Tråd: Ang Kampsport
Vis ett enkelt innlegg
Gammel 2/04-2004, 21:11
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Jeg vil slå et slag for den tradisjonelle kampsporten her. Om noe funker på gata eller ikke kommer an på hvordan du trener det. Karate, Jiu Jutsu, Kung Fu, TKD osv slik det ble brukt opprinnelig har jeg ingen problemer med å tro at var minst like bra som det man i dag lærer soldater, men slik det trenes i MANGE klubber i dag blir det for sportsorientert. Det blir lek, de som trener det er ikke trent til liv/død situasjoner og vil merke det i selvforsvarssituasjoner.

Selv trener jeg Kung Fu To'a. Stilen er laget av en Iraner som satte sammen flere tradisjonelle kinesiske kung fu stiler og litt ymse annet før revolusjonen i Iran. Den ble brukt av det iranske militæret under iran-irak krigen. Stilarten brukes etter sigende fortsatt av det Iranske millitæret.

Men det kommer an på hvordan man trener den. Det iranske millitæret trener opp soldater, og fokuserer direkte på kamp, situasjonskontroll og drapsinstinkt. I klubben vår i Oslo fokuseres det på selvdisiplin, situasjonskontroll og kroppskontroll før man kommer dit hen at man begynner å studere faktisk kamp (og når vi først begynner å trene kamp er det veldig tvilsomt om vi gjør det med samme intensitet som millitære avdelinger...). Serier (som er mer eller mindre det samme som kataer i japansk kamsport) spiller en viktig rolle i balanse/kroppskontroll/selvdisiplin-trening. I atter en annen klubb som jeg vet om i Nederland trener de nesten utelukkende kataer og meditasjon, og har som mål å fremme utøvernes helse. De underviser ikke kamp.

Men det er samme stilarten. Om man skal diskutere hvorvidt en stilart er "effektiv" er det veldig viktig å være klar over hva den trenes for av de man refererer til. Å si at "tae kwon do funker ikke på gata" holder ikke, hvis utøverene du tenker på at ikke ville klart seg på gata bare har trent for konkurranse. Da er det du mener at "konkurranse-trening holder ikke på gata."

Synes det er tendenser mot den slags tankegang her i tråden, derfor denne posten. Ikke meningen å fornerme noen!

Når alt det er sagt kan det være vanskelig å finne steder som lærer bort tradisjonelle kampsporter med noe som helst slags realistisk trening. I mange tilfeller umulig.

Sitat:
Savate (fransk sak) er også ganske bra,
Det lille jeg har sett av Savate har vært veldig flashy, så ut som om det var trent mest for akrobatikken... men har som sagt sett VELDIG lite av det (bare én oppvisning). Er det noen steder i norge som underviser det? Hvilken måte underviser de det på der?