Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/04-2004, 15:55
Imrik Imrik er offline
Medlem

Standard

helt enig!

Imrik i kinosalen:

*sukk* kom til korsfestelsen!!!

da Jesus ruslet rundt i golgata og bare falt og falt var lengre enn det ene kapittelet i ringenes herre der hvor frodo og sam bare gikk og gikk.

-Theodor Mathias, Western WOD
-Ulv, Den fortapte halvøy
Svar med sitat
Gammel 27/04-2004, 10:13
EdgeV sin avatar
EdgeV EdgeV er offline
Medlem

Standard

Filmen var meget bra. Absolutt å anbefale, mye av kritkken den har fått synes meg uberettiget etter å ha sett filmen selv.

Nå er ikke jeg en historiker men den virker meget historisk korrekt (vil en flisespikke så kan en jo det). Men ikke minst så er filmen veldig bibelsk korrekt (da manus er basert på Bibelen så er dette absolutt det viktigste.)

Filmen gir et godt bilde av Jesu siste 12 timer, fra min side ville det vært ønskelig med større fokus på Jesu liv, men det var tross alt ikke det filmen handlet om. Evangeliet kommer ihvertfall klart fram, noe som jo er sentralt og meget vesentlig. Kan ikke forstå kristne som ikke anbefaler filmen. Med hensyn til volden så kan jeg heller ikke forstå dem som kaller dette en voldsfilm. Alt for ofte er Jesu lidelse blitt framstilt med snillisme og glorifisering, i så måte gir denne filmen en mye mer realistisk framstilling. Tenker her på tidligere kritikk mot Bibelen som at "Jesus umulig kunne dø så raskt på korset", en kritikk som absolutt ikke er relevant. Husk også Pilatus sin uttalelse "Se denne mann", etter piskingen.

Se filmen!
Svar med sitat
Gammel 27/04-2004, 11:11
Gorm_Ormauge sin avatar
Gorm_Ormauge Gorm_Ormauge er offline
Medlem

Standard

etter ett intervju med Mel Gibson, ble det hele litt klarere for meg.

først tenkte jeg at han ikke visste hva symbolikk betyr, eller at han mente selv det var nødvendig med å kutte vekk symbolikk, og heller vise ting slik han mente det var. rett frem og den brutale sannhet. viste seg at min andre gjetting var rett.

likefullt, fordi en må være godt bevandret i Katolsk lære og okkult viten for å forstå filmen fullt ut, sitter mange igjen med en forvirret følelse og tanker som; hva var det som skjedde? det var ikke dette jeg lærte i kristendomstimene på barneskolen! ..står dette i Bibelen hjemme? høh? er Mel Gibson ravende gal? dette var spekulativt! osv.. bare å høre på folk rundt seg mens man går fra kinosalen.

derfor var det ikke en god film. det er som om du skulle kjøpt deg en bok, men at for å forstå den, må du kjøpe to andre bøker og lese de alle tre sammen.. dessverre.. mye bra, men resultatet ble dårlig. bra spilt og kulisser..
Gammel 9/05-2004, 03:55
Dshol Dshol er offline
Medlem

Standard

Som kristen var jeg egentlig litt nervøs for hvordan pasjonen skulle bli fremstilt. Jeg ble egentlig positivt overasket! Det var ikke en direkte skildring av bibelhistorien som vi kjenner den, men hadde innspill fra katolske myter, satanistbibelen og andre religioner. Synes egentlig Jesu' lidelse kom innmari godt fram, bl.a. i "sakte-film-fallene" :wink:
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia