Vis ett enkelt innlegg
Gammel 25/12-2006, 21:06
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Pegasus #2 i postkassen!

Forside: Alltid kult med stormtroppere, men selv om de er evigaktuelle tar man seg i å spørre ”hvorfor akkurat nå?” Men så tyder man den tynne, sorte løkkeskriften som er del av tittelen og forstår at her er noe nytt på gang.

Og for noen tøffe troppere, da gitt.

s3-4: innhold ganske kult oppslag, med kløktig bruk av pene piker og populærkulturelle ikoner. Gir i hvert fall meg lyst til å lese videre.

Veldig voksen leder, med litt døll font. Bra (om enn en tanke überbalansert) skrevet, men kunne kanskje vært knyttet mer opp mot Hyperion, i og med at organisasjonen organiserer tusenvis av nettopp disse gamerne lederen handler om (dette med dataspilldommen fra november var forresten nytt for meg. Kanskje en idé til fast spalte/artikkel: omtaler av hobbyene i media uka før trykk?)

s-4-5: Wii-test Veldig bra at dere får sendt folk av gårde på slike produkttester til så aktuelle produkter som Wii-kontrollen er. Supert! Og slikt er det bare å gønne på med overfor produsenter av både spill og apparater: dere skriver for kjernemålgruppa. (Samme kan man gjøre med særlig aktuelle fantasybøker, tegneserier, sf-greier, dataspill, brettspill m.m. Anmeldereksemplar. Begrens gjerne til ting som er såpass aktuelle som Wii. Er det for eksempel mulig å skaffe anmeldereks av Harry Potter-boka, og være ute hos abonnentene med Potter-tema og Rowling-intervju dagen boka er i handelen?)

s-6-9: NOOB comic var utrolig kul fram til siste ruta, der ned ramla i gølvet med et kjedelig punchline. Håkens Jeff Smithintervju var bra. Kanon at dere tar grep når sånne muligheter byr seg.

s. 12-13: Synsingen rundt tegneserier til film var helt ok (det er tydelig at forfatteren kjenner området), men føles veldig datert. Det ville interessert meg langt mer å lese like grundig stoff om Spider-Man III, Watchmen-filmen, 300, ryktene om en Preacher-serie hos HBO, Fantastiske Fire med Silver Surfer, Ghost Rider, Iron Man, Wonder Woman, osv. enn to siders løse meninger om filmer som er ti år +. Aktualitet, folkens!

Tema: Onlinespill
s. 16: historie fin gjennomgang av onlinespillenes historie v/BT.

s17: tegneserier: veldig bra dere har fått inn mange forskjellige tegneserier. Top ho!

s18: Sosial i onlinespill: en helt ok gjennomgang. Litt uinspirert, kanskje? Savnet caser, ekspertintervjuer og mellomtitler.

s19: Pirates: fint skrevet av Kristian. Ble nysgjerrig på spillet, og leste gjennom hele artikkelen. Også fint med kontrasten til andre onlinespill, å vise at det er forskjellige måter å gjøre dette på.

s22-23: Oversikt over onlinespill: Fin oversikt. Kanskje litt voldsomt med en dobbelside, men helt ok.

s.24-25: Farlige spill? Psykolog-Erlend synser om å bli slave av de avhengighetsskapende dataspillene. Her savnet jeg vertfall en case. Det kan vel ikke være så vanskelig å finne none av disse avhengige kidsa? Dere kunne jo prøvd å kommet i kontakt med 15-åringen fra Dagblad-artikkelen dere nevner i lederen, for eksempel? Dette ble litt pratsomt, Erlend.
Matthijs følger opp i noe av samme leia på side 26: Spill, Sport, Sex, Religion og Fyll. Helt ok skrevet, men det virket en tanke amputert. Nå har jeg forsått at artikkelen var en tanke amputert, så da forstår man det jo. Orginalen er helt ok, men snurrig synsing kontra hard journalistikk faktoren blir litt høy på s. 24-26

s. 27: World of Valgkamp: Fint! Her er det tatt et tydelig journalistisk grep, og man forteller leseren en historie. Jeg savnet et bilde av politikeren, og et tydeligere inntrykk av hvor mange som ble nådd av denne aksjonen. Var det en fjollegreie som bare noen dusin så, eller nådde hun tusener? Finnes det tilsvarende erfaringer i utlandet? Man kunne også trukket inn 17-maitogene som har vært på WoW.

