Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Kva tykkjer du om Jakta på Ungdomskjelda?
Dette vil eg gjerne spela, og eg skal (kan henda) på ARCON 6 42,86%
Dette vil eg gjerne spela, men eg skal ikkje på ARCON 2 14,29%
Eg er usikker, men det verkar lovande 4 28,57%
Dette er ikkje mi greie 1 7,14%
Alt med task resolution suger! 0 0%
Avast! 1 7,14%
Velgere: 14. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13/01-2009, 16:06
Hagazussa sin avatar
Hagazussa Hagazussa er offline
Medlem

Standard Re: Jakta på ungdomskjelda (sjørøvarar og zombiar og greier)

Jeg likte egentlig Vlad best, men jeg er enig at det blir lages en større motivasjon for ham å følge med de andre karakterene, et problem det er lett å få i rollespill er at ingen av karakterene egentlig har noen grunn til å samarbeide og det blir fort kaos, en mulighet er jo at han er leid inn av en av de bemidlede karakterene, Vlad er jo veldig mye en karakter man kan forestille seg at man kan leie inn til å få en trygt igjennom farlige og merkelige områder, da har karakteren en grunn til å bli med de andre, side motivasjoner på å selge de de finner kan jo også legges til, men iallefall da i begynnelsen så hører fyrer til på gruppa.

Det skal også nevnes at en av mine favoritt temaer er transhumanisme og livs forlengelse, så det skal bli artig å høre litt mer om hvordan du tenkte å lage mytelogien rundt ungdomskilden i modulen din.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.

Sist endret av Hagazussa; 13/01-2009 kl 16:10
Svar med sitat
Gammel 13/01-2009, 17:42
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Jakta på ungdomskjelda (sjørøvarar og zombiar og greier)

Sitat:
Tentativt skal han i så fall bytast ut med ein mulatt frå Hispanola, ein skikkeleg boucanier som praktiserer voodoo...
Alt hadde vært bedre enn en Dhampir(-meg-i-rævva), siden jeg hater fenomenet og synes det pisser på et stilig vestlig vampyrmythos. Vlad virket som en rolle jeg ville blitt lei meg av å få, og hadde vel også blitt lei meg om en medspiller hadde blitt glad for å få rollen om jeg spilte det på Con. (mulig at rollen er bedre enn det jeg gadd å skumme av dem, men jeg har fått dhampirer opp i halsen av en - eller antageligvis flere , grunner...)

Jeg er forøvrig heller ikke noe glad i GURPS, siden jeg liker at systemer underbygger spillet/(setting)/(tema) og at det i gamle dager (en-eller-annen-utgave) bare handlet om å prioritere grunnegenskaper...
Gammel 13/01-2009, 18:13
Hagazussa sin avatar
Medlem

Dampirer er i fra de vestelige vampyr mytene. Fremdeles i Romania er det folk som kaller seg dampirer, de fungerer omtrent som de folka på Åndenes Makt, de blir leid inn for å rense huset til folk og finne vannårer og helbrede folk i fra sykdommer, og går man lengere tilbake i tiden så var det enda vaneligere med dampirer. Som oftest imidlertid så var de trodd å være barn av succubuser og mennesker, siden vampyrer egentlig ikke som oftest var så seksuelt aktive i legendene, men man noen dampirer hevdet å være barn av vampyrer også. Ofte så reiste de rundt til landsbyer der det var sykdom, fant en stakkar og grave opp og brenne liket til siden de sa de kunne føle hvor vampyrer hvilte. En dampir i Slavisk folketro blir mer eller mindere de samme som en klok kone eller en heksedoctor.

Jeg hadde blitt glad for å få Vlad på et con, jeg liker karakteren kjempebra, han er litt for mye kampfiksert for min smak, jeg hadde foretrekket en dampir litt mer som legendene, en som kan føle overnaturlige vesener, driver med urte kurer og er mer som en hedge wizard egentlig, men stort sett så ville jeg ha storkost meg med den karakteren.
If I may ask, Jicon, what does your sweetheart say about what you see and do in your work? I mean, I don't know where she's from, but a fair number of women from any country would have their men's heartblood if they so much as suspected he'd be guarding a flock of naked witches.
Svar med sitat
Gammel 13/01-2009, 18:54
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Hagazussa Vis post
en mulighet er jo at han er leid inn av en av de bemidlede karakterene
Det som står om han så langt er jo at
Sitat:
Christina Alexandra berga han frå inkvisisjonen i Roma, og difor tener han ho lojalt.
Sitat:
Det skal også nevnes at en av mine favoritt temaer er transhumanisme og livs forlengelse, så det skal bli artig å høre litt mer om hvordan du tenkte å lage mytelogien rundt ungdomskilden i modulen din.
Ungdomskjelda er jo mest ein McGuffin. Eg har eit par idear til kva som kan skje om spelarane kjem så raskt fram dit at dei har tid til overs til å herja rundt med ho, men det er ikkje akkurat hovudfokuset. Eigentleg er det vel meir sannsynleg at spelarane aldri kjem halvvegs... Eg legg til grunn Ken Hite sin kosmologi frå GURPS Cabal, så i det hermetiske systemet er ungdomskjelda sterkt knytt til dekanen Phthenoth, og i mindre grad til dekanen Saphathorél. Kva som er ved og rundt ungdomskjelda trur eg eg skal la vera ei overrasking til ARCON.

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Jeg er forøvrig heller ikke noe glad i GURPS, siden jeg liker at systemer underbygger spillet/(setting)/(tema) og at det i gamle dager (en-eller-annen-utgave) bare handlet om å prioritere grunnegenskaper...
GURPS har vorte betydeleg betre til det det prøver på frå 3. til 4. utgåva, men har ikkje endra seg grunnleggjande på nokon måte. GURPS er rollespelverdas LEGO, på godt og vondt.

Sitat:
Dampirer er i fra de vestelige vampyr mytene. [snipp!] Som oftest imidlertid så var de trodd å være barn av succubuser og mennesker, siden vampyrer egentlig ikke som oftest var så seksuelt aktive i legendene, men man noen dampirer hevdet å være barn av vampyrer også.
Som Hagazussa skriv, er dhampirane ein del av vampyrtrua. Succubus-greia er likevel ikkje backa opp i noko kjelde eg har lest (og høyrer vel til i andre vampyrlegender?). Vampyrane var, som Vlad, tilbøyelege til å byksa til sengs med levande kvinner. Eg har i dette tilfellet lagt vampyrane mine mykje nærare dei balkanske vampyrane enn engelsk romantisk litteratur, så dei er korkje bleike eller aristokratiske, og ville alt i alt kjend seg heime i ein Kustanica-film...

Sitat:
Jeg hadde blitt glad for å få Vlad på et con, jeg liker karakteren kjempebra, han er litt for mye kampfiksert for min smak, jeg hadde foretrekket en dampir litt mer som legendene, en som kan føle overnaturlige vesener, driver med urte kurer og er mer som en hedge wizard egentlig, men stort sett så ville jeg ha storkost meg med den karakteren.
Urtelære ville for så vidt vera ein lett ting å leggja inn. Sansa vandøde kan han.
Sitat:
Vlad virket som en rolle jeg ville blitt lei meg av å få, og hadde vel også blitt lei meg om en medspiller hadde blitt glad for å få rollen om jeg spilte det på Con.
Hm. Det er vel best å unngå roller som det er sannsynleg at vil øydeleggja spelopplevinga for andre... Bør eg tona ned dei syndige sidene hans?
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)

Sist endret av Martichoras; 13/01-2009 kl 19:00
Svar med sitat
Gammel 13/01-2009, 19:16
Hagazussa sin avatar
Medlem

Sitat:
Som Hagazussa skriv, er dhampirane ein del av vampyrtrua. Succubus-greia er likevel ikkje backa opp i noko kjelde eg har lest (og høyrer vel til i andre vampyrlegender?).
Nei Succubi er mye omtalt i den Slaviske mytologien, self om de også opptrer i andre mytologier. Vampyrer i den Slaviske mytologien er spøkelser og de er rimelig aggresive, det er skjelden at offerene lever til å få noen barn. Vampyr mytene og succubi mytene henger sammen, i og med at ofrene ofte hadde ligende opplevelser, men succubi var mye mindere sansynelig til å drepe folk. Det er ingen ting erotisk, eller tiltrekkende med de opperinnelige Slaviske vampyr mytene, de var lik hvor Ånden fremdeles hang rundt liket og denne Ånden angrep folk og sugde livskraft ut av dem.

Man har noen få tilfeller av Slaviske vampyr myter hvor vesenene ikke var fult så aggresive, som en historie om en mann som kom til sin kone etter sin død og bad om skoene sine. Det er også egentlig ingen forskell på de Slaviske mytene om vampyrer og de om spøkelser.

De fleste dampiri var derfor regnet for å være barn av et menneske og en Succubi eller mellom to mennesker men hvor i allefall en av dem var fordømnt til å bli vampyr etter sin død, som en annen dampir, en syvende sønn av en syvende sønn, en magi praktisør og så videre og så videre, nesten alt ville gjøre deg til vampyr i de gamle Slaviske legendene. Noen påstod også å være barna til faktiske vampyrer, flere i noen perioder, som for eksempel utover 1800 tallet når vampyr ble et populært begrep, ordet kom ikke i bruk før på 1700 tallet, og det var først da at legendene om hekser, spøkelser Succubi og en masse andre vesener engentlig begynte å bli skilt i fra hverandre.

Det er som med Norge og legendene om varbjørner, de var meget nærme knyttet til legendene om hekser og det var få som var anklaget for å være varbjørner som ikke også var anklaget for å være hekser.

Det er mye fiction senere som har skilt disse vesene fra hverandre, men de i de opprinnelige legendene var mer sammenblandet og det er vanskelig å skille hvor en legende slutter og en annen begynner. Noe av dette har med at legendene oppstod i fra hverandre og bare etter vert ble egene legender.

For eksempel de keltiske mytene om banshee. Opprinnelig så var ikke Banshee et ndt vesen som skrek og fikk folk til å dø. Man trodde at Sidhe, en type av fay gråt i store krigere sine begravelser, disse mytene utviklet seg til at det å se en gråtende Sidhe var et dødsvarsel og de utviklet seg etter vert til å bli en banshee, og fiction formet mytene enda mer, slik at mer eller mindere natur Ånder som sørget over store menn sin bortgang ga opphav til et nytt vesen som var et dødsvarsel som fiction gjorde til noe som kunne drepe med skriket sitt.

Mytene er ofte sammenblandet og vampyr mytene i Romania og andre slaviske land er ikke noe unntak der. Og sucubi var veldig nlye knyttet sammet med vampyr legendene, selv om de senere i mer moderne myter har blitt blandet sammen med demoner som forfører mennesker i nærliggende mytologier til å bli forføriske demoner.

Sitat:
Hm. Det er vel best å unngå roller som det er sannsynleg at vil øydeleggja spelopplevinga for andre... Bør eg tona ned dei syndige sidene hans?
Jeg synes egentlig at det eneste karakteren mangler er at han ikke har så stor grunn til å ha noe med resten av karakterene å gjøre, om du bør tone ham ned kommer vel litt andpå aldersgrensen du hadde tenkt å ha på spillet, karakteren kan bli flott med en moden spiller, men skal en tiåring spille ham så kan det ødelegge hele spillingen.
Svar med sitat
Gammel 13/01-2009, 20:28
Medlem

Som Hagazussa sier det, og som jeg forsøkte å si det, så er "Vlad" en rolle som lett kan bli favoritten til en eller annen umoden spiller. Jeg synes ikke rollen blir noe bedre av å fjerne syndfulle ting, om den skulle blitt spilt av "modne(re)" spillere så ville det i hvertfall vært litt interessant.

For meg så fikk jeg skikkelig "Blade"-følelse, (og jeg tenker på den "skuespiller"fyren, Wesley Snipes' machonarcissistiske film, ikke tegneserien som visstnok er god/bedre).

Er forresten virkelig Cyrano de Bergerac en ekte person? Veldig myteomspunnet da, vil jeg tro? Eller er det kanskje ikke han med nesa, det vil ikke være første gangen jeg blander sammen navn...

Liker de tre historiske karakterene (selvfølgelig) men vet av con-erfaring at det er viktig at alle rollene kan bidra i de fleste type scener... "Vlad" kan lett overkjøres av en gruppe som insisterer på å bruke timesvis på å gå på ball i San Juan. (Eller at "Vlad" og de andre lar kamp bli første løsning på alt, om noen stakkarer ikke kan det. I det minste får man jo være med på "moroa/spenningen" da, om man da ikke blir slått ut/drept med en gang.)

Når det gjelder "Vlad" så er jeg kun èn person, så du vil antageligvis finne mange som synes rollen/konseptet er kult, og faktisk synes at "han utfyller gruppen" - jeg benytter bare muligheten til å gi stemme til et synspunkt.
Gammel 13/01-2009, 22:36
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Re: Jakta på ungdomskjelda (sjørøvarar og zombiar og greier)

Eg skal koma tilbake til dei andre gode innspela dine i morgon, men har lyst å spre det gode ordet før eg legg meg:
Sitat:
Er forresten virkelig Cyrano de Bergerac en ekte person? Veldig myteomspunnet da, vil jeg tro? Eller er det kanskje ikke han med nesa, det vil ikke være første gangen jeg blander sammen navn...
Hector Savinien de Cyrano de Bergerac er ein historisk person, og han hadde stor nase (men var stolt av nasen sin) han var soldat, duellist, diktar, skodespelforfattar, og ein av dei fyrste moderne fabelprosaforfattarane. Den fabelprosaboka han gjorde ferdig, L’Autre Monde ou les états et empires de la lune (Den andre verda elller Statane og imperia på månen) ligg i engelsk omsetjing her.

At Cyrano var historisk har eg visst så lenge eg har visst om han, men det som verkeleg gav meg bakoversveis var at det same gjaldt for D'Artagnan.

Eg hadde forresten ein plan i "1666: Ein botnelaus kyrkjegard" om at Even si rolle (ein fransk adelsmann med fiendskap til Louis XIV) skulle verta innhenta av D'Artagnan og fekta med han...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 01:00
Hagazussa sin avatar
Medlem

Personelig så er jeg stor fan av Blade både filmene, TV serien og tegneserien, og jeg er stor fan av D i fra Vampire Hunter D. Men jeg synes det hadde vert gøy å se en dampir som ikke er en moralsk tvilsom vampyr jeger/kampmaskin. Vlad er litt stereotypisk, men dog, stereotyper kan være gøy det, men han trenger en moden spiller.
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 01:06
Medlem

Dhampirer er de nye Drow.
Gammel 14/01-2009, 12:31
Hagazussa sin avatar
Medlem

Hehehe, vel nå liker jeg Drow også jeg da, men ja, de har litt en tendens til å bli det. Personelig har jeg ikke noe i mot stereotypen, men noe nytt er artig også.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
arcon, moduler, pirater, sjørøvere

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia