Vis ett enkelt innlegg
Gammel 17/03-2004, 12:53
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Bra anmeldelse, den hadde med de viktigste elementene som gjør meg skeptisk til den. Romerne skulle snakket koiné-gresk istedenfor latin. Et pluss derimot er at jødene snakker arameisk istedenfor hebraisk. Et par feil han påpeker er derimot bibelske/kirkelige og når vi vet at Mel Gibson er fanatisk katolikk så er det forståelig at han ikke har rettet på dem. Dette gjelder f.eks forestillingen om at Pilatus var en medfølende mann og "toet sine hender". Den Pilatus vi kjenner fra historiske skrifter, ikke minst fra Josefus sin eminente "den jødiske krig" som gir oss et helt annet bilde av han. Pilatus var en tyrannisk leder som foraktet den jødiske befolkningen og provoserte dem bevisst ved flere anledninger. Han var så ille at overordnede klagde han inn til Rom. Han ble tilslutt fjernet fra palestina. Så forestillingen at han ville frigi Jesus er latterlig!
Gibson kunne latt være å fokusere på Pilatus medfølelse så hadde det vært greit. Sammenlign med Johannes 18 At den prostituerte og Maria Magdalena er en og samme person ble postulert av en biskop på 500-tallet(?) og siden har det vært slik.
Hvis jeg skal se filmen er det på grunn av arameisken, søppellatinen og ikke minst all den gode volden!
Haakon