s.28-29: Digitale rollespill: Mer enn hack n’ slash? Tekst. Overload. Kveles. Må. Ha. Luft…

Interessant tema for oss som er mer interessert i bordrollespill enn MMORPG og har visse fordommer mot onlinespill (nemlig at de ikke er rollespill i det hele tatt, men bare har bøffet navnet på hobbyen vår.) Skulle gjerne sett: intervjuer med noen som bruker spillene slik, flere konkrete eksempler, evt. spill som legger spess. til rette for rollespill i tradisjonell forstand, kortere ingress, flere bilder, hardere vinkling/kortere tekst.

s.30-31: Nummerets kunstner. Tjohoi! Kunst. Kult. Bilder er fint. Intervju med kunster er fint.

s. 32-33: Star Wars i Trøndelag: YES! Stormtroppere er kult! Trøndere er kult! Trønderberter med sneip i kjeften som knytter skolissene til en stormtropper mens hjelmen hans ligger ved siden av med litt gress på er kult! Og nok en gang: det er tatt et grep! Istedenfor bare å skrive en døll jeg-var-på-laiv-slik-var-det-nå-to-ord-fra-arrangørene har Grethe valgt å vinkle saken på Stormtropperne og deres drakter. Kjempebra, og grepet funker tvers gjennom artikkelen. Intervjuer, informativt, kule bilder og passelig lengde. Kudos!

s.34-35: Fantastisk tsunami. Så nær, så nær, men dog så fjernt. Pluss i margen: + Tydelig vinkling: 1) Finnes det en fantasybølge? 2) I så fall, selger norsk fantasy bedre som følge av den? + intervjuer med Outland-ansatte. + Enquette. – Baserer for mye av artikkelen på et intervju med en tjommis på en butikk. Du er journalist, du ”skal ikke tro Outlands ansatte”, du skal dobbeltsjekke deres opplysninger mot andre kilder, for eksempel bokklubber, forlag og statistikker. Jeg synes også enquett-intervjuene er dårlig utnyttet. Å spørre fantasylesere om de leser fantasy er meningsløst. I tråd med vinklingen din burde du heller spurt om hvorfor/hvorfor ikke de leser norsk fantasy.

En norsk fantasy-forfatter eller to kunne også vært intervjuet. Jeg finner fortsatt Bull-Hansen på telefonkatalogen.no, tross Islam-boka.

Så altså: bra ide i utgangspunktet. God vilje til journalistisk innsats og leggwork. Litt sprikende gjennomføring (behold klarere fokus, og rett innsatsen din inn etter fokuset du har valgt).

s. 36-37: Et møte med Bruce Sterling: Yes! Dere gjør det igjen. Er på hugget når det skjer noe nerderelevant i Norge. Wii, Smith, Sterling, Star Wars i Trøndelag. Kjempemessig! Og fint skrevet (i alle versjoner jeg har lest)

s. 38: champions of norrath-cheats ble for marginalt for meg. Supert med tegneserier, særlig norskproduserte (men lurer på om Kim Holm og Robin Knudsen burde fôres med litt sopp. Streken er veldig god, men det mangler litt ekstra sprut i storyen).

s. 40: Robotech. Kristian er grundig og fin, som alltid. Skriver kanskje en ørliten tanke omstendelig?

s. 42: Fantasiduellen. Hahaha! Sjekk Julie ser dum ut a. Vet hun får bank av røver-Ola, vettø. SKSF… for en vits.

Host. Nuvel. Nok om det:

Herre min fred og skaper. At dere klarer å produsere noe sånt som dette på semiidealistisk basis er intet mindre enn et mirakel. Fortsett som dere stevner, og dere vil leve lenge og bli gamle i landet. Kjempebra jobba.

God jul og godt nyttår fra Ole Peder!
Svar med sitat