Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Science fiction / Fantasy / Horror

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 1/09-2004, 02:50
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Standard Favorittforfatter

Regner med det er mange som liker å lese, jeg er selv en av dem. Det har dessverre blitt noe dårlig med tid siden studiene tar mye tid, men får fortsatt lest en god del bra bøker.

Siste boka jeg leste var Fathomless Caves som er 6. og siste boka i Witches of Eillian skrevet av Kate Forsythe.

Men en forfatter står fortsatt på toppen, Lynn Flewelling.
Hennes bøker, Nightrunner serien og Bone Dolls Twin Trilogien er bra helt på topp for meg. Nå skal det vel også nevnes at Bone Dolls Twin ikke er ferdig skrevet, det er en bok igjen i trilogien. Den skal i teorien komme i løpet av året, men det er som sagt i teorien.

Hvilke forfattere er bare best og hvorfor?
Ta gjerne med noen eksempler på bøker som vedkommende har gitt ut.
Svar med sitat
Gammel 1/09-2004, 03:40
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard Sv: Favorittforfatter

Hmm... siden dette er både sci-fi og fantasy forum tar jeg med noen fra hver.

Isaac Asimov
Er vel den mest "klassiske" av mine favoritt-forfattere. En visjonær som la banen for veldig mye av tankegangen innen sci-fi (og faktisk forsking/utvikling av roboter i virkeligheten). Hans 3 robot-lover er blitt gjengangere, og faktisk blitt implementert som et forsøk i en datamaskin.

I tillegg så har han veldig mye originale (selv om de kanskje nå til dags virker litt mindre originale, siden mange har hatt tid til å la seg inspirere av hans ideer) ideer og vendinger på ting som gjør at bøkene "aldri" er kjedelige.

Skrevet en haug av bøker og noveller om roboter, samt Foundation serien

Guy Gavriel Kay
Kreditert som Guy Kay i Silmarillion, og etter mine mistanker ansvarlig for at den boken faktisk er leselig Skrevet serier som Fionnavar Tapestry og Sarantine Mosaic, og enkeltstående bøker som Tigana (etter min mening tidenes beste fantasy-bok) og A Song for Arbonne.

Skriver med innlevelse og sans for detaljer uten å gå seg bort i lange beskrivelser. Klarer å sjonglere ganske mange sub-plots uten å miste den røde tråden eller unødig forvirre leseren, samt å sy alt sammen til slutt på en måte man sjelden forventer.

Peter F. Hamilton
Ligger nok i science-fiction sjangeren, men opererer veldig i grenseland mellom science fiction og fantasy (dvs, om man aksepterer at middelalder-liknende samfunn ikke er et krav for å kunne definere noe til fantasy). Står bl.a. bak den formidable trilogien "Night's Dawn", som leker seg med eksistensielle spørsmål samtidig som det er en forrykende actionfortelling om et univers på randen av ødeleggelse. God på karakterskildring.

Roger Zelasny
Av det jeg kjenner til av verk fra forfatteren, er det kun serien om Amber som eksisterer, samt div. noveller som spinner rundt dette konseptet. Men det er mer enn godt nok for å nevnes blant de ypperste. Her finner man en serie på 9 eller 10 bøker (husker ikke nøyaktig antall, for jeg leste de så tett oppi hverandre ) hvor forfatteren ikke glir ut i tomprat eller ubetydeligheter, men opprettholder kvaliteten til siste bok. Og så klarer å sette strek der. Etter å ha lest Amber serien sitter man igjen med et STERKT ønske om de neste bøker, samtidig som fortellingen forsåvidt er avsluttet. Og egentlig er det greit at de stopper der, for det er bedre å ønske seg mer, enn å ønske seg mindre

Sist endret av Sciurusaurus Rex; 1/09-2004 kl 03:42 Begrunnelse: skriveleif
Svar med sitat
Gammel 1/09-2004, 17:45
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Åh, må bare nevne Neal Stephenson, min favoritt forfatter siste 5-6 år.
Han er kanskje mest kjent for Snowcrash, og de fleste bøkene hans er satt i (en litt larger than life) nåtid eller "near future". Dermed blir han mest å betrakte som en sci-fi forfatter. Men jeg tror den siste boken er lagt til 1700 tallet.
Den beste boken han har skrevet, etter min oppfatning, er Cryptonomicon. Jeg kan ikke få skamrost den boka nok.

Stephenson skriver først å fremst med mye energi, intelligens og humor. Han har en spesiell evne til å blande inn mytologi og historie inn i en moderne setting på en måte som gjør at du blir drit tent på å finne ut mer om det.
Jeg vil også anbefale "In the beginning was the command line", er en kort, lettlset liten softcover bok, som er Stephenson's take på starten og utviklingen av databransjen og konseptet med personlige komputere... og en del drit om MS da såklart
Annet leseverdig fra Neal Stephenson:
Diamond Age, Zodiac

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 1/09-2004, 21:03
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hmm Neal Stephenson har jeg nok fått litt i vrangstrupen etter "Quicksilver". De andre verkene hans er hovedsaklig veldig gode. Favorittforfatterne mine på SF sida for tiden er nok Alastair Reynolds og Ken Macleod. Reynolds skriver en slags mørk STL (Slower Than Light) rom opera som fortsatt er Hard SF. Ken Macleod er en skotsk sosialist som skriver SF med et politisk tilsnitt uten å være prekende. Peter F. Hamiltons nye bok "Pandora's Star" er forøvrig det beste han har skrevet siden "Night's Dawn" triologien. Jeg liker også Richard Morgans nihilistiske "Takeshi Kovacs" serie som begynner med "Altered Carbon".

Når det gjelder Fantasy så er det kun noen få forfattere som virkelig stiger ut av middelmådigheten. Steven Eriksons "Malazan Book of the Fallen" serie er noe av den beste fantasyen jeg har lest. Han greier å være episk uten å bli svulstig. Den første boka er ikke fullt så god som de andre, men resten av serien er knallbra! George R.R. Martins "A Song of Ice and Fire" serie er annerledes men har samme kvalitet som Erikson. Martin er litt mere "nede på jorda" der han har et kongerike som sakte går ut i borgerkrig og magi som ligger dormende men er på vei til å våkne opp.
Et hakk under disse ligger Robin Hobb. Hennes tre triologier er gode og har en interessant verden. "Farseer" og "Fool" triologiene henger sammen og har samme hovedperson. "The Liveship Traders" triologien er satt i samme verden, men har ingen direkte tilknytning med de to andre.

Det er sikkert mange som stønner over "klassikere" som jeg har "glemt" men jeg har konsentrert meg om nyere utgivelser. Dette fordi du sikkert har lest dem.
Haakon
Gammel 1/09-2004, 22:26
Regnbue sin avatar
Regnbue Regnbue er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi
Den beste boken han har skrevet, etter min oppfatning, er Cryptonomicon. Jeg kan ikke få skamrost den boka nok.
Kan du skamrose den litt her?
Vil gjerne høre litt mer om den. Tittelen er ihvertfall lovende.
Svar med sitat
Gammel 2/09-2004, 08:35
Shadowlord Shadowlord er offline
Medlem

Asimov er en stor favoritt. Likeså Clarke, Wells, Bradbury, og de mere kjente forfattere. Derfor skal jeg nevne litt mindre kjente forfattere.

Ellers.
Gene Wolfe. En av de mest subtile, tankevekkende og kule forfattere som finnes. En av de få skjønnlitteratur forfatterene som Neil Gaiman (en annen favoritt) fortsatter leser.på hans dårligste er det litt kjedelige klimaks. På hans beste er han uovertruffen. Prøv "The Book of the New Sun". Ikke akkurat en lett-lest bok, ettersom du må flere ganger virkelig tenke etter hva det er som faktisk skjer, men det er alltid mer enn verd bryet.

M. John Harrison.
Skriver veldig bra. Startet som en slags reaksjon på de utallige Tolkien-etterlignere overalt. Så fant han ut at han ville gi faen i å reagere og bare skrive det han likte. Et slags gjennomgangstema i en del av historiene er å viske ut skille på 'fantasi' og 'virkelighet'. Prøv "Viriconium" serien. Kanskje lettest å sette seg inn i.

John Crowley.
En av de beste forfatterene jeg har lest. Kanskje så er ikke historiene hans blant de mest fantasifulle (selv om "A great work of Time" rager der oppe med "The Time Machine" blant tidenes beste tidsreise historier), men han skriver som en gud. Prøv hans verk "Little, big".

Olaf Stapledon.
Mannen som med bøkene "Starmaker" og "Last and First Men" inspirerte slike som Clarke, Brian Aldiss og Ray Bradbury til å skrive. Den siste boken handler om menneskehetesn historie, fra first men (oss) til 18th men (last men) over en periode på 2 milliarder år.
"Starmaker" tar for seg universets historie fra begynnelse til slutt.
Bøkene er skrevet nærmest som historie bøker. korte, tørre beskrivelser av hvordan ting er. Ytterst skjeldent blir en person fokusert på, enda skjeldnere blir de nanvgitt. Men ideene hans...
på hver side er det tatt for seg en ide som andre forfattere ville brukt en bok eller trilogi på å utforske. Han forklarer kort og greit og konsist hva det går ut på og fortsetter videre. Få, om noen, forfattere har hatt like enorme fantasier, og ingen har klart å skrive noe på linje med ham. Brian Aldiss har skrevet noen bøker som er tydelig inspirert av Stapledon. De er kanskje lettere å lese, men fremkaller ikke helt den samme følelsen.

Tanith Lee.
Har skrevet mye bra gjennom tidene. "Kill the dead", "Sapphire wine" m.fl.
Men den serien alle burde lese er Tales from the Flat Earth (Night's Master; Death's Master; Delusion's Master, Delirium's Mistress; Night's Sorceries). Størrelsen og detaljen er på linje med Silmarillion. Hovedpersonene er Endless lignende figurer (Gaiman ble nok ganske inspirert av denne serien).
De som spiller Exalted vil kjenne igjen mye av smaken på bøkene (selv om White Wolf har grovt anal-voldtatt bøkene)
De som har lest Exalted rollespillet burde kjenne igjen en del av bøkene.
Ellers anbefaler jeg serien "The Secret Books of Paradys" (The Book of the Damned; The Book of the Beast; the Book of the Dead; The Book of the Mad) som er en samling med historier omkring byen Paradys i Frankerike, og dens historie. En lang, intrikat historie med familier, magi og smerte.

Ellers kan jeg anbefale Fritz Leiber, Clark Ashton Smith, Michael Moorcock, Charles deLint, Ursual leGuin, Matthew Stover, Theodore Sturgeon, E.R. Eddison, Lord Dunsany, Ann Patchett (selv om hennes Fantasy er ganske minimal),
Gammel 2/09-2004, 12:31
MonicaR sin avatar
MonicaR MonicaR er offline
Medlem

PC Hodgell og hennar bøker om Jame og Kencyrath. Tykkjer det er artigt og forfriskande fantasy. "God stalk", "Dark of the Moon" ( begge utgitt som "Chronicles of the Kencyrath") og sist "Seekers Mask".

Terry Pratchett!! Ironisk, morsom og ein mester på ordspel. Altfor mykje å sei om Discworld til at eg skriver det her.. er nok kanskje feil plass.

Nesten altfor mange gode forfattarar der ute til at ein kan nemne alle.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:05.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia