Tråd: Draug: Bøker til inspirasjon
Vis ett enkelt innlegg
Gammel 10/07-2006, 17:37
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Re: Bøker til inspirasjon

Jeg fant dritkul bok i sviger's fantastisk store boksamling idag. (Svigerfars bøker er en av attraksjonene ved å feriere i Molde)
Boken heter 'Huset med det grønne træ', skrevet av Kelvin Lindemann. Den er gitt ut på dansk i 1942. Oversatt til norsk 1943 'Huset med det Grønne Treet', og gitt ut av John Griegs boktrykkeri, Bergen.

La meg sitere litt fra forfatterens forord:
I denne roamanen har jeg prøvd å gi et bilde av livet i noen av de danske tropiske koloniene i tiden 1755 - 1783, med en kjøpmannsslekt i København som bakgrunn.
Folk flest har nok en forestilling om dansk Vest-India. Men det er alt for lite kjent at Danmark i hundreder av år har hatt kolonier i India og Afrika, som i sine perioder har hatt ikke lite å si for økonomien i hjemlandet. Danske soldater og dansk flåte har ført krig til lands og til vanns i disse koloniene.....
Som grunnlag for denne boken har jeg nyttet endel av samtidens brev og memoarer. Når det gjelder den afrikanske kolonien vår, mest Schimmelmanns pairer i riksarkivet og brevene fra dr. Isert. Når det gjelder Nikobarne, først og fremst fra David Rosen, med den gripende sagaen om danske privatmenns tragiske forsøk på å kolonisere de 14 danske øyene i den bengalske bukta.

Boka inneholder også kart! Alltid en kjempemessig bonus for oss gamistisk anlagte. Det er kart over 'de Nicobariske Øer', 'De Danske besiddelser i Guinea 1781' og 'Kart over Nancovri Havnen' (på Nicobarene)

Denne her skulle jeg nesten ønske jeg hadde når vi spilte Draug-PTA i Trankebar.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat