Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Arrangement > Landsting

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 28/10-2009, 10:03
ehaugdal ehaugdal er offline
Medlem

Standard Landstinget, sett utenfra

Heisann folkens og gratulerer med vel overstått landsting

Jeg er egentlig ikke medlem av Hyperion og har ingen tilknytning annet enn at jeg er felles nerd, men denne konflikten på landstinget deres fikk meg interessert og jeg ønsker bare å dele mine tanker som en fra utsiden som bare har fått med seg det på forumet og litt på twitter.

First thing first. Jeg prøver ikke å ta for mye parti med noen her, forandre hvordan Hyperion driver demokratiet sitt eller angripe noen men jeg ønsker å gi en litt generelle kommentarer ut fra det jeg har lest og fått med meg, fordi jeg ønsker Hyperion det beste.

Så.

Til dere som valgte å forlate forhandlingene.
Jeg antar og håper at dere tenkte dere godt om før dere forlot salen. Å forlate et møte og rett og slett trekke seg fra organet er noe av det mest alvorlige man kan gjøre og man må tenke seg godt om mange ganger.
Sånn rent personlig skulle det gått veldig, veldig, veldig ekstremt langt før jeg hadde forlatt et slikt møte. Jeg kunne gått på mange prinsipielle smeller før jeg hadde valgt å forlate et møte.
Personlig kan jeg tror bare jeg kan se for meg tre tilfeller hvor jeg hadde valgt å forlate et slikt organ, mobbing fra landsmøtet, at organiasjonen hadde gått så langt fra prinsippene sine at jeg ikke kunne stå for dem lengre og hvis jeg føler møtet er fundamentalt udemokratisk. Jeg kunne ellers tatt ut dissenser i hytt og gevær om jeg var fundamentalt uenig, men jeg ville blitt i organet.
Derimot ville jeg personlig ikke forlat møte på grunn av mat, så lenge jeg kunne spist noe, selv om veggismat ærlig talt ikke bør være noe problem å forutse og stelle i stand ved et slik arrengement.

Men når det er sagt så er det veldig synd at noen velger å forlate et møte i et forbunds høyeste organ i protest mot manglende demokrati. Om de som forlater har rett eller ikke er ikke opp til meg å bestemme men om noe slik skjer er dette noe forbundet må ta inn over seg.
Kanskje bør FS og LT revurdere praksisene sine, kanskje forandre på dem, eller om det LT finner ut av at de ønsker å forsette med gjeldene praksis så kan de det. Forskjellige måter å gjøre ting på har både gode og vonde ting med seg og da kan det være lurt å se på fordeler og ulemper, og spørre seg selv om det er slik man vil være, svaret kan godt være ja, men uansett må man ta konsekvensen av det.

Jeg ville iallefall etter en et slikt landsting tatt en titt på det, uansett om jeg hadde vært enig med personene som forlat salen eller ikke. Kanskje de hadde rett eller kanskje de hadde feil. Jeg var ikke der så jeg skal ikke si noe mer, men til syvende og sist er det LT som bestemmer.... og organisasjonen som tar konsekvensen på godt og vondt.

Budsjettsaken(eller var det regnskapsaken?), skal jeg ikke ta videre stilling til annet enn å si at det burde være gode sakspapirer og delegater bør ikke føle at FS prøver å skjule noe, det skaper mistanke selv ingen hadde gjort noe galt. Man bør tørre å ta kontroversielle avgjørelser, men man må også tørre å ta konsekvensen av dem.

Pegasussaken skal jeg absolutt ikke ta stilling til, det er en intern sak om hva Hyperion ønsker å være så den lar jeg ligge her->.

Til dem som kom for å ha det gøy og koselig.
Jeg er kanskje blandt dem som er litt gammel og konservativ, men møte er møte. Man kan godt ha det gøy også men å klage over at det ikke er koselig når møtet ikke går som det ble håpet på. En ordstyrer jeg hadde sa engang så fint under et møte "Stille dere der, dette er et møte, man skal ikke ha det morro her!".
Det er kanskje litt satt på spissen, men poenget er at man først kommer for møte og så kommer man for morro, ikke omvendt. Hyperion kan kanskje heller lage noe på siden for dem som ønkser å ha det morro=D

En siste ting jeg ønsker å påpeke er at når klubba har falt så er saken over. Vet ikke i hvor stor grad det skjedde at noen ble uvenner på grunn av sak, men ikke la sak gå ut over vennskap eller noe slik. Sak er sak, la det ligge ved det, ikke ta det personlig, og jeg håper og tror kanskje litt naivt at det ikke skjedde vel LT.

Jeg håper ikke dere tar meg som verken dommer eller overformynder nå. Jeg har som sagt bare ønsket å dele mine tanker ut fra det jeg har fått med meg fordi jeg ønsker det beste for Hyperion både nå og i fremtiden. Jeg har forsøkt å holde meg nøytral og gi input, selv om jeg kanskje har tatt litt parti til begge sider i denne debatten og om jeg har vært litt for partisk beklager jeg det.
Uansett, lykke til videre Hyperion, så får vi se om veiene våres krysser igjen engang i fremtiden.

Eirik

Sist endret av ehaugdal; 28/10-2009 kl 10:06
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 12:11
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Standard Sv: Landstinget, sett utenfra

Fint med et perspektiv utenfra Eirik, du hadde en del fornuftig refleksjoner å komme med. Takk for det.

-Less is more
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 16:01
Pug sin avatar
Pug Pug er offline
Medlem

Ja for all del, det er flott å høre tanker utenfra. Uten slike innspill er det fort gjort å sette seg fast i et spor. Takker for innspillene.

"Here lies a toppled God. His fall was not a small one. We did but build his pedestal, a narrow and a tall one"
-Frank Herbert
Svar med sitat
Gammel 28/10-2009, 16:38
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av ehaugdal Vis post
Personlig kan jeg tror bare jeg kan se for meg tre tilfeller hvor jeg hadde valgt å forlate et slikt organ, mobbing fra landsmøtet, at organiasjonen hadde gått så langt fra prinsippene sine at jeg ikke kunne stå for dem lengre og hvis jeg føler møtet er fundamentalt udemokratisk.
Jeg er helt enig i dine tre mulige grunner for å forlate et landsmøte. For meg var de to siste grunnene til stede, noe som gjorde at jeg ikke fant noen grunn til å være tilstede lenger.

Sitat:
Opprinnelig postet av ehaugdal Vis post
Kanskje bør FS og LT revurdere praksisene sine, kanskje forandre på dem, eller om det LT finner ut av at de ønsker å forsette med gjeldene praksis så kan de det. Forskjellige måter å gjøre ting på har både gode og vonde ting med seg og da kan det være lurt å se på fordeler og ulemper, og spørre seg selv om det er slik man vil være, svaret kan godt være ja, men uansett må man ta konsekvensen av det.
For meg er problemet primært en udemokratisk organisasjonskultur, ikke de rent formelle reglene. Det tillates omfattende fraksjonering, stemmeledelse, å ikke forsvare forslag fra talerstolen, tilbakeholdelse av informasjon og lignende, som jeg har forklart i min protokollmerknad.

Jeg tror dermed det er praksisen man må gjøre noe med. Jeg håper det er noen igjen til å gjøre dette, og ønsker dem lykke til. Det er mye å ta tak i.

Flott at du kommer med utenfraperspektiver, Eirik.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:32.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia