Vis ett enkelt innlegg
Gammel 9/02-2011, 01:24
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K Runde 07 - Under senga

Første inntrykket mitt sier Juhuuu, noen som har fulgt med i tiden.

Det er behagelig skrevet, og er et av de mer fullstendige spillene som har blitt levert til RISK.

Konseptet med barn og dyr som beskyttere mot allslags monstre er et kjent og kjært barnetv/ungdomserie konsept (av pre Hannah Montana søtskapsbølgen). Og jeg får umiddelbart nostalgisk følelse til disse seriene jeg selv synes var uhorvelig spennnende da jeg var yngre (et sted imellom svart/hvitt TV, Halvsju og den gryende kanaljungel).

Arketyper og frittvalg blandt ferdigheter fra en forholdvis sjangerspesifik liste funker for meg. Noen små ting som jeg savner her, for eksempel kanskje noen arketyper av barn, tøffingen, bokormen o.l. Men dette kan eventuelt komme i omskrivningen.

Det neste steget er selve mekanikken. Jeg lo godt av si Ja eller gi bud. Og tanken er bra. Det mangler litt for å gjøre dette til en engasjerende mekanikk. Den største begrensningen ligger i at man har kun så mange sjetonger som man har i den begrensede ferdigheten. Når disse er brukt så er de brukt. ferdig. Man får ikke nye før neste gang. Ja man kan trekke fra banken, men den og går fort tom. Dette begrenser dermed viljen til å oppsøke konflikter. Man sier nødvendigvis Ja mer enn en ellers ville ha gjort. Nå vil sikkert hippiene her spør hvorfor dette er problematisk. Det er det for i et spill som handler om å bekjempe "det skumle" er konflikt = drama. Spenning blir skapt ved at ting er på spill. En konfliktmekanikk som har en begrensing bremser da på dette.
Det er ett problem, det andre er at hele konfliktmekanikken mangler tenner. Det er ingen konsekvenser for å tape en konflikt, annet en det man forteller selv. Her ligger det et velmenede råd om å ta litt i. Men søker man å skape engasjemang og spenning, som er et element av sjangeren, så vil man instinktivt beskytte sin egen rolle. Jeg lagde en gang noe jeg kalte karmasystemet. Her var det og bruk av bud og sjetonger (dog jeg brukte andre begrep). Forskjellen var at her kunne man eskalere ved å betale høyere og høyere pris for å kunne bruke fler sjetonger om man gikk tom. Man må dermed hele tiden stille seg et spørsmål om hvor langt man vil dra denne konflikten. Den mekanikken hadde sine svakheter, jeg sier ikke at den var eller er en mal å følge, men mekanikken i Under Sengen mangler alt som kan minne om dette. Skal man bruke en mekanikk for skape spenning må den ha tenner. Dette gjør at man engasjerer seg med den.

Under sengen har en lang og liste over monstre. Men som de fleste RISK spill opp over tidene mangler det så og så helt hvordan man spilledere spillet. Det er lite råd og vink, ingenting om hvordan bruke monsterene, ingen tips om å bygge uhygge eller drama. Det ligger så mye i boende i spillet og sjangeren. Kandiaten er såvidt innom dette når den snakker om de voksne ikke skjønner, eller hvordan vil verden reagere på dyr eller barn som gjør ting den voksne verden ikke ser alvoret av. Isolasjon er et av kjerne elementene i skummel sjangeren. Jeg ville sett mer av dette.
Sage Latorra skriver om monstre i Dungeon World (et ApW hack): A monster consists of:
A cool idea
A level
Some amount of HP
Damage
Some Moves
Under Sengen hadde vært tjent med om kandidaten hadde brukt litt mer tid på den kule ideen på noen få monstre og forklart prosessen. Mange av punktene ovenfor ligger jo i monster listen. Men så lenge den kule ideen består av type monster, eks. Drage, og ikke mer mangler det litt.

Når alt er sagt så er Under Sengen et meget sterkt RISK bidrag. Det er behagelig og bra skrevet. Det har til og med litt layout. Jeg har sett temaet før, men det gjør ingenting. Mekanikken er et godt forsøk, og med litt lengre tid så ville nok den ha falt litt mer på plass. Så ut i fra forholdene har Kandidaten all grunn til å være stolt.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat