Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 17/11-2010, 10:03
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard Rollespill som workshopmetode

en konferanse i januar skal jeg gjennom jobben ha ansvar for en halvannen times workshop/parallellsesjon om brukerperspektiver. Konteksten er rehabilitering, konferansen har som mål å gjøre deltakerne flinkere til å bringe folk fra uføre til føre. Masse forskjellige statlige instanser dukker opp. Det er forøvrig et felt jeg ikke har overmye peiling på, men jeg har peiling på én ting (hvertfall med forumets samlede krefter bak meg): rollespill!

Blir vel en 40-50 deltakere og halvannen time å bruke

Så. Hvordan kan saksbehandlere, rehabilitører og andre få bedre forståelse for brukernes perspektiv? 3 +1 kjappe ideer:

1. Deltakerne på verkstedet deles inn i grupper på 5 som spiller et raskt spill om en brukerhistorie. Litt som rollespillet til Lasse til LNUs HIV/AIDS-kampanje ("Tore"), man kan lage noe liknende som det og ha som grunnlag for diskusjon etterpå, spørre om dette er en typisk historie etc. Poenget ville vært å gi et mer helhetlig bilde av hvordan det oppleves å være ung og ufør, hva sier familien, hva sier venner etc - zoome litt mer ut enn det som kanskje er typisk, nemlig å bare se på interaksjonene med diverse institusjoner.

2. Alle deltakerne som helhet er med og skaper en "typisk" brukerhistorie. Man tar frem noen deltakere som spiller ut noen scener foran alle, og man har en metode for å avgjøre fortellingens utvikling mot neste scene, hvor det kan gå bra eller dårlig for brukeren. Det kan bli et opplegg hvor man kombinerer forestillinger om en typisk bruker med en spillmekanikk som gir spenning til fortellingen.

3. Alle deltakerne tar på seg roller som brukere, og reforteller historien om sitt eget liv som en fortelling hvor de fikk en eller annen lidelse som ung og nå er ufør selv om de gjerne ville jobbet. Brukerdeltakerne tjener som "guide" og vurderer om fortellingene er realistiske eller ikke. Deler opp forsamlingen i mindre grupper, spiller ut verkstedet som en hjelpegruppe for brukerne?

4. Bonusidé: et humoristisk, lett spill om en person som prøver alt haun kan for å forbli ufør, mens super-versjoner av de diverse institusjonene gir vedkommende masse god hjelp og gode muligheter. En slags Jesus Bamsemums for helsevesenet

Tenker at det konkrete innholdet i fortellingene skal forankres i ekte brukerhistorier som jeg forhåpentligvis får en del av frem til januar, jeg arbeider bl.a. med å intervjue ungdom som er i rehabilitering.

En utfordring kan være at jeg jo ikke har særlig personlig eller profesjonell erfaring med rehabilitering, så jeg må stole på at deltakerne kan levere nok "realisme" til historiene. 40-50 deltakere (blir kanskje færre, "interaktiv fortelling" kan kanskje avskrekke de tørreste folka) er også litt mye å håndtere for én stakkars "spilleder". Bra å ha mye Nørwegian style/spill nå! metode å lene seg på der, men kan bli utfordrende å kommunisere tydelig hva alle skal gjøre?

Har sendt disse ideene til arrangørene av konferansen, de legger veldig vekt på deltakende metode og kreativitet - og syntes det hørtes bra ut med rollespill. De likte best idé 2.

Hva tenker dere? Jeg har liksom sagt ja til å ha ansvar for dette, og nå må jeg nesten levere Opplegget må jo gjøres relevant - de som deltar må virkelig føle at nå skjønner de mer av brukerperspektivet, nå tenker de i litt nye baner - eller hvertfall så har de opplevd et godt opplegg som ga litt mer innsikt i brukernes opplevelse.
Gammel 17/11-2010, 15:29
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Standard Sv: Rollespill som workshopmetode

Sitter på jobb så kan ikke skrive så utdypende. Men…

Kult! Høres spennende og utfordrende ut. Kjapt og gale.

- Siden du ikke er så kjent med materialet, men med metoden, så vil jeg tro det er fordel å skape et rammeverk for rollespillet, men ikke fylle det med detaljer. Eller i spillsnakk, du lager mekanikken, men ikke premissene for historien.

- Sikkert mange som er litt uvant med å rollespille, så kanskje godt med en enkel presentasjon av rollespilløvelsen? Kanskje et par enkle oppvarmingsøvelser? Det gjelder å presentere det hele på en forståelig måte. Håper du er flink til å snakke for forsamling.

- ...
Svar med sitat
Gammel 17/11-2010, 21:53
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

I programbeskrivelsen står det:

Sitat:
Vi ønsker å belyse følgende spørsmål:
Hvordan oppleves samspillet mellom fagpersoner og den som trenger arbeidsrettet rehabilitering?
Hvordan nyttiggjøres kunnskap og erfaringer om det som skaper de gode samhandlingsprosessene?
Hvilke politiske og økonomiske føringer er styrende for fagfeltet arbeidsrettet rehabilitering, og hvordan påvirker disse føringene samhandling mellom ulike aktører?
Det første jeg tenker, er en ganske enkel, banal tanke om å spille den andre siden i interaksjon med seg selv: Altså - fagfolket spiller en bruker, som interagerer med en fagperson. Hvis de aldri har gjort dette før, er det en enorm mangel i deres utdanning. Det å forstå hvordan det oppleves å være på den andre siden av bordet er uvurderlig.
Gammel 19/11-2010, 10:38
Medlem

Kapsberger: Ja, oppvarming? Det er helt klart en utfordring å håndtere forsamlingen på en fornuftig måte og sikre at alle skjønner nøyaktig hva de skal gjøre. Jeg håper jo å bygge på andre rollespill som kommuniserer veldig enkelt hva spillerne skal gjøre og så lar fortellingen oppstå av, som du sier, enkle rammeverk. Jeg tenker jo at premisset for historien er gitt som å være hvordan en person som er ufør opplever systemet som skal bringe vedkommende til en arbeidsplass, men tenker at historien må være ganske åpen sånn at deltakerne kan putte egne erfaringer inn i historien.

Tenker litt på noe Erling Rognli sa for noen år tilbake i respons til et spill Ingvild Tokheim og jeg hadde laget om æresdrap, om at fortellingen kanskje bare ble en klisjé som reproduserer det spillerne allerede trodde de visste om æresdrap. Kan det være et problem her? Jeg tror at bare det å spille at man er i en gitt situasjon, den opplevelsen man får da, gjør at spillet får relevans utover det rene innholdet i fortellingen.

Matthijs: Det var lurt tenkt. Å la dem møte "seg selv" er et enkelt grep som ganske sikkert gir noen resultater - særlig hvis vi krydrer det med gode rollespillmetoder som gir driv til fortellingen. Kanskje man kan ha én eller noen få brukerspillere og en lang rekke institusjonsspillere?
Gammel 7/12-2010, 12:53
Medlem

Ok, har tenkt litt og diskutert en del med nestlederen i Unge funksjonshemmede. Hva med:

Solen står opp over huset mitt
Et fortellingsspill om sykdom, familie og arbeid

Dette spillet går ut på å fortelle hsitorien til en person som er avhengig av helsetjenesten og NAV for å komme seg tilbake i jobb. Spillet er for to grupper spillere. En gruppe spiller hovepersonen og menneskene denne treffer. Den andre gruppen er et ekspertpanel som skal vurdere hva som er sannsynlig utvikling i historien.

Forberedelser: Deler inn i to grupper, dommere og spillere. Velg en til å spille hovedpersonen. Denne får navn og vi går til NAV-intervjuet. NAV-ansatt spør: ok, så hvordan har det seg at du ikke kan jobbe lenger?

Scene 1: Møte med NAV. Hovedpersonen skal forklare historien sin i korte trekk til NAV. (Det spilles raske flashback-scener?)

Scene 2: Familiemiddag. Hovedpersonen forteller om fremgang og fremtidsplaner. Hvordan er familien?

Dommerinput: Dommerne foreslår starten på 3 nye scener: bra, dårlig og uendret situasjon.

Gir ut tre kort:

Bra: Hva burde hovedpersonen foreta seg nå for å komme seg raskest mulig på fote? Kanskje det er å gå til rehabilitering, søke en eller annen form for stønad, være sammen med familien sin eller søke en spesifikk jobb? Beskriv starten på en scene hvor hovedpersonen er i ferd med å gjøre dette.

Uendret: Hvilke elementer i fortellingen kan forsinke hovedpersonen? Kanskje familien har problemer, kanskje det er lange køer til behandling, kanskje saksbehandling blir forsinket? Beskriv starten på en scene hvor hovedpersonen rett og slett ikke kommer noen vei.

Dårlig: Hva kan skje nå som gjør ting verre? Kanskje noe går galt i familielivet, kanskje helsa blir verre, kanskje det blir avslag på søknad om behandling eller stønad? Beskriv starten på en scene hvor hovedpersonen har fått vite om den negative utviklingen.

Ideer til ekstraregler:
Hver spiller er enten for eller mot hovedpersonen - det vil si at de enten jobber for at fortellingen skal ha dårlig utfall eller bra utfall. (Man kan spille en rolle som er mot hovedpersonen men som likevel er snill, f.eks. en overbeskyttende mor eller et trengende barn.)

Hver spiller i dommerpanelet representerer en faktor i livet til hovedpersonen: familien, NAV, habiliteringstjenesten, fastlegen og potensielle arbeidsgivere.
Gammel 7/12-2010, 14:08
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Jeg liker ideen, men jeg synes at ekstrareglene bør være med hele tiden.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 6/01-2011, 15:03
Medlem

Har gjennomført spilltest med funksjonshemmedes fellesorganisasjon. Var skikkelig gøy å teste spillet på folk som aldri har spilt rollespill før, men som kjenner temaet for spillet godt.

Fungerte overraskende bra! Jeg våget meg ut på spilltest uten å ha alt materiellet ferdig (skal lage oversiktskort og hefter og sånt), og ga en del instruksjoner muntlig. Prøvde å skrive ned det jeg sa som ikke sto i reglene sånn at jeg skriver ned et så fullstendig spill som mulig. Legger ut .pdf av spillet når jeg har ting klart.

Skikkelig kult å designe og spille rollespill på jobben, om enn det bare er et lite spill. Og mamma som sa at jeg aldri kom til å få bruk for rollespillinga mi!
Gammel 6/01-2011, 16:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Erlend S. Bruer
Dette spillet går ut på å fortelle hsitorien til en person som er avhengig av helsetjenesten og NAV for å komme seg tilbake i jobb. Spillet er for to grupper spillere. En gruppe spiller hovepersonen og menneskene denne treffer. Den andre gruppen er et ekspertpanel som skal vurdere hva som er sannsynlig utvikling i historien.
Du bør sjekke opp forumteater/forumspill. Dette er veldig beslektet med det. Finnes folk her i Norge som driver med det også.
Gammel 10/01-2011, 19:24
Medlem

Så langt siste versjon av spillet. Skal ikke spille det før onsdag - så om noen har tilbakemeldinger tas det i mot med glede. Noen opplagte svakheter?

Jeg har med vilje valgt å legge inn et ekspertpanel i stedet for scenekort med instrukser av to årsaker:

1. Det tillater mye større fleksibilitet i fortellingen, og spillerne kommer til å legge mer av sine egne tanker om uførhet i spillet.

2. Det er et sted å putte de som rett og slett ikke gidder/tør/vil spille roller.

http://dl.dropbox.com/u/18184008/Sol...set%20mitt.pdf
Gammel 12/01-2011, 13:48
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Jeg synes dette ser bra ut!

Jeg ville nok lagt inn rammer rundt alle scenekort og instrukskort osv. Slik at de kan klippes ut og spillerne slipper å dele en blekke mellom seg hele tiden.

Da bør det evt legges ved ekstra i pdfen slik at alle kan ha hvert sitt utklipp av instrukser.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:03.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia