Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/05-2004, 13:56
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Standard

Først: jo, det er KO i WTF tkd, men det er allikevel ikke lov til å knekke kragebeinet til motstanderen

Nest: Nei, jeg har ikke rukket å lese alt enda, med en campaign, planlegging av forumspill og tre eksamner som nærmer seg har jeg ikke hatt tid... Gleder meg til å lese

Til slutt: Karate har "one shot, one kill"-filosofien ("Ishi-I, Ishi-E" hvis jeg husker rett...) og i en kamp hvor karate-utøveren og tkd-utøveren skal gå etter sine regler kommer mest sannsynlig karate til å vinne nettopp av denne grunn. Hvis man derimot får lov til å trene litt andre ting og så følger samme regler, da går det på utøveren ikke stilen...
Svar med sitat
Gammel 11/05-2004, 15:00
Leif Kjønnøy Leif Kjønnøy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Tittan
Til slutt: Karate har "one shot, one kill"-filosofien ("Ishi-I, Ishi-E" hvis jeg husker rett...) og i en kamp hvor karate-utøveren og tkd-utøveren skal gå etter sine regler
Nåja, det er ganske store forskjeller på ymse karate-stilarter. Selv har jeg trent både shotokan og kyokushinkai og selv om de er ganske så nært beslektede har de helt forskjellig filosofi når det gjelder kampmetodikk.
Gammel 11/05-2004, 15:06
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snikende Tigger
Kyokushinkai karate kommer med en gang i tankene mine. Aldri sett noen som ser kraftigere ut, hyler mer på trening, tøyer kroppen mer eller sparker hardere. (Måtte hvis tilfelle være Brasiliansk Jui-Jitsu, men det har jeg ikke sett ).
Jeg har syslet litt med begge deler. BJJ var sabla bra (og hard) trening, men det viste seg dessverre at det egner seg dårlig for folk med ryggproblemer. Merk at den stilen inneholder i utgangspunktet ikke noen slag- eller sparkteknikker (men mange av de hardere skolene, de som trener orientert mot MMA, har etterhvert integrert en litt modifisert type thaiboxing for å dekke den siden av saken).

Generelt er hard fysisk kondisjonering en veldig stor fordel hvis man skal ha nytte av treninga i en "praktisk" situasjon. Bare det å venne seg til å tåle en trøkk eller sju og fortsatt yte så mye man kan selv om man føler seg som et vrak...
Gammel 11/05-2004, 16:04
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Leif Kjønnøy

BJJ var sabla bra (og hard) trening, men det viste seg dessverre at det egner seg dårlig for folk med ryggproblemer.(...)
har hatt ryggproblemer etter kampsport trening jeg å. jeg anbefaler kajak padling på det aller sterkeste, da dette både trener opp ryggen,armer,mage og bryst kan det fint kombineres med Kampsport.
Gammel 11/05-2004, 20:38
Magus Holm sin avatar
Magus Holm Magus Holm er offline
Medlem

Standard

Hva kampsport man trener kommer jo av litt av hvert. TKD er teoretisk sett selvforsvar, (velidg aggressiv sådan) og består av 70% spark.
Dette er selvfølgelig en fordel for noen (jeg foreksempel som består av 70% ben).
Å treffe noen med en fot er ikke så vannskelig som en vil tro, og fordeler som rekevidde og maksimum bruk av korppsdeler. Men det er selvfølgelig enda lettere å slå til noen istedenfor.
En capoeira utøver jeg kjenner har forklart veldig bra hvordan det funker i forhold til f.ex Eddie Gordo i tekken.
Det er tross alt en dans med masse spark og bevegelser som egentlig ikke skal -treffe- noen = ]
Saken er at med de sinnsyke bevegelsene fyren er i stand til, skader han seg selv i prosessen, men det veier teknisk sett opp for hva den andre fyren får på seg
Gammel 12/05-2004, 14:14
Odins Hevner Odins Hevner er offline
Medlem

Standard

Ken Holter tok forresten bronse i WTF Taekwondo EM på Lillehammer nå for litt siden... Sånn appropo.....
Svar med sitat
Gammel 12/05-2004, 14:51
Medlem

Standard

jeg viste det ikke, men det kom ikke som noen overaskelse....fyren er jo heeelt sinnsyk(sinnsyk=posetivt). er ikke han 2,05 eller noe sånt?det er jo en liten fordel..
Gammel 12/05-2004, 23:36
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gandalv
har hatt ryggproblemer etter kampsport trening jeg å. jeg anbefaler kajak padling på det aller sterkeste, da dette både trener opp ryggen,armer,mage og bryst kan det fint kombineres med Kampsport.
Nå snakker jeg ikke om ryggproblemer type "ganske vondt og irriterende" men snarere type "tren jækla forsiktig og ikke overbelast deg så kanskje du kan bevare evnen til å gå for egen maskin en stund til uten at det blir nødvendig med alvorlige kirurgiske inngrep".

BJJ er en form for bryting. Dvs. at man ruller rundt med en annen person på omtrent sin egen størrelse og utsetter hverandre for plutselige og uventede rykk og napp. (Nesten all treninga er nødvendigvis med partner, og det er massevis av frisparring). Det ligger i sakens natur at det blir ganske mye brutal belastning på ryggraden.
Gammel 13/05-2004, 21:36
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Leif Kjønnøy
Sitat:
Nå snakker jeg ikke om ryggproblemer type "ganske vondt og irriterende" men snarere type "tren jækla forsiktig og ikke overbelast deg så kanskje du kan bevare evnen til å gå for egen maskin en stund til uten at det blir nødvendig med alvorlige kirurgiske inngrep".
...men viss du padler kajak så trener du opp ryggen...og som sagt...jeg har hatt samme problemet....det hjelper
Gammel 13/05-2004, 23:50
Medlem

Standard

Sitat:
...men viss du padler kajak så trener du opp ryggen...og som sagt...jeg har hatt samme problemet....det hjelper
Ingen fare, jeg trener jevnlig. Trening er fine greier. Det er derfor jeg fortsatt kan gå rundt uten å knaske paralgin forte. På en god dag kan jeg til og med sparke og slå som en vanlig mann. Men bryting er altså fy.

Forøvrig tviler jeg på om du er gammel nok til at du kan ha det samme problemet i ryggen som jeg har, det skal nok en del år med feilbelastning (etter at man er utvokst) til for å få skivene så nedslitte. Jeg vil forøvrig anbefale at ungdommen passer seg så de ikke får så nedslitte skiver, for det er temmelig trasig.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
RPG på fylla Joshy Andre diskusjoner 23 13/01-2004 12:51

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia