spillene, men det spørs om noen synes det er verdt bryderiet. ;-) )

matthijs 8/11-2004 20:49

Kort oppsummert vurdering

Et godt skrevet, atmosfærisk fantasy-rollespill som bygger på kjente sjangertrekk. Noen merkelige trekk (spesielt Amasonenes kvinnefrigjørings-motivasjon for å bli med på alliansen, og ikke minst deres "barmfagre" parringsturer), mange ganske kjente (ond keiser driver med ond magi og undertrykker og ødelegger verden). Ikke helt konsistent system-messig: Man velger personlighetstrekk for å få talenter, som i stor grad er kamp-og-magi-fokuserte - personlighet er bare en innfallsport til slåssing? Et interessant system, som forfatteren kanskje ikke har tenkt over konsekvensene av. Det å dele ut poeng på trekk, for deretter å få ekstra poeng basert på rase, er en gammel felle: man ender opp med å bare samle alle poengene i én pott og dele dem ut, mens man passer på at man bruker et minimums-antall på de nødvendige trekkene. Påstanden om at kamp ikke er hovedfokus virker dårlig underbygget; kriger er en stor del av bakgrunnshistorien, væpnede konflikter mellom undergrupper i samfunnet en stor del av intrigen, og kampsystem en stor del av spillsystemet. "Spilleder som Gud" blir kjørt hardt og konsekvent - spilleder får til og med bestemme om rollen blir spilt riktig (ved å dele ut anbefalinger og advarsler). Spillet gir lenge inntrykk av å være en fri kampanjeverden, men får et klarere fokus mot slutten. Mye stemningsskapende ting, spesielt mirakelkrefter og personlighetstrekk som står mot hverandre. Et episk spill, ikke meget originalt, med en del merkelige system-valg, men godt skrevet.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia