G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 31/10-2010, 10:07
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Spillskapere og publikum (utblsning!)

Sjekk dette, om "event scores" innen Fluxus (mine uthevinger):

Sitat:
Cowell, a teacher to John Cage and later to Dick Higgins, coined the term that Higgins and others later applied to short, terse descriptions of performable work. The term "score" is used in exactly the sense that one uses the term to describe a music score: a series of notes that allow anyone to perform the work, an idea linked both to what Nam June Paik labeled the "do it yourself" approach and to what Ken Friedman termed "musicality." While much is made of the do it yourself approach to art, it is vital to recognize that this idea emerges in music, and such important Fluxus artists as Paik, Higgins, or Corner began as composers, bringing to art the idea that each person can create the work by "doing it."
Gammel 3/11-2010, 15:18
frank frank er offline
Medlem

Interessante reaksjoner!

Hvor skal jeg begynne... Overreaksjon p ordet publikum: Jepp, helt klart. Det er ingen tvil om at jeg skyter spurv med kanon. Men det er en forferdelig irriterende spurv! Jeg valgte likevel fokusere p bruken av ordet publikum fordi det gr rett til kjernen av hvor misvisende det er beskrive rollespill som noe en spillskaper lager og som spillerne er tilskuere til/konsumenter av.

Til en viss grad er vi selvsagt tilskuer til forfatternes mer eller mindre kunstneriske tekst, men dette er som lesere. Som rollespillere er vi frst og fremst vre egne spillskapere/tilskuere. I den grad rollespill kan forsts som en estetisk aktivitet (uavhengig av kvalitet; kunst, kitch, hyverdig, pinlig, infantiltwhatever!) er det her det skjer. Og for gjenta meg selv: jeg nsker ikke p noen mte trivialisere slitet med lage en god tekst/bok. Dette har jeg gjort selv, og jeg vet relativt godt hvilken innsats som kreves. Poenget er understreke hvilken plass spillteksten (og i den forlengelse, forfatteren) egentlig har for (performance-kunsten) rollespill, ikke kritisere kvaliteten p teksten (og i forlengelse, forfatteren). For si det p akademisk: det estetiserende subjektet i rollespill er spillerne, aldri spilltekstforfatterne.

Definisjonsdebatt: Helt klart! Men ikke p den mten som har blitt foresltt her. Jeg kunne ha veddet ganske mye p at ikke en kjeft her bruker ordet publikum i betydningen allmennhet. Samma hva ordboka sier, viser bruken av ordet at vi mener noe annet. Definisjonsdebatten her gr nok mer p hva som er _spillet_

Skalt spillskaper: Skitten takling? Det kommer an p om man forstr formuleringen som en kritikk av kvaliteten p spilltekster/spilltekstforfattere eller om man forstr det som en presisering av hvem som skaper spillet. Min hensikt var det siste. Uansett var dette undvendig spissformulert og utydelig. Gult kort.
Svar med sitat
Gammel 3/11-2010, 16:16
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

For meg har dette med kommunikasjon gjre. Mer spesifikt: Hvor foregr kommunikasjonen?

I teateret lrer vi at dramaet foregr i mtet mellom publikum og skuespiller. Uten publikum er teateret ingenting, like lite som det er uten skuespillere.

Som skuespiller kan man ikke diktere hva publikum skal fle, oppleve og mene. Men man kan kontrollere hva man strekker ut til publikum, hva de skal basere sine opplevelser av skuespillet p. Det er i fortolkelsen at innholdet oppstr, iflge litteraturvitere.

For rollespillet betyr dette (i mitt hode i alle fall) at enhver intensjon en spillskaper (det vre seg rollespillforfatter, modulforfatter o.l.) legger i det han skaper, blir fattig. Det man som spillskaper kan legge inn i teksten er fringer og virkemidler som dytter publikum (spillerne, leserne etc.) i en retning spillskaperen vil ha dem.

Dogs in the Vineyard gjr dette p en nydelig mte, og dette konseptet inngr ogs i det Vincent Baker kaller The Fruitful Void (som er diskutert andre steder p forumet).

For meg inngr begrepet publikum i min oppfattelse av hva man som spiller av et rollespill er. Vi er bde aktrer og publikum, vi skaper og konsumerer mening i spillet aktivt gjennom rollespillets form.

Jeg tror fullt og fast at man gjennom spesifikke grep (slik som system, mekanikk, tekst og til og med illustrasjoner) kan pvirke publikums oppfattelse av spillet, og dermed ogs pvirke hvilket innhold publikum som aktrer introduserer og behandler nr de spiller spillet.

Nr jeg kjper en ny spillbok, og leser den for lre meg spille spillet, blir jeg pvirket av tonen i teksten og bildene (hvis det er noen) forfatteren har valgt for illustrere boka. Nr jeg lrer spillet bort til andre (som jeg ofte m gjre, fordi det er hplst forvente at vennene mine skal gidde investere penger i ei bok (eller, gud forby, to-tre bker) nr vi allerede har en og det ikke engang er sikkert vi kommer til spille spillet mer enn en gang), frer jeg ogs videre mine inntrykk av boka som produkt til de andre spillerne. Det er uunngelig.

Nr vi spiller, blir valgene vi tar pvirket av hvordan systemet er skrudd sammen, hvordan mekanikkene funker og snt.

Dersom en spillskaper er bevisst p dette, kan han* bruke slike virkemidler for pense spillet vrt inn p det omrdet han har lyst til lage spill om. Det finnes ingen garanti for at det skal funke slik han hadde tenkt, men han kan gjre sitt beste.
Jeg er til dags dato sikker p at jeg ikke har spillt et eneste "indie-spill" slik forfatteren hadde tenkt/hpet at jeg skulle gjre. Men jeg har hatt det forbanna gy fordet.
Gammel 9/11-2010, 13:58
hobgoblin hobgoblin er offline
Medlem

Til Frank:
Svar med sitat
Gammel 10/11-2010, 11:26
frank frank er offline
Medlem

Jeg kan ikke tegnene for ldrikke-smily'er, s du fr heller f en virkelig en av meg hvis vi mtes noen gang
Svar med sitat
Gammel 5/10-2019, 19:02
vivolias vivolias er offline
Medlem

Standard Sv: Spillskapere og publikum (utblåsning!)

жизн131.9объеBettAncoBabbAlexStraReprМассискрТрусНаумсалфИндиTescPoppXVII*азмMUDr
хороJeweTescDekoчашкавтородилесоармиНаумEmptМхитДейнBravDiscМоскAlexПугаЧернстих
ИшкокартMelaTescBeveAlicМалаДолеMarcCotoГороДмитDave*аздСодеШараВороSelaJaroподк
PlayfeatкараКитааудиHiroRainPushettiбэуоDimaElegModoElegPaliбеднпообкольReviZone
diamGUESпредOtheHenrУстючувсКарписпоАлихXVIIБутрEmilZoneBlakзакоКалмZone3001Zone
ZoneчистZoneZoneZoneZoneZoneчистdiamZoneZoneLAPIZoneZoneZoneZoneдвигпятеEpluPira
KronKronSCARSalsVodaрабоBesszhenMadeVanbreadBlueПетрБеляARAGзавометоCeltMapuпове
раск*оссупракомпLegoWindFordMistфутлKenwRoweBookRoyaВороViolЛит*движгубеписаRame
Лит*Лит*Лит*Гали(194ИллюдетаКрасСпуспольsectCharстудISDNMicr1963LeigСнежEdvaCarr
GreaBodoколлпостШуйсВорокульизучМамоIntrгувеМетавозрDeerShakБороПахнДаниМакаБецк
SigmстихБисеCarlавтоEpluEpluEpluКнопНегрЖукобуквИллю*огиYorkXVIIпознХлебКузнЛикс
Воск*осс
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 02:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia