Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Arrangement > Landsting

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21/10-2009, 01:09
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: Sv: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Sitat:
Opprinnelig postet av merilin Vis post
Om det er manglende oppmøte fra et interesseområde eller noen forholdsvis aktive foreninger, så kan man jo ta det i bakhodet til neste sommerleir og se om programmet kan gjøres attraktive for de også - dersom det er grunnen til at de ikke har deltatt på årets sommerleir.
Helt enig!

Neste år håper jeg vi kan få til to kurs jeg ønsket at vi skulle greie i år:
Dataspillprogrammering
"Digital maling"

Men hva som blir innholdet vil nok være opp til neste års arbeidsutvalg. At man sikter på en bredere rekruttering er jeg overbevist om.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 11:19
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Standard Sv: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Magnars siste tre poster er oppløftende. Jeg er helt enig i at sommerleiren peker fremover og håper at den kan bli et samlingspunkt for Hyperion.

Likevel mener jeg at det er helt OK å påpeke at det var relativt lav deltagelse og variasjon i denne deltagelsen. Som Magnar sier er det bare et incentiv til å begynne tidligere og jobber hardere neste år.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 11:30
TolkeGuru sin avatar
TolkeGuru TolkeGuru er offline
Medlem

Thumbs up Sv: Re: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Sommerleiren hadde 29 deltakere, 40 om du tar med de sentrale tillitsvalgte som også arbeidet under leiren enten som kursholdere eller andre typer ansvarlige. Jeg har ikke tenkt til å liste opp navnet på alle som var med men kan si at de tre største foreningene som deltok var KFE, SKSF og Golem. Jeg har ikke ført hvem som er med i hvilke foreninger, så det blir litt gjetting, men jeg tror det er 7 sksfere, 8 kfere og 7-10 golemere (litt usikker her). I tillegg hadde KFE et par påmeldinger som trakk seg ut i siste liten.
Jeg ser at den informasjonen vi satt på her var litt unøyaktig, men jeg vil vel anta at om du tar med sentrale tillitsvalgtes tilhørighet, så vil SKSF fortsatt være best representert. Imidlertid var ikke dette det sentrale poenget.

Dette er uansett ingen kritikk av SKSF eller av sommerleiren i seg selv, men av forbundets manglende evne til å tiltrekke seg en skikkelig bredde av foreninger. At det i hovedsak var tre foreninger som var på sommerleiren tyder på at forbundet har en jobb å gjøre for å bli et sted det er gøy å delta - hvor foreningene føler de får en merverdi ut av å engasjere seg. At sommerleiren var vellykket for de som var med, tyder på at den har potensiale til å bli et sånn sted.

Christer Gulbrandsen

Den som vet hvordan pølser og politikk blir til, får aldri mer en rolig natt.
- Otto von Bismarck
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 11:31
Inge sin avatar
Inge Inge er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Sv: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Helt enig!

Neste år håper jeg vi kan få til to kurs jeg ønsket at vi skulle greie i år:
Dataspillprogrammering
"Digital maling"

Men hva som blir innholdet vil nok være opp til neste års arbeidsutvalg. At man sikter på en bredere rekruttering er jeg overbevist om.
Kjempebra ideer til nye konsepter på sommerleieren, Magnar!

Jeg synes å huske fra oldtiden, den gang vi arrangerte LLK (lokallagslederkonferansen), at et kurs vi holdt om webdesign/nettsidepublisering var svært populært (tror det var Jaffe som var foredragsholder). Ville tro det fortsatt er mange av foreningene våre, spesielt de mindre, som vil være veldig interessert i hjelp med nettsider o.l.

Gleder meg til sommerleieren 2010 allerede - jeg er veldig lei meg for at jeg ikke kunne komme i år. Si i fra når dere trenger frivillige til den så stiller jeg gjerne opp! Oss gamle pamper kan jo forsøke å gå tilbake til å bidra "på gølvet" igjen slik vi starta med i foreningene vår tilbake i jura-tiden - spesielt når man blir så gammel som meg som da snart går i barndommen igjen uansett

Inge Carlen

Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 12:01
Crowax78 sin avatar
Crowax78 Crowax78 er offline
Forbundsstyret (vara)

Cool Sv: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Ikke hatt noe i mot å lært litt om mekking av nettside til min klubb, men om det skjer på sommerleir er vel noe annet, da må eg vite når det er slik at eg kan ta ferien min på den tiden
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 13:16
ThomasR ThomasR er offline
Medlem

Jeg synnes at dokumentet har politiske overtoner og at det diskreditere den sittende ledelsen i Hyperion. Jeg er ikke enig i tilstandsbeskrivelsen til Deskom hvor elendig situasjonen er. En del av problemene som Hyperion er i er skapt av tidligere tillitsvalgte som har trukket seg fra sine verv. Dette er bare så vidt nevnt i beretningen og mye av det er nå ryddet opp i. To foreninger er hengt ut med navn hvor den ene bare er nevnt fordi leder er fra denne foreningen. Dette er helt urimelig politisk påvirkning fra Deskom som vil kunne påvirke valg av delegater til forskjellige verv i Hyperion. Aldri tidligere meg bekjent har Deskom kritisert at noen foreninger har hat stor representasjon i AU eller forbundstyret. Om jeg ikke husker feil hadde Riksforeningen for Strategiske Brettspill, TSP og Ulverytternes venner en periode veldig stor innflytelse uten at det ble kritisert i det hele tatt. Jeg vil gå så langt at uten nåværende gensek raske ingripen etter han ble konstituert så hadde Hyperion vært konkurs. Hyperion må lære av denne hendelsen men å svekke administrasjonen av Hyperion vil være katastrofalt.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 13:26
say sin avatar
say say er offline
Medlem

Question Sv: Diverse svar på oppklarende spørsmål

Som en gammel travenhjørning er det vanskelig å holde seg unna når landstingssagmugglukta kommer sigende.

Sitat:
Opprinnelig postet av AJ Vis post
Informasjonen i punkt fire ble etterspurt direkte fra Christer via epost
torsdag 15. oktober, og man fikk som svar at hvem som er utmeldt er
tilgjengelig i årsrapporten. Man ønsker derimot her bevis for deskom
sine utsagn, som MÅ kunne dokumenteres for å bli tatt seriøst.
Dette utsagnet er et eksempel på noe jeg syns gjennomsyrer svarene på forumet fra de som innehar posisjoner (men her er det ikke antydet at AJU har posisjoner; det vet jeg faktisk ikke noe om); kanskje mer generelt holdningen som ligger bak. Dette "noe" er mistro. Selv om det ikke sies like tydelig i de andre punktene, er utgangspunktet for spørsmålene en tydelig mistro til at det DK sier i beretningen faktisk gjenspeiler realiteter.

Desisjonskomiteen er altså Landstingets tillitsvalgte kontrollorgan; det er med andre ord hensikten at man skal ha tillit til deres kontrollfunksjon. Jeg er helt enig i at DK også må kontrolleres, men det må da også finnes noen grenser for hvor detaljert denne kontrollen skal være. Slike opplysninger -- hvem som har meldt seg ut -- er såpass allment kjent og hevet over tvil at det umulig kan være nødvendig å hevde at deskom MÅ kunne dokumentere dette for å bli tatt seriøst.

Vel: Det kan umulig være nødvendig med mindre det eksisterer en mistillit mot DK, der man antar at de forsøker å snike inn kritiske bemerkninger som mangler rot i virkeligheten. Som DK har vist, hadde denne (og de øvrige bemerkningene KANDU kommer med), solid fotfeste i realiteter som til og med jeg har fått med meg -- milevis ut i Hyperions periferi.

Det gjenstår forsåvidt også en siste mulighet for dette beviskravet: At noen bevisst forsøker å spre usikkerhet rundt DKs beretning. Det tror jeg ikke at er tilfelle; så vondt har jeg vanskelig for å tro om folk.

Hvis dette er holdningen som møter kontrollorganet når de påpeker utfordringer og feil ved organisasjonen, er det dessverre lite håp. Håpet ligger derfor i at holdningen ikke er representativ. For meg ser dette ut som en skyttergravskrig der posisjonene forsvares med alle midler. Jeg tror det er et fryktelig vanskelig utgangspunkt for en fruktbar diskusjon rundt de svært alvorlige momentene DK trekker opp, og i så fall brenner Hyperions lys enda blåere enn det man kan få inntrykk av etter å ha lest DKs beretning. En ting er at man sliter med ting, en mye verre ting er at man tilsynelatende er in denial om disse tingene.

Lykke til med Landstinget. Håper enhjørningen ikke blir til en død hest i prosessen.

Roses are #FF0000, violets are #0000FF, all your base are belong to us.
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 13:52
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av ThomasR Vis post
Jeg vil gå så langt at uten nåværende gensek raske ingripen etter han ble konstituert så hadde Hyperion vært konkurs. Hyperion må lære av denne hendelsen men å svekke administrasjonen av Hyperion vil være katastrofalt.
Jeg er helt enig i at nåværende generalsekretær har gjort en viktig opprydningsjobb i økonomien. Det får han også ros for i Desisjonskomiteens beretning. Jeg er imidlertid helt og fullstendig uenig i konklusjonen din: at det vil være katastrofalt å svekke administrasjonen. Jeg tror det vil være katastrofalt å ikke svekke fokuset på administrasjon og lønn.

Lønn kan aldri, skal aldri og skal aldri få lov til å være motivasjonsfaktoren for arbeid i en frivillig organisasjon. Dersom det er en slik organisasjon vi ender opp med, kan vi pøse på med både 300, 400 og 500 000 kroner i årslønn, uten at jeg tror at sjansen for økonomisk katastrofe minskes av den grunn. Hyperion må basere seg primært på frivillig innsats og engasjement, samt lagarbeid blant de sentrale tillitsvalgte som gjøre det lystbetont å jobbe (også med økonomien i forbundet) og som også gjør forbundet i stand til å fange opp eventuelle krisesituasjoner tidlig. Dette har såvidt jeg kan skje ikke vært tilfellet for arbeidssituasjonen i AU i 2009.

Jeg sier ikke at å ha noe lønnsmidler til for eksempel leder og gensek er en dårlig idé. Jeg sier at å tro at å kjøre på med enda flere av de virkemidlene som har vært med på å bringe Hyperion inn i denne situasjonen skal kunne redde oss ut av den, er håpløst. Hyperion har de siste årene beveget seg i en mer og mer profesjonalisert retning ved å bruke mer og mer penger på lønn og administrasjon, mindre på aktivitet og basere seg mindre på frivillig innsats. Jeg mener den situasjonen vi er i er et resultat av denne politikken, og håper virkelig vi kan få snudd denne før det er for sent.

Å gå inn for enda mer av det som ikke har virket som løsning på problemet er som å gå inn for friere kapitalflyt, mindre reservekrav til bankene og mindre politiske føringer av økonomien for å bøte på finanskrisa.

Sist endret av Vokteren; 21/10-2009 kl 14:17
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 14:09
TolkeGuru sin avatar
TolkeGuru TolkeGuru er offline
Medlem

Lightbulb Sv: Desisjonskomiteens beretning 2008-2009

Sitat:
Opprinnelig postet av ThomasR Vis post
Jeg synnes at dokumentet har politiske overtoner og at det diskreditere den sittende ledelsen i Hyperion. Jeg er ikke enig i tilstandsbeskrivelsen til Deskom hvor elendig situasjonen er. En del av problemene som Hyperion er i er skapt av tidligere tillitsvalgte som har trukket seg fra sine verv. Dette er bare så vidt nevnt i beretningen og mye av det er nå ryddet opp i. To foreninger er hengt ut med navn hvor den ene bare er nevnt fordi leder er fra denne foreningen. Dette er helt urimelig politisk påvirkning fra Deskom som vil kunne påvirke valg av delegater til forskjellige verv i Hyperion. Aldri tidligere meg bekjent har Deskom kritisert at noen foreninger har hat stor representasjon i AU eller forbundstyret. Om jeg ikke husker feil hadde Riksforeningen for Strategiske Brettspill, TSP og Ulverytternes venner en periode veldig stor innflytelse uten at det ble kritisert i det hele tatt. Jeg vil gå så langt at uten nåværende gensek raske ingripen etter han ble konstituert så hadde Hyperion vært konkurs. Hyperion må lære av denne hendelsen men å svekke administrasjonen av Hyperion vil være katastrofalt.
Dette er ting du ikke har dekning for å si, Thomas. Jeg har gått gjennom beretningen vår for å sjekke akkurat hvem vi kritiserer siden flere har hevdet noe lignende, og dette er hva jeg fant:

Av 63 utsagn med kritikk er det kun 2 som *direkte* kritiserer noe den nåværende ledelsen har gjort. I tillegg er det ytterligere noen utsagn som omhandler ting som er nåværende AUs ansvar, men som den nåværende ledelsen har utført - totalt 2-4 andre utsagn. Sittende leder og gensek er faktisk også de eneste som får ros i vår beretning.

Til sammenligning kritiserer vi:
  • AU 2009 som helhet: minst 15 ganger
  • AU 2008: 10-13 ganger
  • Generelt - ingen identifisert - strukturelle forhold - "forbundet" - "tillitsvalgte": 12 ganger
  • Leder/gensek som trakk seg: 7-8 ganger
  • Utsagn som både kan tolkes å gjelde nåværende ledelse og/eller AU 2009 utover det som er nevnt før: max 6 ganger.
  • FS: 6 ganger
  • Deskom selv: 5 ganger
  • LT: 4-5 ganger
  • UnicornIS: Litt uklart - max 4 ganger
  • Uspesifisert AU/strukturelt rundt AUs rolle over tid: 3 ganger
  • Valgkomiteen: 1-2 ganger
  • Personer med blandede roller (uspesifisert): 1-2 ganger
  • Regnskapsfører: 1 gang

Alvoret i kritikken varierer også - det vi har kritisert sittende leder og gensek for er ikke på langt nær så alvorlig som det alle andre kritiseres for.

Du kan være uenig i våre vurderinger av de faktiske forholdene, men jeg vil hevde at vi ikke har en lemfeldig omgang med fakta. Det framgår veldig tydelig av vår beretning at ansvaret for den situasjonen vi er i nå er veldig sammensatt, og det bør være klart for de fleste at den kritikken vi kommer med mot nåværende leder og generalsekretær gjelder ting de helt konkret har gjort eller ment - ikke problemer som oppsto før de tok over.

Vår kritikk av representasjonen i FS/AU er rettet mot forbundet - det er et rekrutteringsproblem hvis noen få foreninger har veldig stor kontroll med det som skjer - men det kan ikke de foreningene klandres for i seg selv. De navngis fordi det er slik virkeligheten er: SKSF har per i dag 7 ulike personer i FS/AU - av totalt 27 verv. Av disse sitter 4 i AU - 2 som leder og generalsekretær. I tillegg er lederen av valgkomiteen fra SKSF. Mange av disse er også aktive i ARCON. I tillegg er flere av de som representerer andre foreninger også aktive i noen få dataforeninger. Overlapp i foreningstilhørighet mellom AU og FS er også stort: Det er bare én forening representert i AU som ikke også er representert i FS.

Dette betyr at vi tydeligvis har et rekrutteringsproblem - ikke at det er en stor SKSF-ARCON-data-konspirasjon på gang.

Christer Gulbrandsen

Den som vet hvordan pølser og politikk blir til, får aldri mer en rolig natt.
- Otto von Bismarck
Svar med sitat
Gammel 21/10-2009, 14:19
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Vokteren Vis post
Magnars siste tre poster er oppløftende. Jeg er helt enig i at sommerleiren peker fremover og håper at den kan bli et samlingspunkt for Hyperion.

Likevel mener jeg at det er helt OK å påpeke at det var relativt lav deltagelse og variasjon i denne deltagelsen. Som Magnar sier er det bare et incentiv til å begynne tidligere og jobber hardere neste år.
Word, ass. Gleder meg til Sommerleir og Pegasus i 2010.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:23.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia