Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Vis meningsmålingsresultat: Hvilken setting vil du ha først?
Potentatene; episk rollespill i detaljert føydalsamfunn 6 60,00%
Empirum Glorium Orientalis; mørkt drama om korrupsjon 2 20,00%
Babel Magna; mørk urbanfabel og komisk Sirkus 3 30,00%
De palmiske riker; romantikk, vennskap og intriger 3 30,00%
Orianna; nybyggersamfunn og utkant-rike 7 70,00%
Røverstatene Rann, Kavallen og Moria 7 70,00%
Flervalgsmeningsmåling. Velgere: 10. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 6/11-2012, 13:50
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Question Hvilken setting vil DU ha?

Her er seks forskjellige settinger som jeg vurderer å gjøre som det første atlaset i den nye utgaven av Fabula. Er litt usikker på hvilken jeg skal velge, så jeg håper du kan hjelpe meg ...

Det er to kontinenter i Fabulaens verden; Auroma og Moria.

Auroma er et kontinent med talende fugler, kjempeinsekter og veldig fremmede kulturer. Selv om noe av det kan minne om ting fra vår egen verden, er ingenting helt som noe sted eller noen tid i vår verden. Auroma er laget for å være litt utenom det vanlige, i fantasy-sammenheng.

Moria er et tydelig femdelt kontinent, der alle deler er laget som en parafrase over tider eller steder i vår verden. Flora og fauna gjenspeiler dette, selv om det også finne mange fantastiske elementer her.

Her er de aktuelle atlasene:

Potentatene (kontinentet Auroma)
- er episk rollespill i den harde sjangeren. Rollene lever i et slags gammeldags føydalsamfunn, med en bondebefolkning som sliter under riddere og fyrster. Adelen gjør sitt beste for å oppfylle sine plikter, men bevilger seg samtidig luksuriøse privilegier, fordi den mangler for forståelse for økonomi, og alminnelige folks levekår. Det er fire riker her, som deler kultur, men ikke styresett; ett av rikene er et tyranni. Syns jeg har lykkes i å lage en helhetlig kultur her, som gir god bakgrunn for forskjellige roller. Inn i dette tradisjons-bundne stands-samfunnet kaster vi en snikende ondskap; dødsguden Nekromah, slik at vi har et godt grunnlag for episk rollespill med spennende elementer.

Empirum Glorium Orientalis (kontinentet Auroma)
- er nabo med og fiende av Potentatene. Det er et avsindig rikt og gjennomkorrupt rike overlesset med kontorer fulle av pedanter, og tre mektige styrende kamre som strides om hvem som skal bestemme mest; ministeriet, kanselliet og pompaduriet. I tillegg har vi den pekuniære religionen til Glorien, med kirkesamfunn og misjoner som er opptatt av å samle gull i "De hellige regnskaper" slik at verden kan opplyses i gullets stråleglans når den siste dag opprinner ... (sukk). EGO er en slags parafrase over kapitalismen og den katolske kirkes pengegriskhet; et rollespill med politisk og moralsk korrupsjon i fokus. Jeg ser veldig godt hvor dypt en mørk fabel kan grave i denne tematikken, til stor underholdning for modne spillere.

Babel Magna (kontinentet Auroma)
- er en gigantisk by som er hovedstad i to riker. Byen er i seg selv en setting man kan fråtse i; skitten, trang, mørk, fuktig, folkerik, gammel, og full av ondskap. Syns jeg har lykkes med å skape et virkelig levende og stinkende urbant landskap i Babel Magna. Men forholdet mellom de to rikene er også interessant; de er resultatet av en borgerkrig og de har to styresett som gir store spenninger; et stivt og hierarkisk føydalsamfunn stilt opp mot et folkelig og famlende valgsirkus. Det er en veldig god setting for mørke urbane fabler, med en overskyggende politisk konflikt. Og settingen inkluderer jo Sirkus Fabula; en komedie det er en fryd å spille!

De palmiske riker (kontinentet Moria)
- er romantisk rollespill veldig tydelig inspirert av Europa i middelalderen. Det er fullt av overdrevne fakter og overtydelig symbolikk. Det er håpløse romanser, tydelig onde slemminger, og et fokus på konvensjoner, selskapsliv og intriger. Det er morsomt å spille arrogante prinser og prinsesser, som lever på den lyse toppen av et trist samfunn. Å spille roller som bekymrer seg om ballkjoler, leker sisten i vakre parker, spiller fjærball, foretar utflukter og sladrer uten stans om hvem som er hvem, sammen med hvem, alliert med hvem, fiende av hvem ... Sukk! Det er deilig rollespill! Og så har vi tjenerrollene; de kompetente sjelene som gjør sitt beste for å bringe prinsessa i land, når hun roter seg ut på dypet, og som har et eget liv i skyggen av adelens dumskap ... Dette er en setting med en lett tone, og gode kontraster i rollematerialet. Det er gøy å spille på statusforskjeller!

Orianna (kontinentet Moria)
- i ny utgave er et slags nybyggersamfunn, der det bygges en ny orden, samtidig som landet pløyes og det skitne orket slaktes. Det er et kult epos å spille, særlig med voksne spillere. Er mye spennende konflikt-stoff i denne settingen! Å spille nybyggere er spennende. Å spille utviklingen av lokalsamfunn, og fremveksten av en nasjonal ide, er spennende. Og så er det spennende å spille i det fullt utviklende Orianna, særlig når man har vært med på å lage dette samfunnet selv! Dette atlaset inkluderer også øya Sangori med havnebyen Imdoras; en spennende urban setting som utvikles parallellt med fastlandet.
- Dessuten; jeg har en idé om en åpen wiki for alle spillgrupper, der Orianna utvikles i fellesskap fra en fremmed kyst til et etablert rike, og det er et argument for å velge denne settingen først. Har noen spennende ideer om hvordan jeg skal få et slikt opplegg til å flyte bra.

Røverstatene (kontinentet Moria)
- omfatter det kaotiske og brutale Rann, det mektige og hardt pressede Kavallen og det mørke tyranniet Moria. Dette er en rik del av verden som jeg har spilt veldig mye i. Sist kjørte jeg et meget vellykket scenario på RegnCon i Moria; en mørk fabel om folk på flukt fra de onde tjenerne av Tyrannen. På Sommerspillet hadde vi ei uke syd i Kavallen; en stort anlagt epos om opprettelsen av og undergangen til fyrstesetet Rosenal. Og sist sommer kjørte vi et lignende epos i utkanten av Rann; ei uke med masse bra spill i et røft land! Dette atlaset vil inneholde fire vidt forskjellige kampanje-moduser, så her er det nok å leke med!

Syns jeg har mange gode settinger å velge mellom, men hvilken skal jeg velge å gi ut først?
Gammel 6/11-2012, 18:43
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: Hvilken setting vil DU ha?

Jeg stemte Orianna siden det å være en del av noe som er nytt og voksende, utemt alltid er gøy og full av store friheter

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 6/11-2012, 19:30
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

1. Orianna
2. Potentatene
3. Røverstatene

I den rekkefølgen. Tomas vet hvorfor, kan utbrodere senere.

Jeg er veldig glad i de Palmiske Riker og spillet Romanse!, men jeg synes det trenger et eget spillsett (system-hack og metode).
Gammel 7/11-2012, 01:01
Medlem

Det er meningen at atlasene skal komme med alle de elementer du trenger i metoden for å støtte de spesielle behov, som f.eks. i Sirkus eller i Romanse.
Gammel 13/11-2012, 11:20
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Stemte Babel Magna fordi at skitne byeventyr høres spennende ut, og Røverstatene fordi det høres ut som spennende område med klare konflikter.

Var fristet av Orianna, men stemte ikke på det da det for en utenforstående høres litt likt ut mange andre standard fantasysettinger. Men nybrottsland gir mange muligheter og opplegget rundt høres spennende ut.

Har aldri spilt Fabula og vurderer kun ut fra de beskrivelse som er gitt her.
Svar med sitat
Gammel 13/11-2012, 13:24
Medlem

Takk for den, Kenneth! Fint å høre at noen andre også kan tenke seg litt skitten urbanisme!

Men det ser ut som du har klikka feil, for di stemme er på Orianna, ikke på Røverstatene ...
Gammel 16/11-2012, 09:39
Obiken sin avatar
Obiken Obiken er offline
Medlem

Da var jeg vel underbevisst mere interessert i Orianna, se det.
Svar med sitat
Gammel 13/12-2012, 07:54
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Jeg stemte på alle fordi jeg vil ha alt, jeg vil ha alt, jeg vil ha alt og jeg vil ha det nå! (Fritt etter Queen).
Gammel 13/12-2012, 10:17
Medlem

He-he! Alt! Nå!

Kunne ikke være mer enig. Men som ansvarlig for jobben som må gjøres er jeg nødt til å ta de valgene som fører frem til at noe av det faktisk kommer neste år, og det valget er tatt; jeg lager Røverstatene som det første atlaset i det nye Fabula. Holdt en egen avstemning med de tre største fra denne, og der vant Røverstatene.

Arbeidet med den nye utgaven er nå startet opp. Ei lederbok, ei spillerbok og atlaset over Røverstatene. Jeg gleder meg til å se disse tre bøkene i henda på ivrige spillere. Det blir stort!

Når den nye utgaven av spillet er ute, vil jeg følge opp med jevnlige atlaser, hvert år fremover. Alle atlaser som er listet i denne målingen vil komme. Etterhvert vil flere og flere områder i Fabulaens verden åpnes for spill. Jeg vil konsentrere meg om det moriske kontintent først; Røverstatene, Orianna, De palmiske riker, Barbariene, Taklamar.

Hvor lang tid det tar før jeg publiserer det første atlaset fra kontinentet Auroma får vi se, men det er på mange måter en helt ny verden å spille i; apefolk, snakkende fugler, kjempebiller, og mere til ...

Ser for meg en lang strøm av spennende utgivelser til Fabula i årene fremover. Tror det blir lite tid til å pensjonere seg ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 13/12-2012 kl 10:18
Svar med sitat
Gammel 14/12-2012, 10:53
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Ser for meg en lang strøm av spennende utgivelser til Fabula i årene fremover. Tror det blir lite tid til å pensjonere seg ...
Gleder meg til å se dette!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
fabula, kampanje, rollespill, setting

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:08.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia