Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Norske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/02-2011, 19:09
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Konkurranse: Din rolle i engelske Itras by

Hei igjen!

Jeg er ikke 190% fornøyd med eksempelrollene i Itras by-boken. Thomas Chesterfield blir garantert værende, men jeg er litt innstilt på å bytte ut Hilmar, Pøbelmaker og Bob. Derfor en liten konkurranse, der premien er å få rollen sin illustrert av Thore Hansen, motta et originalt trykk av denne, få rollen i boken og bli kreditert. Du kan bruke en rolle du har liggende fra før eller lage en ny spesielt med tanke på den engelske utgaven.

Regler:

1) Ikke lenger enn 3300 tegn
2) Bruk Itras by-metoden og samme oppsett som eksempelpersonene i boka. Med metoden og eksemplene tenker jeg her på kapittelet "Rollen". Du kan hoppe over punkt 1 ("snakk med spillederen og de andre spillerne").
3) Skriv fortrinnsvis engelsk
4) Skriv en kvinnelig rolleperson
5) Man kan levere flere roller
6) Frist 23. februar

Hvis jeg liker rollene tar jeg med en eller flere av dem i boka og krediterer deg. Jeg forbeholder meg retten til å redigere oppføringen.

Vinnerbidraget vil også bli illustrert av Thore Hansen ("Sjøormen Ruffen", "Det blå folket", samme illustratør som i hovedboka), og vinneren vil motta et originalt trykk av illustrasjonen (samlet verdi kroner 1000).

Post rollene her.

(Siden det er RISK og Knutepunkt og det ene med det andre kan vi sette fristen til onsdag 23. februar.)

Eksempelrolle:

Bob

Av Magnus Jakobsson

Ide: Lykkejeger

Utseende: I begynnelsen av første spilling kommer Bob vandrende inn fra randsonene med jakken over skulderen. Han ser støvete og rufsete ut. Han har en hvit skjorte, sorte bukser og vest, og en bowlerhatt. Håret hans er stort, mørkt og krøllete. Smilet er sjarmerende.

Bakgrunn: Hvor Bob kommer fra snakker han ikke om. Kanskje vet han det ikke. Kanskje har han ikke noen fortid, men blir først til idet kampanjen begynner.

Mål og intriger: I jakkelommen til Bob ligger et gulnet, sammenrullet sosietetsmagasin. På forsiden er det en illustrasjon av veldedighetsballet hvor byens femti viktigste familier samles hvert nyttår. Bobs mål er som følger: Neste nyttårsaften skal en av de femti familiene være HANS familie. I utgangspunktet er det en ganske umulig ønskedrøm i den klassedelte byen, men Bob er driftig.

Gjennom hele kampanjen vil Bob forsøke å klatre oppover i bysamfunnet. Han vil benytte omtrent hvilken som helst mulighet som byr seg for å komme opp og frem (forhåpentligvis med unntak av drap). Han vil bli kjent med de riktige menneskene, og så klatre over dem for å bli kjent med de enda riktigere menneskene, han vil forsøke å få innpass i et eller annet stort firma og raskt klatre forbi de som har jobbet der i årevis, han vil aktivt oppsøke alle som kan hjelpe ham videre - og når de trenger noe, kan han fikse det.

Personlighet: Bob er impulsiv og griper enhver sjanse når han ser den - vanligvis går det utrolig nok bra, men noen ganger går det helt galt. Om Bob har brukt noen og det har kostet dem dyrt er han flink til å overse det eller rasjonalisere det bort. Til daglig er han vennlig, spandabel og på godt humør.

Dramatiske egenskaper
Formidler av tjenester: I begynnelsen kjenner Bob ingen, men ganske snart vil han kjenne tusen folk du aldri har hørt om, etter hvert i alle samfunnslag. Og hva mer er: De skylder ham gjerne en tjeneste. Å formidle tjenester er Bobs måte å komme seg opp og frem - han liker ikke å arbeide selv, og han kan ikke så mye, men du kan vedde på at han kjenner noen som kan. Og en eller annen gang har han fikset noe for dem. Og når Bob har fikset problemet ditt, skylder selvsagt du ham en tjeneste også.

Bløffmaker: Bob er ganske sparsomt utstyrt når det kommer til kunnskap, men han er flink til å innbille folk at han har den. Han kan diskutere det meste med de fleste - hovedgrepet hans er å jatte med. Overflatiske og lettlurte folk - dvs. de fleste - liker gjerne Bob, og tror at han er til å stole på. Bob kunne klare seg godt i en lederstilling uten å gjøre jobben sin i det hele tatt. Noen andre ville gjort jobben, Bob ville tatt æren, og sjefen hans ville vært fornøyd.

Selverklært menneskekjenner: Bob er ikke spesielt empatisk, men det er to ting han raskt kan tyde: Hva du virkelig har lyst på, og hvem du virkelig ikke liker. Han mener at alle mennesker er enkle å forstå, men det er bare fordi han aldri gidder å se etter noe annet enn disse to tingene.

Sårbar for fristelser: Dersom Bob ser en mulighet har han veldig vanskelig for ikke å gripe den. Om han skulle forsøke å svindle til seg en million, og mannen han vil svindle lar en hundrelapp ligge ubevoktet på bordet, kan Bob finne på å risikere millionen for hundrelappen.

Biroller: Ingen ved kampanjestart.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 5/02-2011 kl 13:50
Svar med sitat
Gammel 3/02-2011, 10:09
Medlem

Standard Sv: Konkurranse: Din rolle i engelske Itras by

Ja, jeg bør vel også nevne at Thore Hansen kommer til å illustrere vinnerbidraget, og at vinneren mottar et trykk av denne.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 3/02-2011 kl 10:14
Svar med sitat
Gammel 3/02-2011, 10:15
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Ja, jeg bør vel også nevne at Thore Hansen kommer til å illustrere vinnerbidraget, og at vinneren mottar et trykk av denne.
OI! Må finne på en kul rolle!
Gammel 4/02-2011, 09:55
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Miss Aurora Dearly
- I am, with no exception, the most enlightened being of this dark city.
- Ah, there is more to these shadows than meet the eye; see how they lurk in the fringes my light! These shadows are sentient, and hungry for something outside their realm of existence.
- Oh my, sir, you are really a handsome star of the street!
- My home? Oh, this is really not something I share with dark souls like you, but as I have taken a small fancy to you, you may be informed that my home is in the Light-Tower. Yes, the one west of Black Bay. It's almost outside the city, so you may not wish to go there ...
- Ah, a fellow feminist! I am much honored by your interest in me, madam! But to what do I owe this interest?
- Oh, please don't be droll! Carry my small treasure-chest and follow me closely. Don't be fooled by your petty pride; you are indeed a servant to me, sir, and will be a happy one! Off we go!
- This dress? Oh, it's nothing! Just a simple cloth of silk I have draped over a body full of empty longings ...
- I would like to engulf you, sir, in my body of female starlight.
- Your close scrutiny makes me tickle with anticipation, my lady! I am always intrigued by the sensual nature of fellow females ...
- Dear me! I am not used to men saying things like that! Could you please rephrase your request in a more enlightened language?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 4/02-2011 kl 09:59
Svar med sitat
Gammel 4/02-2011, 09:58
Medlem

Oj, oppvarmingen er i gang! Flott tekst, Tomas!

Minner ellers om regel 2) Bruk Itras by-metoden og samme oppsett som eksempelpersonene i boka.

Svar med sitat
Gammel 4/02-2011, 10:05
Medlem

Takk! Morsom tekst å skrive!

Jeg kikket på personene Gitte Safron og Josephine Buckle i boka, og fant ut at det gikk an å presentere personen like effektivt gjennom måten hun snakker på. Så da håper jeg dette er i tråd med bokas metode ...

Lykke til videre med konkurransen og oversettelsen!
Gammel 4/02-2011, 10:26
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

...men jeg har jo ikke boka
Svar med sitat
Gammel 4/02-2011, 10:29
Medlem

Gjør som meg, Andreas; gi Ole Peder all den inspirasjonen du kan, uten å tenke på konsekvensene!
Gammel 4/02-2011, 10:32
Medlem

Med metoden og eksemplene tenker jeg her på kapittelet om rollepersonen. Det er her jeg vil gjøre noen endringer.

Boka er tilgjengelig på Outland og Kolofon (se våre hjemmesider itrasby.no).
Svar med sitat
Gammel 4/02-2011, 10:54
Medlem

Kan du ikke like gjerne poste en eksempel-person da, OP?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia