Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Utenlandske rollespill

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 4/10-2010, 18:22
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Post [Strands of FATE] - Et GURPS for 2010-tallet?

Strands of FATE kommer til å være en generisk og sjangerløs utgave av FATE systemet (kjent fra bl.a. Spirit of The Century og Dresden Files). Vil dette overta for storebror GURPS eller bli en flopp, eller noe i mellom?

Her er SoF sammen med Starblazer Adventures.

Er selvsagt en lang tråd om det på rpg.net.

Sist endret av HOT; 4/10-2010 kl 18:23
Svar med sitat
Gammel 4/10-2010, 18:41
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: [Strands of FATE] - Et GURPS for 2010-tallet?

Jeg spilltester Strands of Fate, tror det vil ligge på linje med BRP boken, ganske godt. Det har blitt litt mer klassisk noen punkter, men alt kan brukes over i andre FATE spill og visa-versa.

Meget god bok egentlig.

Om det vil erstatte Gurps synes jeg ikke går ann å si, siden Gurps er mer på total realisme og simulasjon i systemet, mens Fate er på den het andre siden med cinematisk og narrative elementer.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 4/10-2010, 19:30
Questor Questor er offline
Medlem

Har fulgt med på SoF i en stund, og liker det lille jeg har sett. Tror ikke det vil (eller er ment å) erstatte Gurps, men det vil være et greit generisk system for de som ønsker et mer fortellerbasert enn simulasjonbasert grunnsystem.

Et godt alternativ til systemer som Gurps, Basic Roleplaying eller Hero-system.
Svar med sitat
Gammel 5/10-2010, 10:58
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Skal ha. Enkelt og greit.
Svar med sitat
Gammel 6/10-2010, 23:57
duke_Qa duke_Qa er offline
Medlem

Dette var nyheter. Ikke hørt noe særlig om Fudge/fate før så dette skal sjekkes ut. Virker potensielt - får en slags (gurps+burning wheel/mouseguard) vibbe av det.
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 00:24
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Hvis du vil ta en titt på det ligger Spirit of the century SRD'en her.
Gammel 7/10-2010, 01:46
Medlem

Har skummet over Dresden littegrann nå og "krangla" med en spillkompis som ikke er så glad i fate-point/spillmekanikk som gir bonuser for å utsette karakteren for problematiske situasjoner.

Personlig har jeg stor tro på slike systemer, jeg mener de er mye mer fornuftige enn Gurps sitt disadvantages-system. Mest fordi det gjør at GM kan trekke frem en fristende gulrot for å gjøre en situasjon mer interessant, eller en spiller kan kjøpe seg fordeler i en dårlig situasjon. Men det virker som at dette på et eller annet vis stryker pelsen feil på visse spillere. "det er jo prostitusjon av karakteren" er et argument, men jeg ser ikke den.

Jeg ser det som en spillregel som gir spillere og GM bedre muligheter til å utvikle historien og karakterene, mens kritikere ser det som et slags innbrudd inn i spillerens sfære, i beste fall en regel uten mening.

Men jeg tror systemet kan være noe å prøve ut. Får kjøpe meg ei bok eller to og lese igjennom skikkelig. Kanskje tvinge skeptikerne til en liten runde, men det bør ikke bli flere enn det er så de ikke oppnår critical mass.

Sist endret av duke_Qa; 7/10-2010 kl 01:47
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 02:07
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av duke_Qa Vis post
"det er jo prostitusjon av karakteren" er et argument, men jeg ser ikke den.
Ikke jeg heller. Kan du forklare bakgrunnen for spillernes ordbruk her? Syntes det var en interessant formulering, og lurer på hva som ligger til grunn for den.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 02:26
Medlem

Det ble brukt eksempler at i GURPS så måtte man for å komme i denne situasjonen velge cursed eller disadvantages, men at det var frivillig. Spilleren mente nok at om dette var en integrert del av spillet så ble man nødt til å sette karakteren i situasjoner som ikke er positive for han, for å få fate-points til å hjelpe seg eller unngå dårlige situasjoner senere.

Det ble også nevnt at man kan spare char-points i GURPS som man kan bruke i nød i slike situasjoner for å emulere Fate-points, men det var enighet om at det i såfall er bedre med common sense advantagen og/eller luck. Et system hvor du må spare på XP for å hjelpe deg selv ut av en situasjon er ikke bra etter min mening. Da er det bedre med et parallelt system som lar deg gjøre det foruten å blande inn XP.

De siste ord ble vel noe slikt som det her, "Mye det samme som Burning Wheel det her; bra på forumRPG, men ellers..." Noe jeg synes er rart, for dette systemet virker som et mye mer intuitivt feng-shui aktig rollespill med tung inspirasjon fra BW sosial spillmekanikk. Jeg tror problemet ligger i at man lager spillregler som bryter ubrutt jord for mange(sosiale regler og metagaming kan man vel si?); det må prøves med noen som kan det før det føles rett.

Sist endret av duke_Qa; 7/10-2010 kl 02:31
Svar med sitat
Gammel 7/10-2010, 10:59
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

OK, så det er hva spillerne synes er feil med systemet, skjønner jeg... men hva har det med prostitusjon å gjøre? Mulig jeg er litt opphengt, jeg syntes bare det var (som sagt) en snedig formulering.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
fate, rollespill, small press

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:57.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia