Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 28/01-2013, 23:32
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Standard Enkveldere og rolleskisser - om hvorfor jeg "spiller bedre" da

1. Hva synes du om enkveldere og karakterskisser? Er det vanskelig å rollespille?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
To cents om enkveldere: Jeg blir dobbelt så frustrert som vanlig av enkveldere hvis jeg i tillegg til å ha en tidsbegrensning på moroa også må lage rolle på sparket. Da ender jeg gjerne opp med noen jeg ikke har rukket å bli kjent med før jeg må begynne å ta avgjørelser for hin, og da reverterer jeg til å gjøre det jeg selv ville gjort i en sånn situasjon, og da er det ikke rollespill lengre. altså, det funker nok for mange, men ikke for meg.
Jeg stusser veldig over dette, og ser at jeg har lettere for å "rollespille". Slik jeg oppfatter Maja, å filtrere observasjoner og gjøre påfølgende handlinger i (fra) gestalt og å portrettere skarpe trekk. Jeg er også mindre "redd" for å gjøre "dårlige valg", dvs valg som går ut over gruppens ve og vel. (Gitt, noen kampanjer er jeg ikke så redd for det. *host* stjernehimmel borte *host*).

Jeg synes også at jeg legger merke til at jeg, spesiet når jeg ikke har helt grepet, får rollere likere og likere mine egne verdier/tankesett/vurderinger jo mer jeg spiller.

Også Jo mer jeg spiller, jo mer blir jeg redd for å gjøre systemtaktiske blundere - mens jeg synes den beste måten å teste nye spill på er å følge Nikes slogan.

2. Har du egne erfaringer med at rollespilling blir lettere når man har spilt en stund?
Svar med sitat
Gammel 29/01-2013, 11:06
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Enkveldere og rolleskisser - om hvorfor jeg "spiller bedre" da

Du er så redd for allting hele tida, Michael. Huff!

Jeg syns det er artig med en-kveldere! Lar oss spiller roller på en annen måte; uten å tenke på overlevelse og lange perspektiver. Masse spennende å utforske i slike rammer.

Jeg syns det er artig med lange sagaer! Lar oss spille roller som utvikler seg, som prøver å skape seg et fullverdig liv, eller som i det minste tenker lenger enn akkurat konflikten som foregår her og nå. Det fører inn noen elementer i konfliktene, som ikke nødvendigvis er så oppe i dagen; de langvarige konsekvensene av det vi gjør. Masse spennende å utforske i slike rammer.

Skjønner ikke hvorfor folk blir frustrerte over rollespill, som er så morsomt å drive med ...
Gammel 29/01-2013, 12:43
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficium Vis post
Slik jeg oppfatter Maja, å filtrere observasjoner og gjøre påfølgende handlinger i (fra) gestalt og å portrettere skarpe trekk.
Hva betyr dette?
Svar med sitat
Gammel 29/01-2013, 14:17
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hva betyr dette?
Det lurer jeg også litt på.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 29/01-2013, 14:27
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Hvis jeg ikke har noen knagger å henge karakteren min på, så blir det fort at jeg sklir inn i min 'standardkarakter'. Det gjelder en kvelds, 'finn på en karakter på sparket' og kampanjespillinger hvor jeg har litt lite inspirasjon.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2013, 01:29
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hva betyr dette?

"Slik jeg oppfatter Maja, å filtrere observasjoner og gjøre påfølgende handlinger i (fra) gestalt og å portrettere skarpe trekk."
Eksempel:

Om jeg har en ènkveldersrolle (eller er i begynnelsen av en kampanje) vil jeg ha mindre elementer jeg oppfatter som viktig for rollen min, og følgelig ha færre (og følgelige enklere) ting å henge meg opp i når det kommer til (den fiksjonsrelaterte) konversasjonen rundt bordet. I.e. "filtrering". Etter hvert som jeg spiller en rolle, vil jeg henge meg opp i flere ting og få videre "linse", og jeg synes at den ofte blir mer lik min egen. Kanskje rett og slett fordi det er min egen filtrering også når den er snevrere?

Når det kommer til å gestalte, så er det lettere å overdrive enkle trekk (fakter, holdning, tics, blikk) - men over tid, uke etter uke blir det ofte en slitsomt, frustrerende og kanskje til-og-med litt fysisk ubehagelig, (aka "Igor" ). Når det gjelder portrettering, så er det lettere å vise rolletrekkene heroisk/dum/idealistisk tydelig, nærmest som handlingsordre - men i videre spill så er det mye som spiller inn. Å være heroisk og/eller dum er verre/vanskeligere når det får større konsekvenser for alle, og man/alle er mer knyttet til rolle(ne)/fiksjon/historien/spillverden. Roller, og spesielt i systemene jeg liker, bør ta reelle valg - og om et valg er farlig kan man ikke alltid ta det heroiske valget - da vil man før eller senere ende ille opp**.

Derav ligger selvfølgelig magien i lengre kampanjer. Å se en rolle utvikle seg/utvikles* er innmari kult, det er bare at jeg ofte ser rollen "tydeligere", som i at den har færre spillinstrukser og det er enklere å reagere raskere (jo lenger jeg spiller en rolle, jo mer må jeg huske på lizm). Det er også innmari kult når man ser at en rolle ikke gjør det heroiske/dumme hver gang.

*) og jeg mener at jeg ikke er enerådende i å utvikle min egen rolle, og jeg opplever at jeg/vi er blitt så mye flinkere til å utvikle hverandres roller (og spillverden

**) kveldens spilling endte med at krigerpresten takket ja til èn terning mot å ta et pilskudd. Resultatet ble at han lykkes i å redde nesten alle bøndene/tømmerhuggerne, men tok en pil som punkterte lungene og egentlig sendte ham til sengs med store Stat-reduksjoner. Spørsmålet er, vil spilleren fortsette med heltemotet?

Håper det forklarte litt. Jeg er også enig i at det sikkert er dumt å være redd hele tiden, men ofte er det jo når vi er redde/spente at vi presterer bra. Balanse i alt?
Svar med sitat
Gammel 31/01-2013, 01:54
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Neida, du trenger ikke være redd for å spillere bra. Det er bedre å være trygg og tent.
Gammel 31/01-2013, 21:12
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg skjønner fortsatt ikke hva det er du tror jeg mente, Michael. Uansett hvor kort tid jeg skal spille noe, så ønsker jeg å ha noe å si om min egen rolle før jeg begynner å spille den. Hvor mye det skal være, kan diskuteres, men jeg må ha NOE med mindre jeg ønsker å spille meg selv hundre ganger i året (hvilket jeg ikke gjør, for jeg er meg selv hele tiden ellers).

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
enkveldere, one-night-stand, rolleskisser, rollespill

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:33.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia