Vis ett enkelt innlegg
Gammel 28/01-2005, 20:50
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Artikkel I Dagbladet.

Hyggelig og grei ungdom

Hobbyistene som spiller såkalte simuleringsspill er veloppdragne, hyggelige ungdommer. De siste årene har stadig flere piker fattet interesse for hobbyen.

Av Torleif Grevelbart

- Jeg har fått svært mange gode venner gjennom min interesse for simuleringsspillhobbyen.

Jenny Askheim (17) er elev ved Hartvig Nissen. Nå står hun ved et stort bord i butikken Games Workshop i Møllergata, midt i landets hovedstad. Askheim ser ut som en hvilken som helst annen pike på sin alder, men i kveld er hun general for sin egen armé. På bordet er det stilt opp fargerike modeller av trær, bygningsstrukturer og taktiske figurer. Terninger med spennende utseende ligger klare til bruk. Det er onsdag kveld og Askheim har møtt vennegjengen for å spille "Warhammer Fantasy Battle."

Festlig strategispill
Spillet er et festlig strategispill som krever både snarrådighet og kløkt.

I kveld er det samlet omtrent 20 mennesker til spill og løyer i den koselige lille forretningen.
- Det er så spennende å se hvem som vinner, smiler Askheim.
Men hun må nok innrømme at hun liker det best når vinneren er henne selv. Ved siden av å dyrke strategispillhobbyen er Askheim en ivrig håndballspiller, leder i Elevrådet på skolen og aktiv speider.

Knipetangsmanøver
- Oi, der hadde jeg visst gjort en taktisk bommert, humrer hun da hun må fjerne noen av figurene sine fra bordplaten på grunn av en fiffig manøver fra motstanderen Martin.
Martin har flyttet frem noen av ulvefigurene sine i en knipetangsmanøver mot Jennys styrker.
- Det var ergelig for deg, men du får sjansen til revansj neste onsdag, smiler Martin og rekker hånden ut for å takke for en rettferdig og godt kjempet match.
- Ja, blunker Jenny, da skal du nok få se at det er tæl i oss jentene også.

Begge ler godt. De vet jo at det bare er et spill.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 28/01-2005 kl 20:54
Svar med sitat