Hyperions webforum

Hyperions webforum (http://www.n4f.no/forum/index.php)
-   Andre diskusjoner (http://www.n4f.no/forum/forumdisplay.php?f=95)
-   -   Ang Kampsport (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?t=679)

Joshy 2/04-2004 12:44

En tråd av denne typen kommer alltid før eller senere til et hvilket som helst forum, så jeg kan liksågodt starte den. Har merket at det er flere her på forumet som trener ett eller annet, og enda flere som har en mening om det meste angående kampsport.

For å vise dere noe komisk kan dere jo sjekke ut kampsport-trådenAnime.no. Anbefales, mye god humor her.

hobgoblin 2/04-2004 13:22

tror like gjerne vi kan finne frem brannslukkerne, denne tråden kommer ikke til å dø med det første.

personlig har jeg lite tro på tradisjonell kampsport som noe annet en selvdisiplin trening, for noe annet er det for fokusert på tørr repitisjon og lukkede bevegelser.

det jeg har tro på er det som blir lært til og trent av yrkessoldater, der har du noe som blir trent og videreutviklet for å bli brukt i situasjoner hvor skytevåpen er for uhåndterlig eller ikke tilgjengelig.

greit nok, tradisjonell kampsport kan være brukbart mot en uforberett og utrent person men mot en som er trent og forberet på den slags bråk kan det gå begge veier.

og når det gjedler anime.no, det lukter dragonball lang vei så nei takk. den serien er en av dem som jeg gjerne hadde gitt fra meg ytringsfriheten for å bli kvitt...

Joshy 2/04-2004 13:37

Sitat:

Opprinnelig postet av hobgoblin
tror like gjerne vi kan finne frem brannslukkerne, denne tråden kommer ikke til å dø med det første.

Det er jo det som kjennetegner en god tråd! La tråden brenne med debattens ild! :twisted:

Sitat:

personlig har jeg lite tro på tradisjonell kampsport som noe annet en selvdisiplin trening, for noe annet er det for fokusert på tørr repitisjon og lukkede bevegelser.

Både enig og uenig. Noen kampsporter er bedre en andre, noen duger "på gata" andre ikke. Tae-kwon-do er en av de jeg ser på som veldig flashy, men nesten totalt ubrukelig mot en trent uthøver, mens Taijitsu og Karate begge er effektive. Angående treningen, er det forskjellig fra klubb til klubb. Jeg har sett klubber som bare trener kataer fra dag til dag, og det lærer man jo ikke å sloss av, men andre klubber har 1. kontakts treninger mot hverandre, andre klubber og til og med andre kmpsporter.

Sitat:

det jeg har tro på er det som blir lært til og trent av yrkessoldater, der har du noe som blir trent og videreutviklet for å bli brukt i situasjoner hvor skytevåpen er for uhåndterlig eller ikke tilgjengelig.

Enig. Lite mer å si om det ;).

Sitat:

greit nok, tradisjonell kampsport kan være brukbart mot en uforberett og utrent person men mot en som er trent og forberet på den slags bråk kan det gå begge veier.

Det er jo en åpen definasjon. Hva mener du med "trent og forberedt"?

Sitat:

og når det gjedler anime.no, det lukter dragonball lang vei så nei takk. den serien er en av dem som jeg gjerne hadde gitt fra meg ytringsfriheten for å bli kvitt...

Leste du det ikke? Det bør du, det er ett par totale idioter der, en som heter Dragon er det største trollet der, men det er no så som så. Det er noen vettuge folk der, Chastain sjefen blant de. Jeg har posta mye på den tråden, men ikke før side 4 eller noe sant.

hobgoblin 2/04-2004 13:45

det jeg mente med trent er at personen vet hvordan ett slag funker og føles i praksis.

det jeg mente med forberett er at han ikke bare prøver å skremme men faktisk forventer at personen han har mot seg er trent. er at for mange der ute som erter opp til kamp bare for å prøve å skremme med muskler og utsende men som når virkelig får motstand bare vifter med armene uten å gjøre noe særlig til motstand, omtrent som gorillaer som forsvarer reviret.

Gorm_Ormauge 2/04-2004 13:46

skrå opp, skrå ned, runding, firkant, kryss, tilbake, trekant x3 fort..

nok om det! :-P

hobgoblin 2/04-2004 13:48

blokker å svarer med fram, ned, nedfram, hardt slag ;)

Joshy 2/04-2004 13:50

Sitat:

blokker å svarer med fram, ned, nedfram, hardt slag ;)

Også kjent som Kazuja sin Dragon Uppercut?

hobgoblin 2/04-2004 13:52

street fighter 2 serien ja. har like lite tro på den som mye av det som blir levert i tekken og/eller ded or alive. og jeg hadde faktisk en fyr etter meg (definerer ham fortsatt som "venn") på en fest en gang som imiterte en av hovedpersonen i tekken ganske korrekt.

han påsto han vant, jeg slo ikke tilbake for jeg fant ingen vits.

Joshy 2/04-2004 13:56

Jaja, la oss droppe konsol kjemping skal vi?

Angående ekte kampsporter anser jeg Karate og Taijutsu som to av beste (av de tradisjonelle), Savate (fransk sak) er også ganske bra, og av millitær greiene er det den russiske kampsporten og den israelske som står som glans i boken min.

Snikende Tigger 2/04-2004 14:25

Sitat:

Opprinnelig postet av Joshy
Angående ekte kampsporter anser jeg Karate og Taijutsu som to av beste

Kan jeg få lov til å pressisere at Taijutsu betyr (på japansk) kroppsteknikk, og ikke er en egen stilart men betegnelsen "å bruke kroppen sin i kamp" - altså uvæpnet kamp.
Karate er sikkert effektivt i en kampsituasjon, det er ihvertfall den kampsporten som, ifølge meg, har de beste forutsetningene; hvor Tae Kwon Do bygger mer på (fancy?) spark - kjekt nok, men ikke alltid effektivt.

Russisk og Israelsk er ekstremt, helt enig på det feltet.

MEN! jeg er ikke enig i at de asiatiske (ihvertfall ikke alle) kampkunstene bygger på å kopiere, mens karate, taekwondo og judo er bygd opp av masse kataer, handler det like fullt ut om å forstå seg selv, og man er (burde være) fri til å bygge på egne finesser.

Personlig sverger jeg til Ninjutsu, som er en kunst ikke en sport (det finnes ikke turneringer der), man har riktig nok "basic" teknikker, men hele kunsten går ut på å bygge det videre fra det. Ninjutsu bygger også på et høyt overlevelsesinstinkt - ikke masse regler og faste mønstre, det er snakk om å handle eller å dø. (eller, i en kamp, slå eller bli slått).

Må kommentere det lille jeg rakk å lese fra anime.no:
Nunchako er på en måte en egen stilart på lik linje med kendo, det finnes tykke bøker (har selv holdt i en, 230 sider) som omhandler teknikker med chakoen.

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia