Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/04-2013, 10:42
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: ARCON for alle!

Å være uenig i premisset om "Arcon for alle" er litt rart, Michael. Arcon for alle er en måte å si at vi ikke skal ekskludere noen, i utgangspunktet, samtidig som vi sier at de som behandler andre dårlig på grunn av kjønn, hudfarge eller tro vil ekskludere seg selv fra vårt fellesskap.

Syns det er helt greit at de som har dårlige holdninger blir fortalt at når de er på Arcon, som er et sted for vennlig lek og konkurranse, får de holde sine usmakelige synspunkter for seg selv. Aktive provokatører, misogynister og rasister kan vi sende hjem med god samvittighet. De har ingenting i et positivt fellesskap å gjøre.

Går ut fra at folk som ser eller hører folk behandle andre dårlig sier fra med det samme. Det gjelder på Arcon, som andre steder.

Og det hjelper! Et samfunn der folk reagerer direkte og klart på dårlig adferd, får mindre av den adferden. Hvordan du enn snur og vender på det; mange som har dårlige holdninger får faktisk en nyttig korreksjon om folk reagerer, og noen av dem lærer faktisk noe av det. Uvitenhet opplyses gjennom skjenn! (LOL) Skam er et nyttig pedagogisk redskap.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 28/04-2013 kl 10:44
Svar med sitat
Gammel 28/04-2013, 14:26
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Verdt en egen post:

Jeg har lest noe (endel) om jenter/kvinner på Cons i U.S.A. og det er fuckings forjævlig. Å ha noen som snakker til puppene sine er søtt i forhold til hva som skjer (beviselig takket være noen politianmeldelser). *grøss*
Ja. Men det betyr ikke at det av den grunn plutselig er mer i orden å snakke til noens pupper på Arcon, bare fordi det "i alle fall ikke er som i USA". Bare så det er presisert.

Og Arcon ER for alle. De som har ekskluderende holdninger (som rasister og misogynister) og velger å uttrykke disse, bryter allerede den regelen, og som Tomas sier ekskluderer det dem fra fellesskapet "alle". For min del kan du gjerne tenke så mange ekskluderende tanker du vil så lenge det ikke får uttrykk på Arcon. Tankepoliti kan vi ikke tillate oss å være. Men vi kan si ifra når de tankene slippes fri. Vi kan drive holdningskampanjer. Og skal det ha noen virkning må de menneskene vi vil endre også få lov til å komme.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 28/04-2013 kl 14:26
Svar med sitat
Gammel 28/04-2013, 14:44
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg er enig i "Arcon for alle" i den betydningen Tomas skisserer. Les videre på eget ansvar.
Jeg lover inget samsvar med trådens intensjon.

-----------------------------
[QUOTE=Gru;152209] "i alle fall ikke er som i USA". Bare så det er presisert./QUOTE]

Ja, beklager at jeg ikke klarte å presisere det. Var egentlig en apropos til noe annet tidligere i tråden (kanskje en annen). Å kun ha leserett og ikke skriverett gjør at ting går fort når jeg endelig har full internettilgang.

----------------------
Jeg er enig i premisset "Arcon for alle" så lenge det betyr at alle som har lyst til å delta (og kan oppføre seg - uavhengig av tanker) får være med. Jeg synes ikke Arcon bør være en arena for å sikle på cosplay-jenter.

Jeg tror Arcon hadde hatt godt av mer deltakerkultur enn konsumkulturen jeg synes å ha sporet der de siste årene. Jeg er selv kun konsument på Arcon, særlig de siste årene (om jeg i det hele tatt har giddet komme), men jeg synes jo rollespillet har forfalt forferdelig siden (litt etter?) milleniumsskiftet.

Det virker som om det er et fint (og variert) program i år, men jeg snakker utover arrangører.

----------------------------------------------------------
Gammel 28/04-2013, 19:35
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Før hadde jeg en ide om at jeg ble snytt for noe når jeg spilledet, men nå har det snudd seg. Muligens skyldes det at den nye måten å gjøre det på i Fabula løfter en god del av ansvaret fra mine skuldre, og plasserer det på gruppa sine skuldre. Vi er sammen om å lage et bra eventyr, liksom, og det gjør eventyret mer spennende og morsomt for meg også.

Muligens vil nye spill, med slike muligheter, gjøre det lettere å være leder og sette opp rollespill-arrangementer på spillfestivalene.
Gammel 28/04-2013, 20:49
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Standard Sv: Re: ARCON for alle!

Sitat:
Opprinnelig postet av Hutchy Vis post
Skal man gjøre noe med episoder som dette må folk være bevist på at det skjer, slik at de rundt kan si i fra når det skjer.
Enig, Ragnhild. Det har alltid stått i ordensreglene til Arcon at man må oppføre seg mer eller mindre "som folk" for å få delta på festivalen. I år kommer vi antakelig til å henge opp noen plakater som oppmuntrer til inkluderende oppførsel, med en påminner om at uakseptabel oppførsel faktisk er uakseptabel og kan medføre bortvisning. Som du skriver er det kjekt at folk minnes på at det finnes regler sånn at dersom det faktisk skulle skje noe så vet folk hva som gjelder.

Digresjon: en inkluderende festival er mer enn bare regler mot å være slem. Vi tenkte for eksempel å lage en vegansk, glutenfri gryte sånn at de aller fleste skal ha noe å bite i, også. Kanskje jeg bare har blitt oppmerksom på det etter at jeg selv ble vegetarianer, men det er noe med å føle seg litt mer velkommen når man får mat som passer

Bokmerker

Emner
arcon, rollespill, trakassering

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia