Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Andre diskusjoner

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2/04-2004, 14:33
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snikende Tigger
Kan jeg få lov til å pressisere at Taijutsu betyr (på japansk) kroppsteknikk
Pressiser i vei, man! Men i min erfaring, er ikke Ninjitsu en kampsport, men heller hele treningen til en Shinobi, og den hadde mangen "avdelinger" som de forskjellige Shinobiene spesialiserte seg i, og en av disse var Taijitsu, eller "hand to hand combat". Siden moderne Ninjitsu ikke trener noen av de andre avartene (untatt noen klubber, som fortsatt trener med våpen), anser jeg det hele som Taijitsu.

Sitat:
Personlig sverger jeg til Ninjutsu
Og jeg til Karate .

Sitat:
Nunchako er på en måte en egen stilart på lik linje med kendo, det finnes tykke bøker (har selv holdt i en, 230 sider) som omhandler teknikker med chakoen.
En Nunchako er et våpen. End of story. Du kan ikke si "jeg trener katana" om du trener kendo, og du kan ikke si "jeg trener nunchaku". Om man seriøst trener noe, kan man i alle fall navne på stil arten sin.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 14:37
Gorm_Ormauge sin avatar
Gorm_Ormauge Gorm_Ormauge er offline
Medlem

Standard

uff.. og der måtte jeg kommentere likevel;

snikende tigger, ninjutsu er jo lusking. kampteknikkene kommer fra taijutsu.

men, ja, helt riktig ellers når det gjelder det du kaller ninjutsu, men som egentlig heter ninpo. dessverre er det bare ett sted i Norge man kan trene ninpo, og det er i Stavanger. Genbukan Ninpo.

de andre varierende gruppene som driver med det de kaller ninjutsu, er som regel enten utbrytere fra en eller annen tulleklubb og er ulovlige, eller tilhører ett av de andre sære forbundene som ikke er riktig navlet når det gjelder treningsplan eller noe som helst. "la oss starte med å knekke armen din! det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere! HAY! *knase* zanshin!"
Gammel 2/04-2004, 18:21
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Err, så vidt jeg vet er Ninjitsu orginalen, og Nipo avbryteren...
Svar med sitat
Gammel 2/04-2004, 21:11
Exar Exar er offline
Medlem

Standard

Jeg vil slå et slag for den tradisjonelle kampsporten her. Om noe funker på gata eller ikke kommer an på hvordan du trener det. Karate, Jiu Jutsu, Kung Fu, TKD osv slik det ble brukt opprinnelig har jeg ingen problemer med å tro at var minst like bra som det man i dag lærer soldater, men slik det trenes i MANGE klubber i dag blir det for sportsorientert. Det blir lek, de som trener det er ikke trent til liv/død situasjoner og vil merke det i selvforsvarssituasjoner.

Selv trener jeg Kung Fu To'a. Stilen er laget av en Iraner som satte sammen flere tradisjonelle kinesiske kung fu stiler og litt ymse annet før revolusjonen i Iran. Den ble brukt av det iranske militæret under iran-irak krigen. Stilarten brukes etter sigende fortsatt av det Iranske millitæret.

Men det kommer an på hvordan man trener den. Det iranske millitæret trener opp soldater, og fokuserer direkte på kamp, situasjonskontroll og drapsinstinkt. I klubben vår i Oslo fokuseres det på selvdisiplin, situasjonskontroll og kroppskontroll før man kommer dit hen at man begynner å studere faktisk kamp (og når vi først begynner å trene kamp er det veldig tvilsomt om vi gjør det med samme intensitet som millitære avdelinger...). Serier (som er mer eller mindre det samme som kataer i japansk kamsport) spiller en viktig rolle i balanse/kroppskontroll/selvdisiplin-trening. I atter en annen klubb som jeg vet om i Nederland trener de nesten utelukkende kataer og meditasjon, og har som mål å fremme utøvernes helse. De underviser ikke kamp.

Men det er samme stilarten. Om man skal diskutere hvorvidt en stilart er "effektiv" er det veldig viktig å være klar over hva den trenes for av de man refererer til. Å si at "tae kwon do funker ikke på gata" holder ikke, hvis utøverene du tenker på at ikke ville klart seg på gata bare har trent for konkurranse. Da er det du mener at "konkurranse-trening holder ikke på gata."

Synes det er tendenser mot den slags tankegang her i tråden, derfor denne posten. Ikke meningen å fornerme noen!

Når alt det er sagt kan det være vanskelig å finne steder som lærer bort tradisjonelle kampsporter med noe som helst slags realistisk trening. I mange tilfeller umulig.

Sitat:
Savate (fransk sak) er også ganske bra,
Det lille jeg har sett av Savate har vært veldig flashy, så ut som om det var trent mest for akrobatikken... men har som sagt sett VELDIG lite av det (bare én oppvisning). Er det noen steder i norge som underviser det? Hvilken måte underviser de det på der?
Gammel 2/04-2004, 22:25
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joshy
Err, så vidt jeg vet er Ninjitsu orginalen, og Nipo avbryteren...
Den ninpoen som trenes i Stavanger representerer den stilarten som "brøt" med originalen (originalen burde nok også stått i anførsel, da den bare er en samling av diverse skoler). Ninpo er den høyeste graden av forståelse innen Ninjutsu - "det lille ekstra" på en måte, det at det kalles Ninpo her er vel mer tilfeldigheter, å nå den "høyere bevissthet" (å handle på innstinkt/refleks, ikke tanke) tar like lang tid i Stavanger som i Oslo.

Ninjutsu (eller faktisk Bujinkan Budo Taijutsu) er så mye, mye mer enn bare lusking, og jeg holder ved mitt, taijutsu er å bruke kroppen sin (eller som Joshy sa det, "hand to hand combat", om du vil), moderne Ninjutsu bruker fortsatt våpen, og streifer støtt og stadig innen forskjellige tema innen kunsten, jeg sa aldri det var en sport, men folk flest ser ikke forskjellen; kunst-sport (er ihvertfall min erfaring).

Og, greit, dårlig det med chakoen, det går ikke å si "jeg trener nunchako" det jeg mente var at det er fullt mulig å bare gjøre det (da det finnes masse teknikker med nevnte bonderedskap).

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorm_Ormauge
de andre varierende gruppene som driver med det de kaller ninjutsu, er som regel enten utbrytere fra en eller annen tulleklubb og er ulovlige,
Pardon me, sir... Men du burde være litt forsiktig med det du sier (og ja, jeg er klar over at det burde jeg også være, men nå er jeg på ganske fast grunn). Selv trener jeg Ninjutsu på Ringerike, og så vidt jeg vet er vi verken tullete, ulovlige eller utbrytere. Se her du må gjerne sende mail til min sensei, eller kanskje Morten 12. Dan, shihan, eneste problemet med å sende de mail nå er at de er i Honbu, Japan for å trene under Soke Dr. Masaaki Hatsumi og lære om årets tema, vokse på erfaringer og å "glemme" alt de har lært (en som forstår seg litt på dypheten i kampsport forstår det med "å glemme", for alle andre: Det betyr rett og slett å la underbevisstheten huske det, men ikke resten av bevisstheten, for på den måten å handle på innstinkt).

Sitat:
eller tilhører ett av de andre sære forbundene som ikke er riktig navlet når det gjelder treningsplan eller noe som helst. "la oss starte med å knekke armen din! det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere! HAY! *knase* zanshin!"
Helt riktig, det som ikke dreper deg, gjør deg faktisk sterkere, men det der var langt unna vår trening.

Exar, fremragende innlegg, vet ikke hva jeg skal si til det, bortsett fra at, ja "konkurranse-trening holder ikke på gata," er vel essensen vi har forsøkt å få frem i de første postene her.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 3/04-2004, 18:36
Gorm_Ormauge sin avatar
Gorm_Ormauge Gorm_Ormauge er offline
Medlem

Standard

joshy; nja, jeg er helt enig med at Ninpo er utbryteren. kanskje idag, men det vil jeg komme tilbake til. mener det var det stilarten opprinnelig het, når den først ble laget. Ninjutsu er mer metoden som blir brukt i henhold til spionasje, sniking og vite hvor din fiende vil være før han er der. (IKKE ved bruk av svarte hetter!! fy-fy! slem hollywood!)

snikende tigger: Soke Sensei Tanemura, han som startet Genbukan, var en tid med i Bujinkan. men han læremesteren der var en sær gærning, og hevdet at det var KUN han selv som kunne forstå Bujinkan. Tanemura sin oppgave var likevel å forme ett treningsprogram, noe som ble ganske umulig, ettersom Bujinkan-sjefen var så ufattelig sær. det var vanskelig å samarbeide, men Tanemura klarte likevel å få gjennom en del. men det var likevel en tåpelig posisjon.
dermed startet Tanemura Genbukan, og tok sikte på å trene Ninpo på en mer pedagogisk måte, slik at man ikke mishandlet kroppen og hele tiden gjorde kroppen klar for neste steg før man kan ta det. med han, forsvant treningsplanleggingen hos Bujinkan, og de måtte finne en ny, som ikke klarte å fylle tomrommet Tanemura la igjen.
derfor vil de fleste Bujinkan-folk som prøver Genbukan, som regel bytte til Genbukan og finner det mer givende, både kroppslig og spirituelt.

kan være jeg husket detaljer feil, men kan sjekke opp i det siden. uansett, hovedpoenget med at Tanemura startet Genbukan for å være ett bedre alternativ til Bujinkan, står.
Gammel 3/04-2004, 19:20
Naroon Shimmerflow sin avatar
Naroon Shimmerflow Naroon Shimmerflow er offline
Medlem

Standard

Mye bra argumenter her og det er tydligvis folk som vet hva de snakker om her.

Men er vi kommet så langt at dere diskuterer hvilken stilart som er best og tøffest eller er det et poeng som man skal komme frem til her?

Jeg har selv trent kampsort i 8 år, flere forskjellige typer med helt forskjellige grunnprinsipper. Hva jeg har lært av dette er at det og være ydmyk for andres kampsport/kunst er det viktigste. Den ulitmate form for kampkunst/sport er den som aldri stagnerer og utvikler seg hele tiden. Man tar noe fra en stil, noe annet fra en annen og kommer til slutt ut med en, kall det "multi-stil", som da er så nær optimal man kan komme. Vi er selvsagt fortsatt langt unna den ultimate stilen.

Altså man forkaster noe, tar inn noe annet og dermed får en kombinasjon som er så næreme best vi kan komme for øyeblikket.

Jeg sier ikke at dette er en fasit, men dette er hva jeg har lært fra min erfaring innenfor emnet.

Forresten er det vanlig at alle som spiller rollespill trener kampsport

-Kjetil Nordeng

-Durion Hawk i Jaktspillet
-North Hammerfeld i Ærens hånd
-Ethan McCoy i FOX VIII
Svar med sitat
Gammel 3/04-2004, 21:40
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Naroon Shimmerflow

Forresten er det vanlig at alle som spiller rollespill trener kampsport
Ikke godt å vite om de faktisk trener kampsport, men tror det er mange som kan veldig mye om det her.
Svar med sitat
Gammel 4/04-2004, 17:52
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorm Ormauge
(IKKE ved bruk av svarte hetter!! fy-fy! slem hollywood!)
Har jeg sakt noe om svartkledde ninjas da?

Exar: Bra innleg, har nuffing å si i mot (men jeg er litt trøtt nå, finner sikkert på noe senere).

Sitat:
Opprinnelig postet av Naroon Shimmerflow
Forresten er det vanlig at alle som spiller rollespill trener kampsport?
Se på den gjennomsnitlige rollespiller, sitter altfor mange dager i uka og gnæfser kips og pizza mrd Cola mens han spiller rollespill. Likevel er ikke alle så feite som en skulle trodd, hva er hemmeligheten: Jo alle rollespillere er ninja mestre!
Svar med sitat
Gammel 4/04-2004, 20:42
Gandalv Gandalv er offline
Medlem

Standard

ok...no har e MASSE å si. For det første, du som sa at taekwondo suger og karate ruler, taekwondo og karate består av(langt på vei) mange helt like teknikker. Den vesentlige forskjellen ligger i at teknikkene har forskjellige navn(TKD=koreans,K=Japansk) og at det er forskjellige poomser/kataer.
....Og at Taekwondo ikke er effektivt?kom bort til mej en dag så ska e gi dej et par klassiske TKD spark til du ligger å skriker! Greit nok at dei fleste gatekamper ender opp på bakken, men det er allikavell greit å kunne legge in et par vellplaserte spark og slag før man setter i gang... for de som har trent TKD, tror dere ikke at viss en åpner en kamp med et naeryo chagi slik at motstanderen knekker kragebeinet, så vil det hemme motstanderen resten av kampen, poenget: Taekwondo er en kampsport som KAN brukes(med suksess)i en gatekamp...det kan jo være fint å ha backup med et par Ju-jutsu teknikker da...
Nunchaku-Do er også kult....
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
RPG på fylla Joshy Andre diskusjoner 23 13/01-2004 12:51

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia