Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 10/04-2012, 14:15
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard ET tips

Om et par uker skal jeg spillede for noen gamle kompiser fra videregående. Vi møtes sjelden, men vi spiller gjerne tradspill når vi gjør det. Men jeg har lyst til å sette en bitteliten ekstrapiff på kvelden.

Vi skal enten spille Drakar och Demoner, eller Mutant : undergångens arvtagere. Jeg heller mot det siste.

Gi meg ét tips til en teknikk jeg kan teste ut for å få litt schwung over sakene, gjerne en skikkelig indieteknikk - så skal jeg vurdere om dette er noe jeg kan få dem med på.
Gammel 10/04-2012, 14:17
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: ET tips

Jeg sier også Mutant her .

Ikke så nyskapende nå, men hva med å bruke Belief and Instincts fra Burning Wheel?
Synes de to er kjempegreie å ha med i de fleste spill som ikke har lignende mekanikk i seg til å begynne med.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 10/04-2012, 14:27
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Syns det er et godt innspill med Tro og Instinkt. Tror det kan tilpasses de fleste spill, med enkle grep, og være med å gi ny driv til spillingen.

Ellers: la spillerne begynne med å sette noen tilbakeblikk for rollene, som handler om hvordan de forskjellige rollene ble kjent og utviklet et vennskap. Gå en runde eller to med det, før dere kjører i gang med nåtida, så har dere et flott grunnlag å spille på.

Lykke til!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/04-2012 kl 14:28
Svar med sitat
Gammel 10/04-2012, 15:28
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

La spillerne sette en scene hver i løpet av spilltreffet.
Svar med sitat
Gammel 10/04-2012, 20:34
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg kommer ikke til å gjøre noe research utover det som skrives i tråden.

Men jeg liker å la spillere sette scener. Usikker på hvordan de reagerer på det, men det kan være spennende.
Gammel 22/04-2012, 14:20
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Det ble ikke tid til å forberede Mutant, så det ble Call of Cthulhu i stedet. Vi spilte første del i trilogien min om krigsområder, og det funket bra.

En av spillerne hadde aldri spilt før. Jeg dyttet henne utpå ved å la henne sette den aller første scenen i spillet, og det satte tonen. Det ble mye bra og inkluderende impro hvor spillerne følte eierskap til plotet og rollene.
En av spillerne blokkerte litt (han pleier det), men vi klarte å trekke ham inn i plottet. Scenesettingsteknikken ble litt softpeddlet, men den fungerte bra.

Nå vil de spille del 2 også.

Så nå sitter jeg her og gjør research på montaignards i Vietnamkrigen.
Gammel 22/04-2012, 14:55
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

(Itras by er som kjent stappfull av tips til sånne friform-grep man kan ta)
Svar med sitat
Gammel 22/04-2012, 15:01
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg vet.

Jeg skal ta det litt videre neste gang. Jeg skal nok sette scenene (for det meste) men jeg skal la dem beskrive mye og gi hverandre lapper med personlighetstrekk og litt sånn. Scenariet egner seg ikke så godt for å sette scener i vildensky, men jeg jobber med å bli en mer inkluderende SL - uten å bli helt flytende.

Jeg fikk forresten en spennende utfordring av en kompis jeg pleide å spille med. Han bor ikke i Oslo, men jeg sendte ham en melding og sa at han burde vært med. Så han sa at jeg skulle gi en av eksrollene hans en birolle. Det ble et kult fokus for improviseringen min, og det funket skikkelig bra.
Gammel 23/04-2012, 09:41
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Scenariet egner seg ikke så godt for å sette scener i vildensky, men jeg jobber med å bli en mer inkluderende SL - uten å bli helt flytende.
Du kan prøve det aller nyeste grepet jeg har tatt inn i Fabula nå; at jeg setter opp ei liste med elementer som er knytta til scenariet, på et stort ark (A3) som jeg legger midt på bordet. Jeg kaller det eventyrarket.

Det er et veldig enkelt grep som lar spillerne fokusere på scenario-elementer i sin scenesetting, om de vil. De får også et frampek om hva det skal handle om, men holdes likevel litt i blinde om hva som skjer, og hva som ligger i de enkelte elementene.

Som spiller liker jeg å være litt i blinde, slik at spillederen kan overraske meg litt. Men samtidig liker jeg å føle at jeg vet hva det dreier seg om. Løsningen med eventyrarket virker å være perfekt for å balansere disse to.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 23/04-2012 kl 09:42
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia