Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Arrangement > Landsting

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/10-2009, 22:02
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Standard Protokolltilførsel fra delegat 112, LT09

Jeg ber om at denne protokolltilførselen vedlegges protokollen for Landstinget 2009 samt leses opp for Landstinget før dets slutt. Jeg forsøkte å levere denne i HyperSys, men dette lot seg ikke gjøre på grunn av manglende tilgang.

---

Kjære Landsting

Jeg vil be om 1 minutts stillhet for Enhjørningen, hvis sjel avgikk med døden i dag omtrent klokka 16.00. Hyperion har nå gått bort fra alt det vi en gang sto for, og jeg kan ikke stå inne for å engasjere meg i det Hyperion jeg ser i dag.

Landstinget 2009 kan jeg ikke anse som legitimt. Det har vært en omfattende og grunnleggende mangel på respekt for demokratiske prinsipper som har redusert Landstinget til et irrelevant organ for sandpåstrøing av ferdigtygde vedtak. Alle debatter er i prinsippet avgjort, hva som sies på talestolen irrelevant, et flertall av delegatene i salen er bundet, og enkeltpersoner sitter i praksis med mer enn en tredjedel av delegatene i salen i sin hule hånd. Vi ser omfattende eksempler på blokkstemming der flere titalls delegater skjeler til en enkelt, sentral person for hvordan de skal stemme.

Videre frastår en stor majoritet av delegatene i salen fra å debattere sakene på Landstingets talerstol. Det er mange alvorlige forslag som ikke fremmes fra talerstolen, og som ikke taes opp til debatt. Likevel er saken avgjort på forhånd. Ved flere anledninger unnlater sentrale tillitsvalgte, vedtektskomiteen og flere delegater å svare på konkrete spørsmål eller ta opp konkrete saker til debatt, og fratar dermed Landstinget muligheten til å debattere sakene før de vedtas. En majoritet av Landstingets delegater undergraver den debatten som er grunnlaget for en demokratisk barne- og ungdomsorganisasjon.

Vi ser en ekstrem grad av mobilisering på Landstinget 2009, der enkelte foreninger, representert ved sentrale personer i forbundet eller i firmaer forbundet har nære tilknytninger til, har mobilisert spesielt. Dette er ikke et resultat av disse foreningenes interesse for hva som vedtas på Landstinget, men disse enkeltpersonenes ønske om å beskytte sine private interesser.

Det samme ser vi resultatet av når enkelte delegater på Landstinget ber om mer informasjon om forholdet til Unicorn Information Systems, herunder hvordan husleiekostnadene fordeler seg og hvorvidt det foregår skjulte subsidier av selskapet. Når så Landstinget, med svært knapp margin, heldigvis vedtar at Arbeidsutvalget skal utlevere en fremstilling over husleiekostnadene, genererer dette heller ikke en debatt om hvorvidt disse subsidiene eksisterer og om dette er legitimt.

Hyperion har utviklet seg til å bli noe annet enn det det en gang var, noe annet en det forbundet jeg i sin tid engasjerte meg i. Hyperion er et forbund med lite frivillighet, lite engasjement, mye fokus på administrasjon og lønn og et omfattende kommersielt engasjement. Når det i tillegg gis omfattende skjulte subsidier til selskapet Unicorn Information Systems, i størrelsesorden 150 000 – 200 000 kroner årlig, et kommersielt selskap der tidligere tillitsvalgte i forbundet hever relativt høye lønninger, kan jeg ikke lenger stille meg inne for at forbundet følger sitt eget formål.

Forbundet er redusert til et tomt skall som, i den grad det gjør noe som helst utover å fordele offentlige midler til medlemsforeningene, er et verktøy for enkeltpersoners private, tidvis kommersielle, interesser.

Kjære Landsting, kjære Enhjørning som jeg har lagt ned fire år av mitt liv for: Dere representerer ikke lenger det forbundet dere gjorde. Jeg kan ikke konkludere med annet enn at Enhjørningens sjel er avgått med døden, selv om dens legeme sikkert kommer til å leve videre som et tomt skall.

Martin E. Andresen
Delegat 112
Medlem av Forbundsstyret 2005
Medlem av Arbeidsutvalget 2006 – 2007
Redaktør for Magasinet Pegasus 2007 – 2008

Sist endret av Vokteren; 25/10-2009 kl 03:00 Begrunnelse: Jeg har lagt ned fire år av mitt liv for Enhjørningen, ikke tre.
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 00:58
ThomasR ThomasR er offline
Medlem

Standard Sv: Protokolltilførsel fra delegat 112, LT09

Jeg syns det er tragisk at det som har skjedd gikk så langt. Men hvis det du her skriver er din mening så tror jeg at jeg må revurdere om det er så tragisk det som har skjedd.

Du skriver at landstinget ikke er legitimt som er en direkte løgn. Det er i dine øyne ikke legitimt men et flertall av delegater har en annen mening i det du har. Det er demokrati det. At noen er bedre samstemte enn andre vil alltid skje. Mener du også at Stortinget ikke er demokratisk? Der stemmer mange partier i blokk hele tiden hvor det til og med brukes partipisk.

Det du misforstår er at mange av de du kaller for en blokk ikke liker det som skjer heller men at vi er i en ekstraordinær situasjon. Vi har tapt all vår egenkapital og inntektene synker. Pegasus har så langt krevd ca 10% av inntektene til Hyperion. Dette er ikke forsvarlig i en situasjon som Hyperion er i dag. Det var aldri meningen når Pegasus ble opprettet at den skulle år etter år sluke så mye penger fra Hyperion. Pegasus skulle finansieres til en stor del av annonseinntekter. I TG utgaven var Arcon en av de få som betalte for en annonse i det hele tatt 6000 nkr av 8000 nkr hvis jeg er riktig informert. Pegasus vil leve videre men kanskje ikke slik akkurat du tenker det. Det er en del forskjellige forslag og jeg er rimelig sikker på at en av de blir vedtatt i morgen. I alle forslag til budsjett kuttes lønn grosalt. I noen mer en andre men alle har 40% eller mer kutt i lønn.

Det som er problemet til mindretallet er å gå i dialog med flertallet og komme frem til noen kompromiss. Det er enkelte personer som har fyrt opp stemningen til enten er man for frivillig aktivitet eller så er man en del av det administrative monster som bygges opp. Det er faktisk ikke bare dataforeningene men mange andre foreninger som ikke støtter den ekstrem kompromissløse linja til gruppen som forlot Hyperion.

Jeg føler at man er blitt holdt gissel av et mindretall i Hyperion som har fått med seg Deskom og forbundstyret til å kreve sitt syn presset gjennom Landstinget. Mobiliseringen har skjedd på begge sider men en side må naturlig være større en den andre.

Avstemningen om at man ønsket en oversikt over hvordan husleien fordeler seg var IKKE en knapp sak. Mange av dataforeningen inkludert Kandu stemte for det forslaget og sittende leder sa selv at han skulle jobbe for å lage det.

Du kommer også med veldig grove beskyldninger til forholdet mellom Hyperion og Unicornis og tallet du mener Hyperion subsiderer Unicornis med så langt fra man kan komme fra sannheten. For de gratis lokaler fra Hyperion gir man gratis adgang til systemet tilbake. Hyperion var nødt til å lage et aksjeselskap ut av Hypersys fordi ellers kunne en konkurs av Hypersys fått fatale følger for økonomien. Nå har Hyperion selv klart å komme i økonomiske vanskeligheter. Hypersys vil bli en veldig viktig i fremtiden for alle medlemsforeninger i Hyperion.

Enhjørningen du hadde i din hode er definitivt død nå siden du ikke lenger vil være med å forme den men den vil leve i beste velgående for mange andre.

Dessverre vil mange aktivt jobbe mot at Hyperion skal kunne leve videre slik den har utviklet seg og det vil være beklagelig. Men jeg håper og tror at Hyperion kommer seg over det som har skjedd og vil vokse og lære av sine feil. Den største feilen alle har gjort i år at vi ikke har snakket nokk sammen og funnet gode løsninger i en ekstraordinær situasjon.

-Thomas Refsdal
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 03:27
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Pegasus har solgt annonser for over 20000 kroner. Om kontoret ikke har klart å kreve inn alle disse pengene får kontoret svare for.

Jeg respekterer at du synes husleie og aksjeselskap er mer verdt enn medlemstilbud, Thomas, men jeg synes det er direkte flaut at flertallet på landstinget synes det samme.

Pengemaskinen og administrasjonen Hyperion lever. Den idealistiske og fantastiske organisasjonen Hyperion er død.

Sist endret av BT; 25/10-2009 kl 03:51
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 03:36
Xadhoom sin avatar
Xadhoom Xadhoom er offline
Medlem

Thomas, du snakker om demokrati i sin pureste og samtidig grusomste form.

Hvis man er ti personer, og de ni andre vil drepe deg, er det fremdeles en demokratisk avgjørelse.

Det er ikke sånn man kan holde på. Overkjører man mindretallet vil de før eller siden nå bristepunktet. Det klarte verken den største blokken eller den stille moderate delegasjonen å se på Landstinget i år. Det vi ser nå er resultatet, og det er trist.

Jeg prøver ikke å krangle med deg, men håper å vise deg at alle taper på å dytte mindretallet opp i et hjørne.

Mine miniatyrer
Min miniatyrblog
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 06:27
PoPSiCLe PoPSiCLe er offline
Forbundsstyret

Jeg er en av dem som ikke benytter dette forumet noe særlig. Jeg har mange andre ting som dessverre tar opp alt for mye av min tid.

Samtidig tror jeg at mitt ståsted litt utenfor den "fanatiske" (ikke ment i negativ forstand) delen av Hyperions medlemmer kan bidra til litt nyansering.

Konflikter innad i en så stor organisasjon som Hyperion er er noe som alltid vil være der. Samme hvor samstemt man kan virke når man ser på "det store bildet" så er det alltid noen som vil føle at de ikke når frem med sine synspunkter, eller blir overkjørt i (det de føler er) viktige saker.

Det er engang slik organisasjoner som denne fungerer. Demokrati er et ord mange slenger innpå. Mangel på sådann er ofte også en karakteristikk brukt. Men slik jeg ser det, så har Landstinget 2009 vært 100% demokratisk. Man stemmer, og man bruker stemmen til det man ønsker. Om det finnes fraksjoner eller "blokker" som stemmer likt, om det nå er på kommando eller på eget initiativ, så er det fremdeles i deres fulle rett - det er slik et demokrati fungerer.

Når man så bringer opp at "overkjører man mindretallet konstant"... så blir det litt tragikomisk. Det er engang slik at flertallet bestemmer i et demokrati. Så kan man være så enig eller uenig man vil i det som bestemmes, men skal man gjøre noe med det, så må man jobbe for å påvirke de andre medlemmene, mobilisere og forsøke sitt beste for å snu mindretall til flertall. Det svært få virker å skjønne internt i Hyperion er at organisasjonsarbeid er politisk arbeid, det er hardt arbeid, det er noe som burde være upersonlig, og det er ikke "gøy" (såfremt man ikke har en fetish for organisasjonsarbeid, så klart).

Flere ganger på Landstinget, særlig i kommentarene etter Deskom's avgang, og prostestaksjonene i etterkant, så kom det frem dette med "jeg kom hit for å ha det gøy, og dette er ikke slik jeg vil ha det". Altså, kjære landstingsdeltagere - et landsting er ikke stedet å "ha det gøy". Det er sted der man tar avgjørelser for foreningens fremtid kommende år, det er et sted man jobber for å fremme foreningens interesse som en helhet (og her er jeg helt med på at det kanskje ikke har skjedd i år), og det er hardt arbeid. De som kommer på landstinget for å kose seg og ha det gøy, kommer med feil utgangspunkt. For all del, sosialiseringen i etterkant av møtene er jo gøy, det er ikke det - det er bare det at det er ment å være avslapping etter en lang dag - ikke formålet med dagen.

Jeg tror det er mye naivitet innad i Hyperion. Både på godt og vondt. Jeg tror også at Hyperion trenger både folk som meg, som ikke er veldig følelsesmessig engasjert, samt folk som virkelig brenner for sakene sine. Det hadde vært fantastisk om vi kunne få til et balansert, sammensatt styre (eller, forskjellige styreorganer) for det kommende året, som kanskje kan klare å få Hyperion-skuta på rett kjøl igjen.

Det som må til, og som i alle fall en del delegater kom frem på under et kjapt møte etter at den verste stormen var over, var i alle fall at troen på Hyperion er der - det må bare jobbes med tilliten internt, og det må fastsettes realistiske mål, og man må være villig til nøysomhet, og kommunikasjonen innad, mellom medlemsorganisasjonene må bedres.

Får man på plass en bedre styring, både økonomisk og organisatorisk, så har Hyperion alle sjanser til å komme seg videre. At et sammenstøt som dette skal få så vidtrekkende konsekvenser som ting fikk i går, er egentlig ganske latterlig. Det viser at man gjerne baserer seg på følelser fremfor logikk, og det fungerer som oftest veldig dårlig i foreningssammenheng - i alle fall når ting begynner å bli så omfattende som Hyperion er i dag.

Så - hva er min mening om Hyperion? (ref. tråden til Matthjis Holter) - Jeg mener Hyperion er en god ting. Mye har blitt enklere pga. arbeidet Hyperion har lagt inn i å få økt forståelsen og kjennskapen til fantastiske fritidsinteresser. Samtidig er det klart at en paraplyorganisasjon som har så vidt forskjellige medlemsorganisasjoner som Hyperion har, vil ha intern gnisning. Det må man bare akseptere, og jobbe for å unngå skal bli personlige vendettaer (som det føles som at en del ting har blitt nå). For til syvende og sist så er vi vel alle enige om at vi ikke ønsker å ødelegge for hverandre? Vi er enige om at mange ting Hyperion gjør er bra, og fremmer forståelsen og kjennskapet til våre interessefelt blandt "den gemene hop"?

Dersom vi kan klare å komme oss forbi den økonomiske usikkerheten, og få på plass en organisasjonsstruktur som "alle" kan leve med, så har Hyperion en god fremtid. Dersom vi skal la et tilbakesteg, et lite skjær i sjøen, stoppe oss... så kanskje fortjente vi ikke Hyperion i utgangspunktet?
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 12:07
say sin avatar
say say er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av PoPSiCLe Vis post
Når man så bringer opp at "overkjører man mindretallet konstant"... så blir det litt tragikomisk. Det er engang slik at flertallet bestemmer i et demokrati. Så kan man være så enig eller uenig man vil i det som bestemmes, men skal man gjøre noe med det, så må man jobbe for å påvirke de andre medlemmene, mobilisere og forsøke sitt beste for å snu mindretall til flertall. Det svært få virker å skjønne internt i Hyperion er at organisasjonsarbeid er politisk arbeid, det er hardt arbeid, det er noe som burde være upersonlig, og det er ikke "gøy" (såfremt man ikke har en fetish for organisasjonsarbeid, så klart).
Det er klart at flertall kan velge å bruke makta si på den måten man ønsker. Men mindretall som opplever at det de engasjerer seg for gang på gang blir motarbeidet, stoppet og kvelt av nevnte flertall, trekker seg ut av organisasjonen. Så enkelt er det.

På Landstinget ble dette veldig tydelig når de forhåndsavtalte forslagene KANDU kom med ikke engang ble forsvart fra talerstolen, til tross for flere oppfordringer om å gjøre det. Da er ikke flertallet interessert i mindretallets mening eller bidrag.

Det er helt riktig at flertallet har rett til å bruke makta si på den måten, men vi gadd ikke å jobbe for å realisere datapartyenes visjon om det rent administrative Hyperion. Vi har viktigere ting å bruke tida vår på. Og det er vår rett.

Roses are #FF0000, violets are #0000FF, all your base are belong to us.
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 13:10
Kaia Kaia er offline
Medlem

Sistemann ut slokker lyset.
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 13:17
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av say Vis post
Det er klart at flertall kan velge å bruke makta si på den måten man ønsker. Men mindretall som opplever at det de engasjerer seg for gang på gang blir motarbeidet, stoppet og kvelt av nevnte flertall, trekker seg ut av organisasjonen. Så enkelt er det.
Nettopp. Dette handler om å klare å ta ansvar for en helhet. Et flertall som konsekvent overkjører et mindretall uten å ta noe som helst hensyn til mindretallet vil før eller siden ende opp med problemer.

Sitat:
På Landstinget ble dette veldig tydelig når de forhåndsavtalte forslagene KANDU kom med ikke engang ble forsvart fra talerstolen, til tross for flere oppfordringer om å gjøre det. Da er ikke flertallet interessert i mindretallets mening eller bidrag.
Dette er vel hovedårsaken til at så mange forlot møtet, og gjør meg sint. At et stort flertall konsekvent overkjører mindretallet er en ting, men når det samme flertallet er for feige til å tørre gå opp på talerstolen og fortelle hvorfor de stemmer som de gjør, da er alle demokratiske prinsipper forkastet. Det er rett og slett lavmål, feigt og usselt når helt redelige spørsmål blir stilt fra talerstolen, og ingen fra flertallet vil svare. Det var ingenting demokratisk over landstinget 09.
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 13:51
janfredrik sin avatar
janfredrik janfredrik er offline
Medlem

N4F - Norsk Forbund for Fantastisk Frifondsfordeling.
Svar med sitat
Gammel 25/10-2009, 13:56
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Min protokollmerkand står utmerket godt på egne ben, og trenger ingen ytterligere kommentarer. Jeg ønsker ikke å ta noen lengre debatt i denne saken, men vil likevel kommentere noen ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av ThomasR Vis post
Du skriver at landstinget ikke er legitimt som er en direkte løgn. Det er i dine øyne ikke legitimt men et flertall av delegater har en annen mening i det du har. Det er demokrati det. At noen er bedre samstemte enn andre vil alltid skje. Mener du også at Stortinget ikke er demokratisk? Der stemmer mange partier i blokk hele tiden hvor det til og med brukes partipisk.
Jeg skrev at jeg ikke anser Landstinget som legitimt. Det er ingen løgn, det er min mening, og den står jeg fritt til å fremme. At Landstinget selv og organisasjonen forøvrig anser Landstinget som legitimt, er en annen sak - det står dere fritt til å gjøre. Jeg mener også at jeg har begrunnet, gjentatte ganger, hvorfor jeg mener Landstinget 2009 har så store demokratiske utfordringer at jeg vanskelig kan anse det som legitimt.

Forøvrig mener jeg at det på Stortinget er en betydelig høyere grad av respekt for de grunnleggende demokratiske spillereglene enn det jeg opplevde på Landstinget 2009. Jeg mener også at spillereglene er noe annerledes på Stortinget enn på landsmøtet til en frivillig barne- og ungdomsorganisasjon.

Jeg mener jeg gjentatte ganger har forklart eksempler på det enorme demokratiske underskuddet som reduserte Landstinget 2009 til en vits. At forslag ikke blir fremmet fra talerstolen, at vedtektskomiteen nekter å begrunne sin innstilling, at delegater og sentrale tillitsvalgte ikke svarer på konkrete, gjentatte utfordringer, at stemmegivning i stor grad foregår i blokk; alt dette er med på å gjøre Landstinget, som skal være foreningens høyeste demokratiske organ, irrelevant. Det synliggjør hvordan flertallets diktatur tydelig viser at de ikke er interessert i mindretallets meninger eller eller i å diskutere og komme til enighet over Landstingets talerstol. Det er dette som er den kompromissløse linja, Thomas, ikke den jeg har stått på. Jeg har stått på den demokratiske og konsekvente linja.

Sitat:
Vi har tapt all vår egenkapital og inntektene synker. Pegasus har så langt krevd ca 10% av inntektene til Hyperion. Dette er ikke forsvarlig i en situasjon som Hyperion er i dag. Det var aldri meningen når Pegasus ble opprettet at den skulle år etter år sluke så mye penger fra Hyperion. Pegasus skulle finansieres til en stor del av annonseinntekter.
Slik jeg ser det har organisasjonen aldri tatt noen ordentlig debatt på hvor mye av Pegasus og andre aktiviteter som skal finansieres av egeninntekter, men det er nå så. Dersom du mener at Hyperions aktiviteter skal styres etter kommersielle prinsipper og legges ned dersom de ikke er selvfinansierende: Vi er på komplett forskjellige planeter. Jeg nekter å gå med på at aktivitetene i en frivillig barne- og ungdomsorganisasjon skal underlegges markedets makt og prinsipper. Pegasus kommer aldri til å bli selvfinansierende - til det er annonsemarkedet for trangt og annonsesalg for vanskelig.

For å presisere er ikke Pegasus-saken spesielt avgjørende for at jeg valgte å gjøre som jeg gjorde på dette Landstinget. Hadde forslaget innebæret å kutte ut Pegasus for å bruke pengene på annen aktivitet, hadde jeg ikke vært så provosert. Jeg mener selvsagt fortsatt at Pegasus er en aktivitet man bør satse på, men respekterer dem som mener at vi bør prioritere andre aktiviteter. Det jeg har vanskeligere for å respektere er at man ønsker å kutte forbundets nest siste aktivitet (den siste er sommerleiren) for å bruke pengene på økte lønninger til leder å generalsekretær. At Forbundets leder kan gå inn for å kutte en av de få aktivitetene som er igjen utelukkende for å sette opp sitt eget og generalsekretærs lønnsnivå, attpåtil i en tid hvor organisasjonen er i krise, synes jeg er hårreisende.

At seks av 14 i FS, blandt dem forbundets leder, ikke bare kunne stemme for et slikt forslag, men også tok ut dissens på det, mener jeg representerer alt som har gått galt med Hyperion. Dette er bare enda et skritt på den veien vi begynte omtrent i 2006 - veien bort fra aktivitet og over til administrasjon. Denne veien ender til slutt med et Hyperion som et tomt, pengefordelende og verdiløst skall.

Sitat:
Det som er problemet til mindretallet er å gå i dialog med flertallet og komme frem til noen kompromiss. Det er enkelte personer som har fyrt opp stemningen til enten er man for frivillig aktivitet eller så er man en del av det administrative monster som bygges opp. Det er faktisk ikke bare dataforeningene men mange andre foreninger som ikke støtter den ekstrem kompromissløse linja til gruppen som forlot Hyperion.
Jeg har ikke stått for noen ekstremt kompromissløs linje. Jeg har gjentatte ganger, på Landstingene, i Forbundsstyret, i AU og som Pegasusredaktør, sagt fra om hva jeg mener om utviklingen og forsøkt å trekke Hyperion i riktig retning - mer aktivitet, mindre administrasjon og lønn. Hver gang jeg har forsøkt å trekke opp dette veiskillet i organisasjonen, har den, såvidt jeg kan se, valgt feil vei. I år forsøkte jeg igjen å trekke opp dette skillet for organisasjonen, jeg forsøkte en siste gang å si ifra om hvilken vei vi går, og igjen har organisasjonen tydelig signalisert hva den velger. Det gjør at jeg ikke lenger kan stå inne for det organisasjonen representerer. Hyperion er ikke lenger den organisasjonen jeg en gang engasjerte meg i, og når jeg ikke lenger kan stå inne for det organisasjonen representerer, forbeholder jeg meg retten til å trekke meg, å ikke lenger engasjere meg. Det er ikke kompromissløst, men konsekvent, det eneste jeg kan gjøre når jeg gjentatte ganger har forsøkt, med organisasjonen fortsatt går i feil retning.

Dersom jeg melder meg inn i Høyre, og Høyre representanter på Stortinget plutselig stemmer for skatteøkning, tror jeg alle på Landstinget ville anerkjent min rett til å melde meg ut av partiet. Sånn er det for meg med Hyperion - organisasjonen har nå forlatt de prinsippene som den hadde da jeg engasjerte meg, de prinsippene som gjorde at jeg faktisk engasjerte meg.

Sitat:
Jeg føler at man er blitt holdt gissel av et mindretall i Hyperion som har fått med seg Deskom og forbundstyret til å kreve sitt syn presset gjennom Landstinget. Mobiliseringen har skjedd på begge sider men en side må naturlig være større en den andre.
Jeg skjønner ikke på hvilken måte du har blitt holdt som gissel av meg eller andre. Når det gjelder Forbundsstyret har jeg ikke snakket med et eneste FS-medlem i hele år, og heller ikke med Desisjonskomiteen har jeg forsøkt å presse gjennom noe som helst. De har, slik jeg ser det, handlet ut fra sin egen overbevisning, og det er helt uavhengig av meg. At konstruerer en slags Martin Andresen - Desisjonskomiteen - Forbundsstyret-konspirasjon i hodet ditt får stå for din egen regning, jeg antar at de fleste som leser dette skjønner at det ikke har foregått.

Sitat:
Avstemningen om at man ønsket en oversikt over hvordan husleien fordeler seg var IKKE en knapp sak. Mange av dataforeningen inkludert Kandu stemte for det forslaget og sittende leder sa selv at han skulle jobbe for å lage det.
Avstemningen var relativt knapp. Jeg synes det er hårreisende skummelt at så mange stemte mot et forslag som innebar å gi ut mer informasjon til delegatene slik at man kan ta opplyste beslutninger og legge mest mulig informasjon til grunn for behandlingen av saker. Når en delegat går opp på Landstingets talerstol og ber om mer informasjon for å kunne vurdere sakene vi diskuterer, er det helt utrolig at mange kan stemme mot dette.

Ellers mener jeg også at det dokumentet som ble omdelt ikke ga den informasjonen som ble etterspurt.

Sitat:
Du kommer også med veldig grove beskyldninger til forholdet mellom Hyperion og Unicornis og tallet du mener Hyperion subsiderer Unicornis med så langt fra man kan komme fra sannheten. For de gratis lokaler fra Hyperion gir man gratis adgang til systemet tilbake.
Jeg, og flere andre med meg, har gjentatte ganger, både på forum og på Landstinget forsøkt å finne ut hvordan blant annet husleien fordeler seg. Dette er fordi vi håpet å kunne avkrefte mistankene om at det foregår skjulte subsidier av Unicornis. Vi har imdlertid ikke fått svar, og konsekvent blitt ignorert. Det gjør at jeg ikke har kunnet få tak i den informasjonen som trengs for å kunne finne ut hvorvidt slike subsidier faktisk foregår. Jeg har derfor måttet basere meg på en del usikre fakta, men mener likevel at det er mye som tyder på at det foregår omfattende, skjulte subsidier. Følg med på dette, relativt enkle regenstykket:

Hyperions totale husleiekostnader 2009: 383 000 kr
- Lager 35 000 kr
- Parkeringsplasser 28 000 kr

= Totale "ordinære" husleiekostnader 320 000 kr

Dette dekker altså Hyperions kontorer, Unicornis kontorer, kjøkkenet, møterommet, deler av konferansesalen, fellesarealer som gang og toaletter samt felleskostnader til huseier. Av dette mener jeg det er rimelig å anta at Unicornis disponerer minst halvparten av disse arealene. Lokalene deres er omtrent like store som Hyperions, og de bruker fellesarealene minst like mye, da de har betydelig flere fast ansatte. Merk at Unicornis også har tilgang til lager (som de ikke bruker, men det er irrelevant i denne sammenheng), som de etter dette regnestykket ikke betaler for.

Altså skulle, utifra min rettferdigghetssans og disse antagelsene, de resterende husleiekostnadene fordeles likt på Hyperion og Unicornis. 320 000 kr / 2 = 160 000.

Videre betaler Hyperion såvidt jeg forstår alle andre kontorkostnader for Unicornis. Dette inkluderer telefon, porto, kopiering, internett og lignende. Jeg er usikker på om det også dekker kontormaskiner, kontorrekvisita, inventar og datamaskiner.

HyperSys skal Hyperion, i følge Unicornis´ bindende visjonsdokument, som er vedtatt av FS, ha fri tilgang til. At Unicornis legger på enorme kostnader for drift og etablering av dette systemet for Hyperion som om Hyperion skulle vært en ordinær kunde, i sin ytelsesoversikt er stikk i strid med eksplisitte vedtak i Forbundets høyeste organ mellom landstingene, og svært problematisk.

Ifølge ytelsesoversikten (som Unicornis har utarbeidet) gjør selskapet også diverse andre tjenester for Hyperion som ikke er fakturert. Jeg stiller meg noe tvilende til hvordan en har fremkommet ved disse tallene, men velger likevel å ta med disse i beregningen. Tar man med disse tjenestene samt driftskostnader knyttet til Unicornis (SMS og porto, som jeg under svært sterk tvil velger å godkjenne, jeg mener egentlig at dette også inngår i det som Hyperion skal ha gratis, jmf. bindende visjonsdokument) har Unicornis utgifter på vegne av Hyperion på ca 25 000 kroner.

I tillegg har Hyperion betalt alle kostnadene for oppussing av Unicornis kontor, såvidt jeg forstår.

Totalt sett, basert på den begrensede informasjonen som jeg har tilgang til, mener jeg altså at det er mye som tyder på at det foregår skjulte subsidier til Unicornis i størrelsensorden 150 000 - 200 000 kroner årlig. Dette er svært problematisk av flere grunner. For det første er dette statlige midler eller medlemskontigenter fra foreningene, som skal gå til å lage aktivitet for medlemmene. For det andre er det et demokratisk problem at disse subsidiene har blitt skjult. For det tredje skaper det svært uoversiktlige forhold til et kommersielt foretak, som kan true Hyperions stilling som en frivillig, ikke-kommersiell aktør.

Det er også mye som tyder på at disse skjulte subsidiene påfører oss tap. Dersom disse subsidiene var gitt åpent, som et lån, ville Hyperion senere kunne hentet ut igjen disse investeringene skattefritt når selskapet forhåpentligvis går i pluss. Når de gis skjult, som dette, må forbundet betale 28% skatt på aksjeutbytte dersom de skal hentes ut. Det kan altså hende at forbundets ledelse har påfort forbundet utgifter ved å skjule disse subsidiene, i tillegg til det prinsippielle demokratiske problemet at disse ikke synliggjøres for Landstinget.

Jeg kan ikke være 100% sikker på at disse subsidiene foregår, men jeg mener jeg her har gitt en relativt omfattende oversikt, basert på den informasjonen jeg sitter på, som viser at det er mye som tyder på det. Det synes jeg er meget, meget problematisk, og det blir ikke bedre av at det er umulig å få tak i informasjon om dette fra forbundets eller selskapets ledelse.

Til slutt mener jeg også at det er et prinsippielt demokratisk problem å involvere en frivillig organisasjon så tett med et kommersielt foretak. Her er det mange vennskapsbånd (som er viktige i frivillige organisasjoner), som potensielt sett kan være problematisk i et kommersielt foretak, og mange hatter som kan og har blitt sammenblandet. Det er problematisk når gamle venner fra Hyperion forhandler med hverandre om sin egen lønn, for eksempel.

Sitat:
Enhjørningen du hadde i din hode er definitivt død nå siden du ikke lenger vil være med å forme den men den vil leve i beste velgående for mange andre.
Jeg har forsøkt å forme Enhjørningen i mitt bilde i flere år nå. Dessverre er det for mange som har et helt annet bilde av Enhjørningen de ønsker å forme, en deformert Enhjørning, og jeg tror ikke det blir noen fin Enhjørning vi sammen greier å forme med så ulike utgangspunkt. Jeg forbeholder meg derfor retten til å trekke meg fra prosjektet Enhjørningen, som er noe helt annet nå enn det var da jeg begynte å engasjere meg, og noe helt annet enn det jeg ønsker å engasjere meg i.

Enhjørningen, slik jeg kjente den, avgikk med døden i går klokka 16 etter lengre tids sykdom. Jeg håper den sjel får hvile i fred.

Dette er det siste jeg kommer til å si i denne saken.

Sist endret av Vokteren; 14/01-2010 kl 16:03
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:48.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia