Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/01-2004, 00:52
deeweef deeweef er offline
Medlem

Standard

Hva er den beste kampanjen du har ledet, spill og/eller lest, og hvilket er det beste eventyret?
Litt greit å skille mellom kampanjer og enkelteventyr. Greit hvis man kan si litt om hvorfor, og om hvordan man evnt. får tak i det.

Kampanje: The Enemy Within til Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP). Den gang Games Workshop rollespill kunne selge horder med miniatyrer, og putta hele sitt store apparat inn i det. Veldig bra skrevet, og er verdt å lese selv om man ikke skal lede det. Er også veldig bra illustrert med kjempefine 'handouts' og kart.
Tar ganske lang tid, har bynnt på det 3 ganger men bare så vidt fullført det en gang (etter 4,5 år, 2-3 spillinger i måneden).
Er delt opp i 5 bøker; Shadows over Bögenhafen, Death on the Reik, Power Behind the Throne, Something Rotten in Kislev og Empire in Flames/Chaos. De 4 første har blitt utgitt av Hogshead, og bør kunne finnes i rollespillbutikker og nettbokhandlere, men den siste rakk ikke Hohshead gi ut før de ga seg, så den er nok verre å få tak i. (de skulle skrive den om ganske mye og kalle den Empire in Chaos)
Shadows over Bögenhafen regnes som å være den beste, men jeg liker helt klart Death on the Reik bedre. Something Rotten in Kislev er ikke veldig sentral og kan godt hoppes over.

Eventyr: Ikke noen klare favoritter her, men Devil's Children til Call of Cthulhu (utgikk av Pagan Publishing) synes jeg var kul å spille.
Gammel 3/01-2004, 17:13
Ida Vania Xayide Skirbekk Ida Vania Xayide Skirbekk er offline
Medlem

Standard

Har et lite problem her, i og med at de eventyrene og kampanjene jeg har likt best som oftest har vært "hjemmelagede" og ikke utgitte verk.

Definitivt beste eventyret blir vel modulen "Prince Falls" på RegnConXI, som til tross for dårlig bakgrunnsmateriell og liten personskildring var meget interressant og (i alle fall med vår DM) veldig spennende.

Har ellers gode erfaringer med The Witchfire Trilogy til D&D 3rd ed.
Introduksjonseventyret til Talislanta v4.0 er også et meget bra grunnlag for å starte en lengre kampanje samtidig som man får introdusert spillerene til spillestilen.
Talislanta-boken har også mange små forslag til "plot-hooks" som er meget smarte.
Ellers har jeg middels til dårlig erfaring med de fleste ferdiglagde eventyr til D&D.
Gammel 5/01-2004, 08:39
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard

Den beste kampanjen jeg har spilt er vel "Masks of Nyarlathotep" til Call of Cthulhu. Den er lang, god og ikke for så linjær (i motsetning til Orientekspressen).
Haakon
Gammel 5/01-2004, 13:29
Joshy Joshy er offline
Medlem

Standard

Liker vanligvis ikke "utgitte" eventyr og lignende, med untak av con og lignende. På forige Regncon var "Wild West" (werewolf) den beste, etter min mening.
I'm the truth from which you run, I'm the silencing machine,
I'm the end of all youre dreams.
Svar med sitat
Gammel 5/01-2004, 13:32
Shadowlord Shadowlord er offline
Medlem

Standard

Jeg kjenner ikke til så veldig mye utenfor D&D. Det sagt er det kuleste publiserte kampanjen/eventyr 'Great Modron March/Dead Gods' til Planescape. Nært etterfulgt av 'Harbinger House'
Ellers er eventyrene til Kult meget bra skrevet.

Av private er Kult eventyret som Herr Bruer kjører meget kul, samt Dragonlance kampanjen til Herr Nakarada (vi har spillt den i ca ni år)
Gammel 5/01-2004, 21:08
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard

"Ambassador's Tales" til Flashing Blades. Fekting! Romantikk! Eksploderende terter! Dystre snikmordere! Gull og rysjer! Korsetter og musketter! Ohh!
Gammel 5/01-2004, 21:41
deeweef deeweef er offline
Medlem

Standard

T.o.: Da jeg sa 'utgitte' mente jeg kampanjer/eventyr som alle kan/har kunnet få tak i. Con-eventyr mener jeg ikke er interessant så lenge de ikke er 'utgitt'
Gammel 6/01-2004, 02:09
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard

Ååh, jeg hadde så lyst til å si først 'The Enemy Within' kampanjen til WHFRP, og da den allerede var nevnt; 'Masks of Nyharlatotep, men så var jeg dægern døtte meg for sein der oxo.

Så jeg krøster de små grå og minnes en modul/et eventyr jeg både har spilt og gm'et. Det var i hine håre dager, før D&D kom i norsk oversettelse, før noen brukte forkortelsen SL på annet enn bussbiletter.

Vi spilte D&D Known World - Mystarra. Vår glade og hardbanka gjeng av tvilsomme eventyrere holdt til i Duchy of Kharameikos, på grensen til Imperiet Thyatis.
Og gm'en hadde kjøpt en snasent utseende modul. Coveret hadde en blå bakgrunnsfarge, og det framgikk av toppen av siden at den var beregent på 2-4 level karakterer, noe vi ynket og uffet oss litt over, iom at ingen av oss var mer enn 2. level.

På forsiden var den en illevarslende, og gnistrende bra kunstnerisk framstilling av en gjeng med orker som brøt fra fra skjulestedet i den tette skogen, og en av dem red på en fæl ulv. Og det het 'Night's Dark Terror'.
Vistnok var det produsert av TSR's engelske stab, eller forhenværende ansatte i den staben, folk som også skrev for GW, og som vistnok skulle ha vært innvolvert i de tidligere nevnte, geniale WHFRP kampanjene. NDT hadde samme følelsen. Gjennomdetaljert, ned til kart over det aktuelle området i samme skala som miniatyrene vi brukte.

Dette området var en relativt stor gård/hesteranch, drevet av Susyskin familien, og alle disse var detaljert med inspirerende livlighet. Handlingen gikk kort fortalt ut på å være med på å redde gården fra et orkeangrep, samt masse bli kjent med npc'er innledningsvis, og mye undersøkelser etterpå.
Hele Susyskin familien forble gode venner av våre karakterer, og spesielt den yngste sønnen Stephan som reiste med oss en stund.

Ndg. kampanjer har jeg lyst til å nevne flere region muduler til Hârmaster, spesielt Shorkeny, som lett får deg til å glemme at det er fiksjon, det minner mer om en gjennomarbeidet og levende framstilt historisk dokumentar.

Men jeg føler jeg heller bør si noe om en kampanje jeg faktisk har spilt. Og da tenker jeg på 'Court of Ardor' til ICE sin Southern Lands setting, liksom lagt til Tolkiens middle-earth, bare helt syd på kontinentet. Hvis man greier å ignorere at dette har noe som helst med Tolkien å gjøre, det bare er de samme rasene, og mytologiske bakgrunn, så funker hele denne settingen fint.
CoA er en spesielt satt opp, tildels episk kapanje, hvor man har det mest folkerike galleriet av mer eller mindre psycho bad guys jeg har sett. Og det hele er dynamisk, storstilt, og oddsene er så totalt imot karakterenes suksess, at man bare er nødt til å ty til sinnsyke intrigespill og iskalde løsninger. Også er det noen fantastiske festninger og kart da...

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 12/01-2004, 00:03
Angelus Angelus er offline
Medlem

Standard

Hum, godt spørsmål...

Tror noe av det beste jeg har GMet var Storm Måken (av Martin Riber), utrolig potensiale i det eventyret der!

Av utgitte må det være A Paladin in Hell (2nd ed ADD), spillerene satt og hadde skikkelig angst for om de kom til å overleve eller ikke.

Når det gjelder kampanjer skal det tilstås at jeg enda ikke har funnet noen utgitte kampanjer som har fått meg til å tenke "OMG! Dette er BRA!" enda... vi får se.
Svar med sitat
Gammel 12/01-2004, 01:59
Nemerath Nemerath er offline
Medlem

Standard

Beste kampanje: Delta Green til Call of Cthulhu (hvilket vel egentlig er mer av en kampanjesetting, men det får gå) eller metaplottet i Tribe 8 (som foreløpig er to sammenvevde storyarcs).

Beste eventyr: The Wild Hunt av Bruce Ballon (til Call of Cthulhu; finnes i eventyrsamlingen Unseen Masters, som vant en pris for utmerkelse innen fagfeltet psykologi ved universitetet i Toronto, og i tillegg ble nominert til Bram Stoker prisen) eller Dream Factory av John Tynes (også til Call of Cthulhu; finnes i eventyrsamlingen Mortal Coils, og tar utgangspunkt i 20-tallets stumfilmindustri på den amerikanske vestkysten).
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:38.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia