Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16/08-2007, 23:19
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Boken "Nørwegian style": Slik gjør vi det.

Litt kort og synsete... de foelgende spillene er etter min mening de aller mest "Nørwegian" av bidragene som vurderes. I det at de er mer eller mindre helt i en egen tradisjon, uten aa skjele for mye hverken til amerikansk indie eller amerikansk trad:

- Pervo
- Reisen til månen
- Bugnende blader
- Fem roller søker en identitet
- Inntil vi synker
- Den fulle mannen i hjørnet
- Ballegrep på livet
- Faderen
- Krutrøyk

Og kanskje (husker ikke helt hvordan det funker/har aldri spilltestet):
- Den nye middelalderen

Ritas spy ville ogsaa gaatt inn her hvis den var til vurdering (maatte i saa fall blitt en forkortet 20-siders sak). Draug pga setting, ikke system. Men VIRKELIG i forhold til setting. Veldig Nørwegian. Igjen, kanskje en 20 siders intro til norsk nasjonalromantikk hadde gjort seg som generisk spillsupplement.

Kanskje noen essay om norsk spillkultur og teori?

Kanskje utdrag av spilltipskapittelet i Itras by?

Hepp!
Svar med sitat
Gammel 16/08-2007, 23:22
Medlem

Og hurra for layout-Haaken, forresten.

Jeg kan godt bidra som korrekturleser/stoetteoversetter. Jeg er ogsaa veldig flink i engelsk. Men best av alt i the language of løøøv.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 16/08-2007 kl 23:27
Svar med sitat
Gammel 16/08-2007, 23:24
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Enig Ole Peder, hadde vært kult med Essays og kanskje en intro til Itras. Hadde vært morro om vi hadde mere enn bare spillene. Artikler om rsn, RISK, HolmCon og kanskje Spillskaperlaget burde være med om ikke mere enn noen sider på hver...
Gammel 16/08-2007, 23:26
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av HOT Vis post
Enig Ole Peder, hadde vært kult med Essays og kanskje en intro til Itras. Hadde vært morro om vi hadde mere enn bare spillene. Artikler om rsn, RISK, HolmCon og kanskje Spillskaperlaget burde være med om ikke mere enn noen sider på hver...
Ja. Keep it short and sweet. I mange av tilfellene du nevner er neppe mer enn et avsnitt og et foto noedvendig. Den bisarre kultursubsidiekulturen vi har levd godt paa de siste aarene fortjener jo ogsaa noen strofer (Hyperion, kunstnerstipend, stoette til dette og hint...).

Sist endret av Ole Peder Giæver; 16/08-2007 kl 23:31
Svar med sitat
Gammel 16/08-2007, 23:41
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Jeg har nå begynt arbeidet på en fullstendig engelsk oversettelse av dreiebok. Forandringene i forhold til opprinnelig versjon er mildt sagt få. (Spilltester har rett og slett ikke bragt noen mangler til syne) Så resultatet av det prosjektet vil være litt fler konkrete tips til hvordan spille spillet, og om mulig enda dårligere språk.

Men det betyr at dere kan betrakte meg som en mulig bidragsyter så kan redaksjonen prøve fra den norske versjonen prøve å avgjøre om dette er noe de kunne tenke seg å ha med. Om det blir sikkert at det ikke blir plass i den boka til dreiebok (den skiller seg en god del fra de som har fått plass på OPG liste i alle fall), så vil det være fint om jeg får beskjed så jeg kan slappe litt bedre av i forhold til deadline helvetet.
Svar med sitat
Gammel 16/08-2007, 23:56
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
(...)Forandringene i forhold til opprinnelig versjon er mildt sagt få. (Spilltester har rett og slett ikke bragt noen mangler til syne)(...)(den skiller seg en god del fra de som har fått plass på OPG liste i alle fall)
Jeg kommenterte de spillene Matthijs hadde skrevet opp som bankers i posten han lenket til litt over. Dreibok var ikke blant dem.

Utover det mener jeg aa erindre at Roeverklubbens spilltest brakte opptil flere mangler og svakheter til syne. De ble grundig gjennomgaatt av Haaken i denne traaden.
Svar med sitat
Gammel 17/08-2007, 00:52
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Utover det mener jeg aa erindre at Roeverklubbens spilltest brakte opptil flere mangler og svakheter til syne. De ble grundig gjennomgaatt av Haaken i denne traaden.
Han var i det tilfelle for "snill" med ordbruken. Når jeg refererte til ingen forandringer er det snakk om regelsettet som sådan. Men jeg reskriver hele greia (ikke direkte oversettelse), og har med eksempler for hvert poeng som foreslått. Jeg har også tenkt å ta med en hint og tips til hvordan slå motspillerne samtidig som en "overlever", og understreke enda bedre hvor fornedrigende det er å faktisk tape mot spillet!

Samt at forslaget om å ikke gi mulighet til å "gi seg" ved protest blir lagt inn som variantregel.

Utover disse tingene kan jeg rett og slett ikke se ham kommentere noe som kan kalles mangel i det hele tatt. Så om det er tilfelle, så kan dere opplyse meg? Og da helst hardt og brutalt, og ikke pakket inn i noe "men" Da helst svar i den tråden du linket til, for ikke å forsøple denne mer..

Ellers, så er jeg overhode ikke fornermet eller noe over at du ikke hadde dreiebok med på listen, da jeg var klar over at du tok den derifra. Det var mer snakk om graving av min egen grav, da jeg påpekte at det er mulig storyboard passer inn i den boka uansett

Sist endret av Enrahim; 17/08-2007 kl 00:59
Svar med sitat
Gammel 17/08-2007, 00:59
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Rune, hvis du vil omskrive til engelsk og føler du har tid, så er det jo greit så lenge du rekker deadline. Eller så kan du jo skrive den om på norsk også blir den oversatt av redaksjonen mm. Hadde uansett vært kult om du ble med og den eneste grunnen til Matthijs ikke førte deg opp som bænkers var at du uttrykte tvil om at du ville få det med i tide. Så bare begynn og skriv!
Gammel 17/08-2007, 07:18
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Vi vurderer alt som kommer inn til deadline - så hvis du har noe til da, blir det vurdert på lik linje med alle andre! Redaksjonen har ikke påbegynt sin synsing enda.
Gammel 17/08-2007, 07:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Noen svar til en PM på laivforum.net:

- Med "en live" mener jeg "en nedskrevet live, som en fullstendig utenforstående kan kjøre med bare det skrevne materialet som instruks/ressurs". Ettersom det er snakk om en antologi, bør laiven ikke være altfor lang (ikke 200 sider med kompendier osv).
- Inntektene tilfaller bidragsyterne.
- Distribusjon skjer gjennom nettstedet lulu.
- Markedsføring vil i utgangspunktet gjøres gjennom nettfora og word-of-mouth.
- Revisjoner og nyutgivelser er ikke planlagt.
- Finansiering skal i utgangspunktet være unødvendig. Redaksjonen arbeider på dugnad, og utgivelsen er print-on-demand, så vi trenger ikke kapital i bunn.
- Redaksjonen er pr. skrivende stund Matthijs Holter, Skjalg Kreutzer, Haakon Olav Thunestvedt.

Bokmerker

Emner
nørwegian style

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:20.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia