Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Hva synes du om åpningen?
Supert, når kan jeg spille dette sa du? 1 25,00%
Kjedelig....dette har jeg sett før! 0 0%
Kunne vært gjort bedre, utdyper i tråden. 3 75,00%
Velgere: 4. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/01-2013, 20:46
Jens Beckstrøm sin avatar
Jens Beckstrøm Jens Beckstrøm er offline
Medlem

Lightbulb Procrastination

Du våkner opp ved vraket av et luftskip. Rundt deg er det et trolsk lys og vinden uler og drar i deg. Du er forslått og full av skrubbsår og småskrammer men ellers i grei form.

Når du ser deg om ser du noen andre mennesker som ligger svimeslåtte og i samme forfatning som deg selv.
Det siste du eller noen av dem husker var en mystisk person. Alle husker den samme personen, men utover det husker dere ikke noe, ikke engang deres egne hjemsteder, navn eller familie.
Landskapet rundt deg er et vidstrakt gressdekt sletteland ispedd med store steiner og noen få enslige trær.

Det mest iøynefallende er i motsetning til det nærmest idylliske slettelandet en enorm glødende sky som strekker seg over hele horisonten. Fargene i skyen veksler og skifter mellom lyst til kullsvart, men gjennom det hele finner en toner av gløden fra en mektig ild. Vinden blåser konstant i retning av skyen.

Inne i luftskipet er det kaos og ødeleggelse, ved roret finner dere den mystiske personen aller husker men ingen vet hvem er, spiddet på en brekt trebjelke.
Med forbrente og delvis forkullede fingre, armer og bryst klamrer liket seg fast til en perfekt lytefri kule, av hva ser ut som sort glass. Overflaten er helt blank, men stirrer en dypt inn i den kan en fornemme bevegelse, som om kulen er hul og fylt med en ugjennomskinnelig mørk gass eller veske som er i konstant men svak bevegelse. Størrelsen er et hode. Vekten er overaskende liten. Den er kald.

Inne i luftskipet finner de diverse verktøy og redskaper, samt noen få våpen. Redskapen er hva en kunne vente og finne på en 1800talls ekspedisjon, med unntak av skytevåpen hvilket de bare et ett av, et monster av et gevær med to middels store tanker som leder til et kammer og geværpipa.
Dere finner et par ekstra tanker samt noen tønner som det står skrevet diesel på.

Det er tydelig av luftskipet at de har hatt sin siste flygetur. Av utseende er de en krysning mellom luftballong, seilskip og propellbåt.

Avstanden til den glødende skyen er stor, men med dagen synes av en eller annen grunn å vokse eller virke nærmere….
Gammel 27/01-2013, 10:39
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Procrastination

Er det en spesiell grunn til at man må ha hukommelsestap?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 27/01-2013, 12:20
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Er det en spesiell grunn til at man må ha hukommelsestap?
Det går i grunn ut på at man begynner med helt blanke ark og uten en spillerskisse når man begynner.
Du begynner ikke med en nøye planlagt karakter med andre ord. Du skaper istede karakteren reint igjennom egenskildringer og spill.

Så spillerene begynner med å beskrive sitt eget utseende, også går man videre utifra det.

Jeg synes til tider at det blir litt kjeitete når man begynner et nytt spill også skal man ha en masse felles miner som man egentlig ikke har.

Var det en grei forklaring?

Sist endret av Jens Beckstrøm; 27/01-2013 kl 12:20
Svar med sitat
Gammel 27/01-2013, 12:28
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Jens Beckstrøm Vis post

Så spillerene begynner med å beskrive sitt eget utseende, også går man videre utifra det.
Alternativt kan man la en annen i gruppa skildte utseendet ditt, men det funker nok best for kortere spill. Forutsetter også at spillerene ikke har så mye imot å overlate detaljer til de andre og hovedfokuset er å ha det gøy.

Sånt kan veldig enkelt avtales rett før en starter spillet.

Sist endret av Jens Beckstrøm; 27/01-2013 kl 12:28
Svar med sitat
Gammel 27/01-2013, 16:23
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det var en grei forklaring, intensjonen er i alle fall tydelig. Jeg bare er ikke noen fan av spill som funker sånn. Så jeg måtte sjekke.

Svar med sitat
Gammel 27/01-2013, 18:16
Medlem

Sitat:
Det var en grei forklaring, intensjonen er i alle fall tydelig. Jeg bare er ikke noen fan av spill som funker sånn. Så jeg måtte sjekke.
Hvorfor det? kan du utdype litt?
Gammel 27/01-2013, 19:02
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg liker ikke å starte et spill med å vite null og niks, for da har jeg ikke noe investert i spillet. Det engasjerer meg ikke. Men slapp av, det er sikkert mange andre som ikke opplever det sånn, og som synes dette er helt topp.

Svar med sitat
Gammel 28/01-2013, 18:55
Medlem

Sitat:
Jeg liker ikke å starte et spill med å vite null og niks, for da har jeg ikke noe investert i spillet. Det engasjerer meg ikke. Men slapp av, det er sikkert mange andre som ikke opplever det sånn, og som synes dette er helt topp.
Jeg er helt ening med synet ditt når det kommer til kampanjer, men for enkeltkveldsspill synes jeg det kan bli for tidkrevende å sette opp en karakter. Det er jo som oftest gøy å lage seg en karakter (kansje med unntak av noen få overkompliserte spill) og jeg synes det er fansinerede hvor mange maler på det som har kommet med årene.
Men, jeg er fortsatt ganske ny til rollespillskapning og trenger litt hjelp for å få til noe solid.

Hvordan ville dere startet?
Gammel 28/01-2013, 19:35
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Behold alt som det er bortsett fra den delen av hukommelsestapet som tar lang tid - du kan gjerne si at rollene fikk blackout i kræsjet og ikke husker hvorfor de er der, men de bør huske hvem de er og hvordan verden funker. Få folk kjent med verdenen på forhånd ved å gi en kort skisse av typen "sånn har vi det her", og så få dem til å lage noen skisser som deretter kan utdypes i spill.

Det er i alle fall mitt forslag.

To cents om enkveldere: Jeg blir dobbelt så frustrert som vanlig av enkveldere hvis jeg i tillegg til å ha en tidsbegrensning på moroa også må lage rolle på sparket. Da ender jeg gjerne opp med noen jeg ikke har rukket å bli kjent med før jeg må begynne å ta avgjørelser for hin, og da reverterer jeg til å gjøre det jeg selv ville gjort i en sånn situasjon, og da er det ikke rollespill lengre. altså, det funker nok for mange, men ikke for meg.

Svar med sitat
Gammel 13/02-2013, 16:06
Peter Collett Peter Collett er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Jens Beckstrøm Vis post
Hvordan ville dere startet?
Minst to avsnitt kortere. Eksposisjonsmonologer er kjedelige. Er det eventuelt mulig å gjøre introduksjonen mer interaktiv?

For eksempel: Rollene innser ikke at de har mistet hukommelsen før de prøver å prate med hverandre. De har selvsagt psykologisk rettferdiggjort at de burde kjenne hverandre fra før, men de innser raskt at de ikke husker navnene på noen av de andre. Små ting som kjønn, alder og utseende vil være det man går etter for å danne et bilde av sin egen og andres identitiet.

Videre ser jeg ingen grunn til at rollene skal få vite om den siste passasjerens tragiske endelikt og luftskipets tilstand om de ikke aktivt går inn for å finne ut av det på egenhånd. Mulig jeg har misforstått opplegget her, men dette er noe av det første i hvert fall jeg ville tenkt på å gjøre i en sånn situasjon. Det blir dermed overflødig å dele ut denne informasjonen på forhånd.

Som en tredje apropos burde kanskje deler av detaljene rundt stedet man har kræsjlandet forbli ubeskrevet frem til man får gjort undersøkelser på egenhånd. På den måten kan spillerne velge selv om de er mest opptatt av å grave i luftskipet og sin egen fortid, eller muligheten for å utforske sine nye omgivelser. Hvis de nye omgivelsene kan vise seg å være farlige, så blir dette fort et vanskelig valg å ta. Vanskelige valg er bra! De fører til engasjement i interaksjonen rollene imellom så vel som med omgivelsene og spilleder.

Vedrørende hukommelsestap, så mener jeg at det bare er stilig dersom det er mulig å gjenvinne sine erindringer på en eller annen måte. Jason Bourne-trilogien fungerer bedre som rollspill enn f.eks. Fight Club, om man ikke har en eller annen eksperimentell metode som klarer å belyse problemstillingene i sistnevnte. Amnesi er en lat måte å tvinge spillerne til å møte med blanke ark. Hvis dette er den eneste grunnen til å benytte grepet, så ville jeg revurdert det! Det er også sjelden grunn til å la det være mer enn deler av hukommelsen som har gått tapt.

Sist endret av Peter Collett; 13/02-2013 kl 16:07
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
ide, jens, procrastination, spillskapning, spilltesting

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:12.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia