Vis ett enkelt innlegg
Gammel 16/08-2008, 13:45
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Stephen King en elitistisk snobbete nedlatende hykler?

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
S&S er low fantasy, sånn er det bare.
men det gjør det ikke til noe negativt, det er bare en definering..
S&S er riktignok "low fantasy", men det er ikke den definisjonen det er snakk om her. På den annen side så skriver S.King at "S&S ikke er den laveste form for fantasy", (der er vel Wickmans, Greenwood og Salvatore gode kandidater...), men at sjangeren likevel er belasted med en "tacky følelse".

Tror muligens jeg reagerte litt på dette:

Sitat:
Opprinnelig postet av S.King
Sword and sorcery novels and stories are tales of power for the powerless. The fellow who is afraid of being rousted by those young punks who hang around his bus stop can go home at night and imagine himself wielding a sword, his potbelly miraculously gone, his slack muscles magically transmuted into those 'iron thews' which have been sung and storied in the pulps for the last fifty years.
... og syntes det var rimelig spesielt å hakke på såkalt "empowerment" av en som selv skriver mye av det, og som fikk gjennombruddet med en klassisk "empowerment" roman.

Jeg vil uansett takke alle som hjalp meg til å lese den igjen, og det var svært betryggende å se at jeg nok ble dratt med av introduksjonen og det faktum at det var langt over leggetid. At det er en gammel anmeldelse er jo med på å se at det ikke er en arrogant vellykket millionær som skriver det, men en som skryter av Howard og ikke av sjangeren.

Selv synes jeg Howards menneske-/samfunnsyn er kult/forståelig, og jeg liker anti-intellektualismen i Conan, men er jo ikke egentlig så glad i S&S-sjangeren, selv om jeg liker å se på tegninger av lettkledde piker, selv om jeg mener at man ikke skal drikke vin av flasker/krukker. Har også veldig sans for Howards påvirkning av H.P.Lovecrafts brevvekslingsnettverk. Er forøvrig storfavoritt av Solomon Kane, selv om jeg ikke akkurat deler alle hans verdier, men ser på ham som en "S&Ss ekstremsvar på Brand" og synes stemningen i serien er knallbra. (Så bra at jeg har lyst til å lede "Witch Hunter" eller SWs "Savage World of Solomon Kane".)

Har forøvrig også lest On writing/Om å skrive og mener at den er varierende i kvalitet, men svært nyttig. Synes vel han er litt vel "allvitende", men synes det er veldig fair av ham å gi ut boken. Synes han ikke har med nok om sin største styrke, som jeg mener er å lage gode karakterer, og ikke minst karakterer man kan sympatisere med. (Favorittkarakteren min tror jeg er lastebilsjåføren som gir Andy og Charlie McGee skyss og noen penger han egentlig ikke kan avse i Firestarter. Har ellers veldig sans for guttene i Stand by me.)