Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/03-2013, 11:05
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: HolmCon-rapporter

Tema neste år: Kvinner og klær. Ikke som i bladet, men som i de to tingene.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 8/03-2013, 11:39
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Vi må vel bare innse realitetene; det er flest menn i dette miljøet. La oss invitere med kvinnene, men de må selv ta ansvar for å engasjere seg, og komme til slike samlinger. Arrangementet er slett ikke "brautende", og kvinner som har deltatt før har fått eget rom å sove på.

Det som er bøygen, er at man må arrangere noe. Terskelen er høyere for kvinner i så måte, opplever jeg, særlig i en kontekst med "spillskaper-superhelter". Tror den beste måten å hjelpe folk (kvinner OG menn) over den terskelen på, er å snakke med dem ansikt til ansikt, og fortelle dem at ...
- Du bare MÅ være med på HolmCon!
- Du har sååå masse å bidra med, og kan få sååå masse ved å være der!
- Det er kjempegøy, og koselig, og spennende!
- Bli med!
- Jeg henter og kjører deg!

Gammel 8/03-2013, 21:17
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Hvis vaffelsteiking og leik er tillatt som aktiviteter, kan du få med hvem som helst. Problemet kommer når man har litt høyt nivå på arrangementene (dessverre).

Svar med sitat
Gammel 9/03-2013, 09:07
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Hvis vaffelsteiking og leik er tillatt som aktiviteter, kan du få med hvem som helst. Problemet kommer når man har litt høyt nivå på arrangementene (dessverre).
Pannekakesteking er lov. Alt er lov, omtrent. Tror aldri jeg har sagt nei til et arrangement, men kan hende jeg husker feil.
Gammel 9/03-2013, 11:24
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg tror faktisk ikke man kan få med hvem som helst, og jeg synes vel kanskje ikke HolmCon bør gå for hvem som helst. I så fall bør HolmCon sterkt vurdere noe annet enn kostpris.

Å arrangere gåturer, sisten i zombie-tempo, sablering av musserende (så vi kan feire utgivelsene korrekt), diktskrivning ved å stryke i aviser, etc er ikke noe økt.

Ved et kort spørsmål og svar ved middagsbordet i går... eh, forgårs, så ha RH at "ikke mange på jentecon ville ha kommet uansett", "arrangement er en bøyg for noen, siden det virket som om det var så høye krav"*, men at det aller største nok var tid - eller prioritering av tid.

Jenter som hadde tid ville uansett prioritert HolmCon langt nede på listen sin. Barnevakt kunne kanskje vært noe for de med familie.

*) noe jeg avkreftet.

Kanskje neste års tagline burde være:

Wear a shirt, bring a skirt! ... then show me something, or feed me!

Mulig dette legger utilbørlig press på de single av oss, men hva gjør man ikke for kunsten?

Noen tips til arenaer?

Sist endret av Maleficum; 9/03-2013 kl 11:25
Svar med sitat
Gammel 9/03-2013, 15:44
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

"Wear a skirt, not a shirt! And feed me (intellectually or otherwise)!"

Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 03:27
Kalender.Ken sin avatar
Kalender.Ken Kalender.Ken er offline
Medlem

Jeg tror at jenter kan stille med mer en cupcakes eller pannekaker jeg. Tror det sitter lesere, spillere, arrangører som bare blomstrer over med kreativ energi og skaperlyst.

Tror det er helt greit at man har krav, eller setter en slags terskel, om hva som blir arrangert. Samtidig så tror jeg et det finnes få steder hvor det vil være enklere å debutere som spillleder, eller foredrags holder, enn holmcon.

På holmcon sindrer det av kreative vibber-- det kan kanskje bli noe svett klokka 22:03 på lørdag-- men det er vel slik på de fleste conventions?

Konkluderende, konkret markedsførings strategi, så har jeg altså ingen ting å komme med. Kom gjerne flere jenter, men ikke selg arrangementet, eller jenters lære-skape-fortellerlyst for kort.

Nok om det.

-

Holmcon i år var flott. Jeg spilte morsomme spill og møtte trivelige mennesker som alltid. Å få møte Matthijs familie, på nært hånd, var en uventet glede: hvem hadde vel trodd at bak det gale ytre lå der en familiefar på lur? Jeg bare tuller. Arrangementet var roligere enn i fjor, det gjorde godt på mange måter.

Holmcon i år starter med en episk bilreise, russiske mekanikere, klatring over gjerder, scavenging, amatør bilmekanikering-- dvs, kikking på åpent panser, litt skruing, og så en salig bønn til alle himmelens makter 'la oss nå bare komme frem'.

Apocalypse World. Artig spill, intuitiv spillmekanikk, og spennende setting. Nevneverdig kjærlighet mellom brødre. Husk, jeg vant frykt testen-- du er fortsatt redd for meg!

Archipelago. Dette spillet svinger noe helt voldsomt. Det var synd at vi ikke fikk spilt "The Agency", jeg plukke opp mappa og fikk lest intro-blurben-- hørtes utrolig artig ut.

Play with intent. I øyeblikket føltes det sterkt, og levende. I ettertiden har det gitt tankemateriale.

Kyberpunk. Fredrik, Tomas, og Haakon stilte tidlig på søndags morgen og utforsket dypet av storbyen, anno 2036. Ga mye å tenke på, pluss en masse bra input i etterdiskusjonen.

Jeg har sikkert glemt noe, men kan ikke avslutte uten å nevne alle gåturene, den herlige thai maten, og ettersnakket om ett spill som skal flyte glimt til glimt (her er det noe å hente for den som knekker nøtta). Takk for nok ett flott Holmcon år.

mvh
Ken
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 03:39
Kalender.Ken sin avatar
Kalender.Ken Kalender.Ken er offline
Medlem

Holmcon 10d6, Now in pink!
"Wear a shirt or something pink, show me games that makes me think."
Svar med sitat
Gammel 13/03-2013, 10:07
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kalender.Ken Vis post
Apocalypse World. Artig spill, intuitiv spillmekanikk, og spennende setting. Nevneverdig kjærlighet mellom brødre. Husk, jeg vant frykt testen-- du er fortsatt redd for meg!
Nei, Ken; rolla mi er redd for rolla di, men DU er redd for meg!

Jeg likte det spillet veldig, veldig godt, ikke bare fordi disse brødrene våre hadde et vindunderlig skeivt forhold, men fordi hele opplegget var så sterkt og bra. Jeg forstår godt hvorfor AW er blitt en favoritt for mange. Mange fine ting der! Det fremstår som noe av det beste fra amerikanske design-tradisjon.

Sitat:
Kyberpunk. Fredrik, Tomas, og Haakon stilte tidlig på søndags morgen og utforsket dypet av storbyen, anno 2036. Ga mye å tenke på, pluss en masse bra input i etterdiskusjonen.
Dette er et sterkt spill, Ken! Kjenner at det får litt ekstra plass i hjertet, når vi får lov til å leke med en dystopisk versjon av noe vi kjenner; Oslo. Har sittet noen ganger siden HolmCon og fabulert videre om denne bruken av Oslo, koblet med mitt eget ORK (Oslo Romfartskontroll). Tenker muligheten for at Norge (Skandinavia?) er den eneste økonomiske regionen som overlever ei forverret økonomisk krise som begynte tidlig på 2000-tallet en gang, og at vi i fremtida lever i en slags økonomisk ghetto, med sterke murer og avansert forsvar, mot ei ødelagt og kaotisk verd utenfor murene ...
- men at vi har lite å stille opp mot den kapitalistiske korrupsjonen og politiske fascismen som herjer innenfor murene ...
- i et slikt bilde kan kybernetikken bli et symtom på hvor avstumpede vi er, hvor maskinmessig vi lever, hvor farlige vi er for hverandre når vi slutter å være mennesker ...

Sitat:
ettersnakket om ett spill som skal flyte glimt til glimt (her er det noe å hente for den som knekker nøtta).
Dette har jeg lyst til å følge opp! La oss lage en rollespill-salong der vi tester ut noen metoder, og snakker mer om det! Om du er interessert kan vi finne en dato i april/mai, og invitere til Glimt; en rollespillsalong!
Gammel 13/03-2013, 17:57
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Jeg tror at jenter kan stille med mer en cupcakes eller pannekaker jeg. Tror det sitter lesere, spillere, arrangører som bare blomstrer over med kreativ energi og skaperlyst.

Tror det er helt greit at man har krav, eller setter en slags terskel, om hva som blir arrangert. Samtidig så tror jeg et det finnes få steder hvor det vil være enklere å debutere som spillleder, eller foredrags holder, enn holmcon.

På holmcon sindrer det av kreative vibber-- det kan kanskje bli noe svett klokka 22:03 på lørdag-- men det er vel slik på de fleste conventions?

Konkluderende, konkret markedsførings strategi, så har jeg altså ingen ting å komme med. Kom gjerne flere jenter, men ikke selg arrangementet, eller jenters lære-skape-fortellerlyst for kort.

Nok om det.
I love you duuude.

Selv har jeg møtt veggen kreativt sett. Jeg har meldt på et Morgenfri-scenario på Arcon, uten at jeg skjønner når jeg skal få til å skrive det. Til gjengjeld er det laiv som gjelder i år (for meg) og jeg skal arrangere to av dem, så jeg har nok å gjøre.

Så for meg er det en lettelse å vite at jeg kan komme og bake muffins hvis jeg ikke orker noe annet.

Ellers er jeg ikke så fan av at rosa liksom er jentefarge. Jeg har ikke likt rosa siden jeg var seks år.
"Wear something black, and when I talk you talk back!" (Dialog som tema)
"Wear something blue, and show me something I didn't know about you!" (Hemmeligheter/åpenhet som tema)
"Wear something green, and show me something mean!" (Ondskap som tema)
"Wear something yellow and show me something mellow!" (Hippie-spilling som tema - eller vent, er ikke det typisk HolmCon?)
"Wear something white and show me how to do it right!" (Instruksjon/regler som tema)
"Wear something brown and let me down!" (Upretensiøsitet/skuffelse som tema)
"Wear something orange and show me something that rhymes!"

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia