Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18/05-2004, 11:41
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard

17. mai-greia er litt rar.

På den ene siden virker folk her opptatt av å fortelle at de ikke er nasjonalistiske, og ikke ser ut til å legge noe vekt på det patriotiske innholdet i feiringen.

På den andre siden ønsker man ikke at folk fra andre nasjoner skal kunne flagge, fordi det er en heilnorsk dag.

Personlig syns jeg det er helt greit at vi feirer grunnlovsdagen (som ikke er uavhengighetsdagen, ei heller frigjøringsdagen); det er en hyggelig greie, vi sier hurra fordi vi er norske, og det er fint vær. Men hvis det blir en ekskluderende dag, syns jeg det er noe dritt. Hvis budskapet blir: "Du kan være med på festen bare hvis du kler deg akkurat som oss og vifter vårt flagg", er det en dårlig fest.
Gammel 19/05-2004, 00:10
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Jeg er nasjonalist (i "snill" betydning, ikke i Vigrid/nasjonalsosialist betydning), og 17. mai er absolutt en patriotisk greie.

Jeg har ingenting imot at "ikke-norske" er med å feirer, men det er Norge man feirer, ikke Sverige, Pakistan, Australia, Kina eller annen nasjon.

Jeg ser ikke hvorfor man "må" flagge med et annet flagg. Det er Norges Grunnlov man feirer, og det betyr at vi feirer Norge (og uavhengigheten og nasjonens selvstendigheten bygger på Grunnloven, selv om den i sin tid ble tilpasset unionen med Sverige på høsten 1814).

Det er ikke om å gjøre å ekskludere, men ville du synes det var kult om jeg og en gjeng kamerater kom løpende inn i din bursdagsfeiring og feiret Start's cuptriumf?
Svar med sitat
Gammel 19/05-2004, 14:30
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sciurusaurus Rex
Jeg har ingenting imot at "ikke-norske" er med å feirer, men det er Norge man feirer, ikke Sverige, Pakistan, Australia, Kina eller annen nasjon.
Jeg er selvsagt klar over dette poenget. Syns bare at det blir litt snevert, og at det faktisk må være lov å omdefinere innholdet etterhvert som samfunnet forandrer seg. Norge er et multi-etnisk land, spesielt er deler av Oslo ekstremt blandet mht hvor folk kommer fra. Vi må kunne feire denne delen av samfunnet også; det er faktisk en veldig positiv greie at vi er såpass åpne og tolerante som vi er (jada, det er langt igjen, men hei, vi er ikke de verste i klassen).

Sitat:
Det er ikke om å gjøre å ekskludere, men ville du synes det var kult om jeg og en gjeng kamerater kom løpende inn i din bursdagsfeiring og feiret Start's cuptriumf?
Det er faktisk ikke en relevant sammenlikning. Ikke bare blander du størrelsesforhold (Det du bruker som eksempel, ville på lands-nivå vært noe slikt som at USA sendte inn et par hundre tusen folk med amerikanske flagg som braste gjennom 17.mai-toget og ropte slagord om sin egen fortreffelighet).

Men et land og en person er ikke det samme. Norge er ikke et menneske med personlige følelser om sin egen bursdag. Følelsene legges inn av oss som bor i landet. En stor del av disse er av blandet norsk-utenlandsk bakgrunn. De har også følelser overfor landet.
Gammel 19/05-2004, 16:26
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Jeg er selvsagt klar over dette poenget. Syns bare at det blir litt snevert, og at det faktisk må være lov å omdefinere innholdet etterhvert som samfunnet forandrer seg. Norge er et multi-etnisk land, spesielt er deler av Oslo ekstremt blandet mht hvor folk kommer fra. Vi må kunne feire denne delen av samfunnet også; det er faktisk en veldig positiv greie at vi er såpass åpne og tolerante som vi er (jada, det er langt igjen, men hei, vi er ikke de verste i klassen).
Jeg vet vi har mange av andre etnisiteter, og en rekke av de er fremragende folk. Det er ikke det som er poenget her. Og vi kan gjerne feire disse om det er interesse for dette... på en egen dag. Jeg synes ikke vi skal omdefinere innholdet av 17. mai. Ved å omdefinere høytider så mister de verdien. Jul er jo blitt "omdefinert", og jeg kan ikke akkurat si at julen er så "høyverdig" som den burde være. (Forøvrig burde feiringen vært på et annet tidspunkt, men det er en HELT annen debatt).

Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Det er faktisk ikke en relevant sammenlikning. Ikke bare blander du størrelsesforhold (Det du bruker som eksempel, ville på lands-nivå vært noe slikt som at USA sendte inn et par hundre tusen folk med amerikanske flagg som braste gjennom 17.mai-toget og ropte slagord om sin egen fortreffelighet).

Men et land og en person er ikke det samme. Norge er ikke et menneske med personlige følelser om sin egen bursdag. Følelsene legges inn av oss som bor i landet. En stor del av disse er av blandet norsk-utenlandsk bakgrunn. De har også følelser overfor landet.
Har jeg noe sted sagt at de ikke har følelser for landet eller er uvelkomne? Nope. De er kjempevelkomne i 17. mai feiringen. Men 17. mai er fremdeles en feiring av Norge, og da er det norske flagg som hører hjemme. Enten de er i hendene på en etnisk norsk eller en med blandet bakgrunn, eller en med etnisk utenlandsk bakgrunn som har bodd her i 2 år.
Svar med sitat
Gammel 19/05-2004, 17:05
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Vi feiret nå 17 mai her nede i Afghanistan, hva synes dere om det?

For og se hvordan det var, se på www.mil.no - Norske styrker i utlandet.

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 19/05-2004, 17:07
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Standard

17. mai kan feires hvor som helst! Ingen tvil om det...

ps, lykke til i Afghanistan og kom helberget hjem igjen
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia