Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 6/04-2013, 02:41
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard ARCON for alle!

Hadde en samtale med Fred om noe som har bekymret meg siden forrige Arcon. En venninne av meg følte seg negativt behandlet av en condeltager. Hun kan derimot si ifra på en direkte måte. Dette fikk meg til å tenke på de som ikke føler seg komfortable med å si ifra. Dette fører forhåpentligvis til at Arcon kommer til å fokusere mere på at alle føler seg velkomne!
Gammel 6/04-2013, 09:39
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: ARCON for alle!

Hva var greia? Hvordan "negativt behandlet"? Var det en deltager som gjorde det, eller en funksjonær? Var hun deltager selv, eller funksjonær?
Gammel 7/04-2013, 23:36
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Ja, hvordan "negativt behandlet"?
Svar med sitat
Gammel 9/04-2013, 10:33
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg kjenner ikke til tilfellet du nevner, HOT, men jeg kjenner dessverre andre historier om personer som har blitt dårlig behandlet på con - Arcon og andre - i Norge. Historiene jeg har hørt går på kjønnsdiskriminering og seksuell trakassering av jenter. Jeg synes du har en flott overskrift; Arcon for alle! Vi har snakket mer om dette i år enn tidligere blant oss som arrangerer Arcon, og har ideer til noen ting vi kommer til å gjøre. Tar veldig gjerne imot flere forslag.

Vi kommer hvertfall til å ha et deltakerombud eller tilsvarende - en person som man kan snakke med om man føler seg dårlig behandlet av andre deltakere eller av arrangører. Så er det hvertfall en kontaktperson å gå til om noen ønsker å melde i fra. Vi kommer også til å presisere i ordensreglene for festivalen at Arcon skal være et sted for alle, og at trakassering ikke godtas. Da kan vi også, om det skulle bli nødvendig, hive ut enkeltpersoner som ikke klarer å oppføre seg.

Deltakerombud blir et sted å gå om man føler seg generelt dårlig behandlet. Vi som er i frivillighåndteringscrewet ("gophertantene") har også snakket litt om det å være jente på Arcon. Noen i crewet har lurt på å arrangere et punkt på sideprogrammet om jenter på arcon, enten som nerdeforsvarskurs eller som en arena for å diskutere hva vi som spillmiljø kan gjøre for å få med flere jenter.
Gammel 9/04-2013, 11:10
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Det er bra dette blir løftet fram slik at vi i komiteen blir klar over at dette har skjedd. Jeg vil at det skal heves over en hver tvil at Arcon er et sted man skal føle seg velkommen OG kunne føle seg trygg. Som Erlend sier skal vi se på hvordan vi kan legge opp til løsninger for å kunne håndtere tilfeller som det som nevnes her. Allerede i dag har vi et ordensreglement som tydelig sier at utilbørlig oppførsel ikke tolereres, så det vi må se på er hvordan vi skal kunne håndheve det i praksis.

Det vil nok dessverre være slik at på et arrangement der over 500 mennesker samles kan man risikere noen "råtne egg". Dette er det umulig for oss som con å sikre oss preventivt mot. Men, dersom vi får beskjed om trakassering eller annen utilbørlig oppførsel på conen (eller i etterkant), skal jeg love deg at vi har tenkt å reagere tydelig fra komiteens side. Vi er dog avhengig av at vi får beskjed fra de som blir utsatt for dette, og derfor håper jeg vi gjennom f.eks. et ombud/kontaktperson e.l. kan skape et kontaktpunkt mellom komiteen og dem dette skjer med.

Når det er sagt så er min klare oppfatning som arrangør, og som menig Arcon-deltaker gjennom 20 år, at Arcon er et åpent og inkluderende arrangement. Det du tar opp Håkon er definitivt ikke normen og representerer et isolert tilfelle.

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2013, 11:19
Medlem

Helt enig, Erlend og Inge! Trakassering skal ikke foregå! Det må reageres på. De som driver med slikt må snakkes til rette, under festivalen eller etterpå. De må fortelles at de har trådd over grensa. Forstår de ikke det, eller om overtrampet er for grovt, må de vises bort.

Tror kanskje noen jenter opp gjennom tida har opplevd litt dumme saker på Arcon. Det er nok en del gutter som rett og slett ikke skjønner hvordan de skal legge om stilen fra gutterommet hjemme når de kommer på en festival med alle kjønn og farger. At dette blir løftet frem kan kanskje hjelpe dem å oppføre seg bedre. Jeg håper det.

PS
Hva betyr dette, Inge:
saxum immane mittam.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 9/04-2013 kl 11:21
Svar med sitat
Gammel 9/04-2013, 13:37
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Da er vi enige Tomas - og som sagt skal jeg love at vi tar tak i dette i forbindelse med årets con. Vi har allerede diskutert det i ledelsen og er på saken.

Oversettelsen finner du her.

Inge Carlen

saxum immane mittam.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2013, 13:39
Julie Marie Andersen Julie Marie Andersen er offline
Medlem

Hei!

Jeg tror at de fleste ønsker et inkulderende og storslott Arcon! Fylt opp med både jenter og gutter.
Erlend, Helene, Hanna, Trine og jeg skal planlegge hvordan vi kan gjøre Arcon et så sikkert sted så mulig for alle som velger å besøke oss. De forslagene Erlend har nevnt, som forsvars(LAIV)kurs og ombudsperson skal vi ordne med til årets con

Om folk har noen fler gode idéer tar vi de i mot med et smil og et takk!

Sist endret av Julie Marie Andersen; 9/04-2013 kl 14:16
Svar med sitat
Gammel 10/04-2013, 10:46
Medlem

Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam
- I have a catapult. Give me all your money, or I will fling an enormous rock at your head!

He-he!

Øh ... til trådens tema: kanskje man kan bruke katapulter på de som ikke oppfører seg ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/04-2013 kl 10:47
Svar med sitat
Gammel 10/04-2013, 15:02
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Intr. tråd. Vi snakket litt om tematikken på Imagonem-sleppfesten i går. Her er en aktuell post fra Gaming as Women:

Convention harassment is bad, this isn't rocket science
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
arcon, rollespill, trakassering

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:15.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia