Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/05-2004, 14:10
Tittan sin avatar
Tittan Tittan er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg endelig lest gjennom hele tråden, og jeg føler for å komme med noen kommentarer.

Karate vs Taekwondo
Det kommer ann på hvilken stil du sammenligner - det finnes en mengde karate-stiler og en håndfull taekwondo-stiler. Det som er på det rene er at General Choi, som grunnla International Taekwon-Do Federation (ITF) hadde 2. eller 3. Dan i Shotokan karate fra sin tid som soldat i den keiserlige japanske hæren under andre verdenskrig. Dermed er det ikke til å unngå at ITF, eller bedre Chang Hun (blå hytte) taekwondo har likhetstrekk med Shotokan karate. Tar man derimot Kyokushin karate og sammenligner med moderne olympisk (World Taekwondo Federation, WTF) taekwondo er forskjellen, nettopp atlanterhavet. Så, det kommer ann på hvilket ståsted du har, og hva du vet om alt mulig annet.

Taekwondo på gata
Mot en utrent person som aldri har sloss på gata vil du vinne om du har vært på et par treninger, men det var ikke hovedpoenget. Poenget, slik jeg så det, var at man ville vinne i en stående slosskamp, men tape i en bakkekamp hvis man kun har trent Taekwondo. Dette er både rett og galt. Hvorfor? Jo, det er rett fordi man har funnet ut at man skal velge "dette" til pensum, og dermed ikke har tid til å lære bort "disse" teknikkene. På pensum står mange fancy spark, en del håndteknikker og litt annet småsnacks, som forsvar mot kniv og slikt. Det som ble valgt ut av tradisjonelt pensum er alle bakke-teknikkene!! Ja, de finnes, men vi lærer dem ikke... Dermed er det mange taekwondo utøvere som finner det lønnsomt å besøke en ju-jitsu dojo for å plukke opp litt bakkekamp.

Krav Maga - Ja, KM er brutalt, har selv vært på kurs med Rune Lind (fra Bodø) og lært visse teknikker som stopper en hver situasjon. MEN å påstå at man kan forsvare seg mot håndgranater og maskinpistoler er å ta litt vel hardt i. Ja, alle våpen har en svakhet, men du må være noe så inn i H rask for å klare å utnytte denne svakheten.
Et eksempel: Jeg peker på deg med en MP5 fra en meter. Du vet at om du gjør "sånn og sånn" så klarer ikke jeg skyte, jeg vet at om du rører deg så mye som en halv centimeter så trykker jeg avtrekkeren den siste millimeteren inn og skyter deg i brystkassa. Dårlige odds

Se et par oppvisningsfilmer fra Krav Maga Academy her: http://www.kravmaga.nu/videos/kma.wmv
http://www.kravmaga.nu/videos/kma@fo2.wmv

Våpen fra Okinawa - og dette er gøy dere
Sai = høygaffel, man har en i hver hånd og løfter høyballene opp i vogna med dem
Kama = håndljå - til å skjære ris med
Bo = er ikke sikker, men kanskje til å skyve båten over grunner med? eller kanskje en vandringsstav?
Nunchaku/Three-section-staff/Tonfa etc = brukes til å slå på risen med, slik at kornene løsner og faller ned.
Okinawan Paddle = eh... en åre, lurer på hva den brukes til?
og så videre... hovedtrekket ved alle martial arts våpen fra Okinawa er at de finnes (fantes) på enhver gård. Da Japan okkuperte/overtok Okinawa innførte de sitt eget system, hvor ingen fikk gå med våpen - bortsett fra Samuraiene som fikk gå med to sverd. Dermed måtte motstanderne av den japanske okkupasjonen finne på noe de kunne bruke til å sloss mot nettopp samuraiene med - og de tok frem redskapen sin. (Kanskje de hadde brukt dem i martial arts sammenheng tidligere, men det var i alle fall nå de fikk bekreftet sin funksjonalitet. I alle fall slik jeg har hørt det...)

Sitat:
Når man er i en ekte kampsituasjon, så er det en universal regel: Spark suger. Ja, de er kraftigere en slag (så vidt det er), men treffsikerheten er lavere en et slag, og risikoen OG kosekvensene er mye høyere.
Dette er jeg ikke helt enig i. Den gangen jeg måtte forsvare meg på gata, mot to overfallsmenn, var det nettopp spark som reddet meg. MEN!!! Det var ikke de fancy, flashy, høye hoppsparkene!!! Det som reddet meg var gjentatte lave svingspark mot ankel og kne, samt en del fine slag mot skritt og strupe. I standup-fight-tankegang (!) finnes det en teknikk som kan kalles "Utholdenhets-sugeren". Den går ut på å sparke kjappe, konsise spark, gjerne med kun 75% styrke, mot samme punkt på låret til motstanderen gjennom en tidsperiode. Dette gjør at foten til motstanderen tilslutt ikke "virker", og du kan skifte side

Bruce Lee og Jeet Kune Do
Snakker om vepsebol!! I USA har du Gud og Hermann som påstår at de trener (og ikke minst instruerer!) "The REAL JKD!" Forget the rest, this shit is real! Og så tenker de ikke på at Bruce Lee sa at enhver person skal finne ut hva som fungerer for ham! Dermed blir det bare tull å ha pensum og beltegrader i JKD. På den andre side bør man ha et slags pensum for ellers blir det bare tull på den andre måten

Spark vs håndteknikker
Det finnes mange fancy teknikker og mange måter å bruke dem på, men jeg personlig setter min lit til følgende "regler" hvis jeg må sloss på gata, eller om jeg står i en treningssal og trener spesifikt på selvforsvar:
KISS: Keep It Simple Stupid! En utrolig viktig regel. Ikke gjør noe fancy hvis det er en lett løsning. Enkelt gjør det lett å forsvare seg!
Kan du slå - slå, kan du sparke - spark, kan du felle - fell: (Skjema!!)
[code:1:2dec575e5a]Avstand Teknikk
2 armlengder Ingen - motstander er for langt unna
1,5 armlengder Sidespark, svingspark (eller ingen)
1 armlengde Punch, svingslag - spark til nød
0,5 armlengder Albuer, knær - felling til nød
0 armlengder Felling - albu/kne til nød[/code:1:2dec575e5a]
Mot kniv: Regn med å bli skadet. Beskytt vitale deler av kroppen, det viktigste å beskytte er fra munnen ned til skrittet, langs senterlinjen. (Og øynene, selvfølgelig!) Hold guard slik at håndflatene vender mot ansiktet ditt, da dekker du opp pulsårene på underarmene!
Blir du skadet - fortsett, det er ingen dommer eller coach som stopper kampen! Gir du deg havner du på sykehus, eller i værste fall på likhuset!
Huff, mye å skrive, men liten plass - dette blir en lang nok post allikevel!

Sitat:
Sitat:
enkelt. Det er han kisen som hopper 1 meter opp i lufta og tar et baklengs sirkelspark og treffer deg i hode

Håper virkelig du kødder når du sier dette Khorne, fordi et sånt spark ville ikke fungert på en som har trente kampsport.(...)
Hehe, dette sparket har jeg faktisk sett utført i en K-1 kamp (tror jeg, eller så er det en NHB, eller noe annet) på Eurosport! Fyren gjorde akkurat som Khorne beskrev, og traff noe så sinnsykt i panna på motstanderen! Han vant kampen, men ikke kun pga denne teknikken.
Når det er sagt, så er en som sloss i K-1 o.l. veldig langt over gjennomsnittet, og en "vanlig utøver" bør prøve å holde bena litt nærmere bakken i en selvforsvars-situasjon!

Ellers står jeg for det jeg har sagt i de tidligere postene mine i denne tråden. Hvis dere vil diskutere med meg så gå i gang, men hold diskusjonen saklig
Svar med sitat
Gammel 24/05-2004, 15:45
Leif Kjønnøy Leif Kjønnøy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Tittan
Hehe, dette sparket har jeg faktisk sett utført i en K-1 kamp (tror jeg, eller så er det en NHB, eller noe annet) på Eurosport! Fyren gjorde akkurat som Khorne beskrev, og traff noe så sinnsykt i panna på motstanderen! Han vant kampen, men ikke kun pga denne teknikken.
Hehe, det er typisk for sånne høyrisiko-manøvrer, veldig morsomme når de en sjelden gang funker. Kanskje ikke noe å satse penger på i utgangspunktet, men ser man nok kamper så inntreffer det en del ting etterhvert som man neppe ville ha trodd gikk an.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
RPG på fylla Joshy Andre diskusjoner 23 13/01-2004 12:51

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:40.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia