Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 29/11-2009, 15:54
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Standard Erlend og Lasse lager system

I mange år har vi hatt en kampanje gående i Hunter: The Reckoning-settingen til white wolf. Vi fant ut for en stund siden at world of darkness systemet ikke støttet opp mot de konfliktene vi ville spille på og endte opp med å lage vårt eget system. Systemet ble mye til mens vi spillte og nå har vi endelig fått skrevet ned noe fast. Her kommer en oppsummering av hvordan system fungerer. Det er inspirert av Kaare Bergs Sorcerer-modding, som mye av det vi holder på med systemmessig for tiden. I dag har vi drodlet frem hvordan rollearket kan se ut, og på en måte bygget systemet rundt det.

Egenskaper:
Egenskaper er utgangspunktet når det kommer til konlikt. Man får terninger lik nivå på egenskapen når man kaster. Alle roller starter med 10 poeng for å fordele utover egenskaper. Egenskapene Fysisk og Mentalt påvirker blod og tårer. (les under)

Driv:
Driv er en meget viktig del av spillet og kan påvirke mye at det som skjer. Driv starter på null og kan bare få poeng når man gjennomfører mål. Hver rolle kan ha 3 drivmål som er noe rollen vil oppnå i spillet. Hver gang man gjennomfører et drivmål får man 1 poeng i det målet (målet er da nådd og "ladd" med ett poeng). Dette poenget kan spares slik at man kan få en gratis ekstra terning hver session til en valgfri konflikt, eller man kan ofre det i en valgfri konflikt for å få 3 gratis terninger. Poenget kan også puttes i Driv. Driv brukes til å øke egenskaper evner, eller trekk. Det koster 1 poeng for å øke 1 trekk/utstyrsbonus, 3 poeng for en ny evne og 5 poeng for å øke egenskaper.

Roller og biroller kan i utgangspunktet ikke dø, man må bruke ett poeng Driv for å få lov til å drepe en navngitt birolle. Alle starter med 1 i Driv.

Trekk:
Trekk er noe som bestemmes når rollen lages og kan sjelden endres senere. Trekk kan være alt fra et yrke rollen har hatt til noe rollen bare er veldig flink til. Trekk gir +1 til et Utstyrsområde.

Utstyr:
Utstyr gir terningbonuser på konflikter i spillet. Det finnes 4 forskjellige typer Utstyr: Våpen, penger, etterforskning og kontakter. Man får bonuser utfra hvor godt man har opparbeidet seg utstyret. Er man tungt bevæpnet har man kanskje +2 våpenbonus, har man avansert etterforskningsutstyr får man bonus i etterforskning. Utstyrsbonus kommer enten fra Driv eller fra fortellingen, men kun som resultat av at man vinner en konflikt med ustyret som en av tingene som står på spill.

Blod/tårer:
Blod og tårer fungerer som fysisk og mental helse. Disse starter alltid på 5 og, det er valgfritt hvilken som får høy eller lav verdi. Disse kan økes om man har mye i egenskapene Fysisk og Mentalt. Har man over 3 får man +1 ekstra blod/tåre, har man over 5 får man +2.

Andrevirkeligheten:
Andrevirkeligheten beskriver alt det som er overnaturlig i verden. Vanlige mennesker bruker ikke disse reglene.

Evner:
Evner er alle de overnaturlige egenskapene rollene har til å hjelpe seg i monsterjakten, man kan kjøpe så mange evner man vil og hver evne går fra level 1 til 5. Alle evner har rot i andrevirkelighetes egenskaper: Sanse, Bekjempe og Frelse.

Sanse, Bekjempe, Frelse:
Disse 3 egenskapene bestemmer hvor mange teringer rollene har i evnene sine. Alle evner har rot i en spesiell egenskap. For å bekjempe det overnaturlige må man alltid bruke disse 3 egenskapene. Alle roller starter med 5 poeng å fordele til egenskapene. Noen overnaturlige ting kan bare bekjempes med en spesiell evne. Når man kjemper mot noe overnaturlig kan man ikke bruke sine vanlige egenskaper, man må bruke disse egenskapene - spøkelset gjemmer seg automatisk om du ikke bruker Sanse, vampyren spiser deg automatisk om du ikke bruker Bekjempe osv. Evnene er mest for å beskrive hvordan man bruker Sanse, Frelse eller Bekjempe.

Virker dette som noe som kan funke? Er jo mest resultatene av en formiddags idémyldring, men mye av det er ting vi har brukt før som har fungert, og det vi har stjålet fra Berg/Edwards er jo garantert at fungerer. Man bruker forresten d10-ere mot hverandre i terningpølene, høyeste terning vinner, sånn som i Sorcerer.

Kanskje vi burde ha klarere regler for relasjonene til rollene for å bringe det i fokus?

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 29/11-2009, 22:46
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Erlend og Lasse lager system

Liker det jeg har sett så langt, men siden jeg er en av inspirasjons kildene så er jeg vel programforpliktet til å si det . Seriøst skal jeg la det ligge litt i tankeboksen og komme med litt mer konkret tilbakemelding i løpet av en av de nærmeste dagene.

Liker veldig godt det markante skillet mellom vår og den andre verden. Dette er uten tvil favoritt tingen min til nå.

je er veldig for å lage rollearkutkast tidlig i prosessen. Det virker som et slags flytskjema for den kreative prosessen og kan fungere som en videre fokus av tre store spørsmålene:
  1. Hva handler spillet ditt om?
  2. Hva gjør rollene?
  3. Hva gjør spillerene (eventuelt spilleder om spillet har en)?
Det som er viktig er å ikke la seg henge opp i rollearkutkastet. Man bør heller hele tiden vurdere dette ut fra prinsippet Kill your Darlings.

Har dere mer så for Guds skyld del.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 30/11-2009, 08:38
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Om dette forumet hadde en ett-klikks mekanikk for å formidle at man liker noe, hadde jeg brukt den på denne tråden. Kudos!
Svar med sitat
Gammel 30/11-2009, 10:35
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gomle Vis post
Driv:
Driv er en meget viktig del av spillet og kan påvirke mye at det som skjer. Driv starter på null og kan bare få poeng når man gjennomfører mål. Hver rolle kan ha 3 drivmål som er noe rollen vil oppnå i spillet. Hver gang man gjennomfører et drivmål får man 1 poeng i det målet (målet er da nådd og "ladd" med ett poeng). Dette poenget kan spares slik at man kan få en gratis ekstra terning hver session til en valgfri konflikt, eller man kan ofre det i en valgfri konflikt for å få 3 gratis terninger. Poenget kan også puttes i Driv. Driv brukes til å øke egenskaper evner, eller trekk. Det koster 1 poeng for å øke 1 trekk/utstyrsbonus, 3 poeng for en ny evne og 5 poeng for å øke egenskaper.

Roller og biroller kan i utgangspunktet ikke dø, man må bruke ett poeng Driv for å få lov til å drepe en navngitt birolle. Alle starter med 1 i Driv.
Motsigelser. Hva stemmer?

Ellers synes jeg dette høres veldig kult ut. Forenklet til beinet, men kult.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 30/11-2009, 11:35
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Driv skal starte på 1, fant vi ut etterhvert som vi skrev...

Men hvordan fungerer gårsdagens drodling opp mot Kaares tre spørsmål?

1. Hva handler spillet ditt om?
Mennesker som får overnaturlige evner og skal hanskes med overnaturlige vesener.

2. Hva gjør rollene?
Forhindrer overnaturlige vesener fra å skade uskyldige, på fredelig eller voldelig vis.

3. Hva gjør spillerene (eventuelt spilleder om spillet har en)?
Spiller hver sin rolle, gir små innspill til historien ved å fortelle resultater når de lykkes - de har imidlertid begrenset kontroll over "plottet", her skal WoD-tradisjonen med at spillerne vet like lite som rollene om hva som "egentlig" foregår bevares. Spilleder lager dermed en verden med forskjellige folk og dyr som spillerne skal interagere med.

Hvilken retning kan spillet spisses i? Kanskje man burde ha konkrete plasser for familie og venner, og spille på forholdet mellom det å være monsterjeger og å prøve å bevare sitt gamle liv, kanskje ha en offer-mekanisme hvor de ofrer ting fra sitt gamle liv og dedikerer seg til jakten (men det blir kanskje en for enkel utvei for spillere som ønsker å se mange monstre dø fort og ofrer alt). Kanskje man heller burde ha et litt detaljert konfliktsystem man kan bruke mot monstrene, hvor spaning og sosial interaksjon fungerer side om side med kampsystemet?

Ser ut fra hva rollene/spillerne gjør at spillet kanskje er litt for generelt ennå.
Gammel 30/11-2009, 15:51
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg ha nå tenkt litt, (det krever mer innsats og tenke litt enn å tenke mye for tiden, rart det).

Det jeg har størst problemer med er hele utstyrs biten. Du kan bruke driv til å kjøpe utstyrsbonus, men samtidig kan du og bruke historien til å "kjøpe" utstyrsbonus.
Det vil si at om jeg bruker ett driv poeng til å øke, si mitt våpen bonus, til +1. Samtidig forklarer Christer, som har puttet sitt driv i en evne "Tidligere U.S. Marine" + 1 (+2), at rollen hans har med sin modda USP .40 SOCOM med alt stash som finnes, noe som i første skuddveksling gir han si +2 for bra våpen, for en total på +4 til Christer. Min rolle som har samme gønner (+2) ender kun opp med å gi meg +3.
Senere når rollene våre prøver å bløffe seg inn på en militærbase, ja da kan Christer bruke sin +2, imens jeg ikke kan.

Jeg ser denne biten som en svakhet og den bør revuderes.

Driv...
Grei nok idee. Problemet er at så lenge man må gjennomføre mål legger dette kraftige føringer på hvordan driv man setter opp. De vil være kortsiktig mål som kan løses fortløpende. Isteden for roller med lengre vyer enn rundt neste sving får du en gruppe mennesker som lever fra øyeblikk til øyeblikk i en filosofisk hånd til munn tilværelse.
Det kan være at dette er målet, og den typen roller dere ser for dere. Da må det bare stå. Vil dere har mer drømmeren, den visjonære, den drevne, den besatte, ja da må dere forandre på denne biten. Det er ikke verre enn å titte til Nøkler. Du får et poeng i driv ved å la det skape problemer for rollen. Du får tre poeng om disse problemene setter rollen i stor fare.

Det er de to umiddelbare tankene. Jeg vil bare gjenta at det å måtte ha Evner for å bekjempe det overnaturlige er topp. Denne tredelingen ser jeg også som en bra måte å knytte inn i monster skaping. SKal la denne boble litt og komme med noen fler mål.

De tre spørsmålene...
De er kun et hjelpemiddel, ikke en mal. Man trenger ikke alltid spisse hva rollene gjør, eller hva spillet skal handle om, så alt for mye. Det som er trikset er å sørge for hvordan man gjør dette, hva spillerene og spilleder gjør, er fokusert.
Et klart 1 og 2 svar gjør denne jobben lettere, men det er også mulig med de du har nå.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 30/11-2009, 16:43
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Hva er det kuleste med Hunter for dere?

Det var spørsmålet jeg stilt meg og gruppen min da jeg mekket Brood. Hva er det med Vampire som er kuuuuult? For meg var det konflikten imellom menneske og monster. Det var i tråd med gruppen min, så derfor bygde jeg spillet rundt dette.

Fra rollearket virker det som dere vet hva det er, men i spørsmålene klarer dere ikk ehelt å utrykke dette.

Finn denne kjernen. Lag så prosedyrer som driver spill mot og rundt dette. Dere har allerede begynt ved å dele konflikt i to - mennesker og monstre.
Jeg ville jobbet videre med denne biten.

Akkurat som når du, Erlend, fabulerer rundt det å sette rollens relasjoner opp mot monster jakten. Vel du har første delen av Nietzches berømte avgrunnssitat, He who chases monsters must take care lest he become a monster.
Du har mange innfallsvinkler her.
Hva med driv mot relasjoner?
driv kan bare øke evner på bekostning av relasjoner?
Her er en tanke:
Hver rolle har to til tre relasjoner. Disse menneskene er ankerpunkt i livet til Jegeren. En relasjon har en av følgende statuser: Trygg, I live, Savnet og Død. Videre er en relasjon knyttet til rollen med hva den gir rollen: Ro/angst, Glede/sorg, Kjærlighet/frustrasjon, Stolthet/skam. Etter dette kommer hvorfor som ikke skal være mer en fem ord, ingen avhandling her. Skriv med blyant!
Når en rolle har brukt av sitt Blod eller sine Tårer. Så er den eneste måten den kan fylle opp dette å bruke tid på en aktivitet med eller direkte mot denne birollen.
En spiller kan for å vinne en konflikt med det Utenomnatrulige, etter terningene er kastet, ved å Brenne en relasjon. Alle terningen spilleren kastet teller da som tiere. Med relasjonen skjer det litt.
Først går statusen et hakk til høyre. Trygg -> I live - > Savnet -> Død. Videre må hva relasjonen gir og hvorfor forandres. Gir kan kun forandres med hele par. Når dette er gjort å man også forandre hvorfor. Igjen kort og konsist.
Relasjonens status kan beveges fra høyre til venstre, men da kun som et utfall av hva som skjer i historien. Det er et lite unntak. En relasjon kan aldri bli trygg etter det utenomnaturlige har berørt den. Om du skulle klare å få en relasjon til å komme tilbake fra de døde, ja da er jo den en utenomnatrulig, med alt av drit det innebærer.
Hva en relasjon gir er jo definert via par. En god og en vond side. Så lenger relasjonen er Trygg eller I live så teller den gode siden. Det øyeblikket når den er savnet eller død så teller den vonde siden. Vi skal se på to unntak senere.

Relasjoner til å begynne med:
Du begynner med en trygg, en I live og en Savnet relasjon.

Driv og relasjoner.
Driv gir som nevnt tidligere 1 eller 3 poeng. Et driv knyttet til en til en relasjon gir +1 poeng. Et driv som går på bekostning av en relasjon gir +2.

Senere...
Hvor mye Tårer rollen får igjen ved å tilbringe tid med relasjonshåndtering avhenger av statusen til relasjonen. En trygg eller død gir tilbake ett poeng pr. gang. En I live eller savnet relasjon gir tre. (dynamiske relasjoner er mer givende enten de er positive eller negative).
Så kommer det første unntaket jeg nevnte ovenfor.
Man kan fylle tilbake alle tårer ved å Snu relasjonen. Spilleren må si hva rollen gjør for å snu det gode til det vonde, eller det vonde til det gode for å få dette til. Det trenger ikke være noe direkte eller bevisst fra rollens side. Dette handler om hva rollen føler når den tenker på eller er med denne relasjonen.
Neste unntak er hva som skjer med forholdet til en død relasjon. For selv om en relasjon er Død kan den Brennes. Men når man forandrer hva en Død relasjon Gir, kan denne relasjonen aldri gi dette igjen. Dette gjelder selv om man skulle få denne tilbake.

Sånn, det ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men nå har dere litt av mine tanker til å forstyrre deres egne med.

Svar med sitat
Gammel 30/11-2009, 23:21
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Om dette forumet hadde en ett-klikks mekanikk for å formidle at man liker noe, hadde jeg brukt den på denne tråden. Kudos!
"Ranger tråd"
Over Pegasus reklamen.

Forøvrig, til Kaares relasjonideer - wow!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica

Sist endret av Njordi; 30/11-2009 kl 23:29
Svar med sitat
Gammel 1/12-2009, 09:04
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Kule ideer, Kaare. Liker lenkene mellom relasjoner og Blod/Tårer. Tenker mye på dette for tiden, svarer når jeg har noe lurt å si

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia