Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/09-2010, 09:04
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Lightbulb Scener

En tråd for tanker om scener.

- Hva er ei scene i et rollespill?
- Hvilke scene-typer finnes det?

- Kjenner du forskjelige måter å sette scener på?
- Hva med forskjellige måter å avslutte scener på?

- Hvordan velger og setter man tempo for ei scene?
- Hvordan endrer man tempo i ei scene?
Gammel 8/09-2010, 09:47
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

Standard Sv: Scener

En scene, i mine spill, er den tiden noe spesifikt skjer som ofte (men ikke alltid) resulterer i en konflikt med påfølgende resolusjon. Vi har dog også en del narritative scener hvor systemmekanisk konflikt er fraværende.

Vi setter stort sett scener utifra hver spillers ønske - noe som så klart gjør det litt kaotisk.
Svar med sitat
Gammel 8/09-2010, 10:09
Medlem

Hos meg er ei scene begrenset av forskjellige faktorer; tid, sted, aktivitet

Tid og sted og aktivitet
Vi setter ei scene til et spesifikt sted, og begrenser oss til å spille den tida det tar å fullføre den initierte konflikten i scena.

Sted
Vi setter ei scene til et spesifikt sted, og spiller ut hva som måtte skje på dette stedet, etterhvert som vi utforsker de dramatiske mulighetene. Dette er gjerne sammensatte scener, der flere biroller er aktive og miljøet endres gjennom hele scena.

Tid
Dette er typiske stress-scener, der det innføres en tidsfaktor som preger fremdriften av scena; at rollene må klare noe før en endring inntreffer.

Aktivitet
Typiske reise-scener, der vi setter ei scene for å vise at rollene er på reise, slik at vi får en god overgang til nye scener på et nytt sted. Noen ganger sløyfes disse scenene fullstendig, og erstattes av at vi forteller "hvordan turen gikk".

Sted og aktivitet
Vi setter ei scene med en bestemt aktivitet, gjerne et arbeid som skal fullføres, og så bruker vi scena til å spille på relasjonen mellom rollene, og bruker stedet og handlingen mer som ei sosial ramme.

Dette kan kanskje kokes ned til disse scene-typene:
- Konflikt-scener
- Forsker-scener
- Stress-scener
- Reise-scener
- Relasjons-scener
Gammel 8/09-2010, 10:59
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
- Hva er ei scene i et rollespill?
En scene er en del av handlingen i spillet som er avgrenset i tid og rom. Det kan gå kort eller lang tid mellom ulike scener i spill.

Sitat:
- Hvilke scene-typer finnes det?
En scene kan fylles med mye forskjellig innhold. Man har kampscener, etterforskningsscener, jaktscener, dialogscener, planleggingsscener, stemningsscener, drømmescener, flashbacks, frampeik, osv.

Scenen kan også ha ulike formål. Wikipedia-oppføringen ”Scene (drama)” nevner følgende, som jeg føler lar seg overføre til rollespill:

Sitat:
Opprinnelig postet av Wikipedia
Common purposes of a scene include:

* Advance story – The scene must move the story forward. This could mean introducing a problem or making a problem worse for the characters.
* Show conflict – The conflict could be between two characters, a character and nature, a character and time, and so on.
* Introduce character – The reader needs to meet each character at some point. A careful writer does not introduce too many characters in one scene. This could confuse the reader.
* Develop character – Along with introducing a character, a writer can use a scene to show the character’s good and bad points.
* Create suspense – Suspense keeps the reader’s interest going, perhaps more than any other element of fiction
* Give information – The writer can weave information into a scene so the reader knows the needed background of the story.
* Create atmosphere – Using conventions such as setting, weather, and time, the writer can create a certain mood in a scene.
* Develop theme – A piece of fiction should have a theme. Each scene should bring out the theme to the reader.
Sitat:
- Kjenner du forskjelige måter å sette scener på?
En scene kan begynne med en beskrivelse, for eksempel ved at spillederen forteller spillerne hvor rollene deres befinner seg, hvordan det ser ut der og hvem som er tilstede. Den kan også begynne in medias res, altså midt i handlingen. For eksempel kan rollene plutselig befinne seg midt i en skuddveksling, biljakt, krangel eller lignende.

Sitat:
- Hva med forskjellige måter å avslutte scener på?
Man kan la scenen ”spille seg ut” inntil rollene velger å dra et annet sted, eller man i fellesskap blir enige om å ”spole fremover”. Man kan også klippe scenen mer brått, når spillederen føler at dens dramatiske potensial er oppbrukt. Det går også an å klippe frem og tilbake mellom scener, for eksempel hvis rollene befinner seg forskjellige steder.

Sitat:
- Hvordan velger og setter man tempo for ei scene?
Dette kan gjøres med stemmebruk, om spillederen snakker fort og heseblesende eller i et roligere tempo. Det kan også gjøres ved å avkreve spillerne raske avgjørelser, eller gi dem mer tid til å tenke seg om. Mengden detaljer i spillerens beskrivelse kan også være med på å regulere tempoet i en scene, der det føles ”raskere” med få detaljer, og ”saktere” hvis man dveler ved detaljene. Man kan også komprimere dialoger og beskrivelser, at istedenfor å spille ut hele samtalen med kjøpmannen konkluderer man bare at ”du kjøper det og det”, og går videre i scenen.

Sitat:
- Hvordan endrer man tempo i ei scene?
Man kan skifte mellom virkemidlene nevnt i forrige avsnitt.
Svar med sitat
Gammel 8/09-2010, 14:32
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Viktig for meg når jeg tenker scener er dramaturgi. De to er uadskillelige.
Da er det spesielt tre scenetyper (etter funksjon, ikke innhold) som er viktige:
- Anslag - Etablerer noe av tematikken i fortellingen, og gjør at man ønsker å følge med videre.
- Eksposisjon - Fordypning av plotelementer, bakgrunnhistorie eller karakterer mm. "plot development" rett og slett.
- Spenningsscener - Skaper driv i fortellingen.

I tillegg har man nedkjøling, som fungerer som pusterom mellom spenningsscener. Disse er viktige, for å få behandlet innholdet. De kan også fungere som videre eksposisjon, eller introdusere nye elementer og plot hooks.

Det er viktig at man balanserer mellom disse. Tradisjonelt vil en fortelling gjerne følge oppskriften anslag, eksposisjon, spenning, nedkjøling, spenning, nedkjølning. - gjenta i neste episode. Men man kan, og bør, naturligvis variere. Man kan også blande de forskjellige, eller klippe mellom dem. Eksposisjon i en biljakt for eksempel.

Det bruker mest tid på er å planlegge et godt anslag. De andre elementene kommer som regel av seg selv.
Gammel 9/09-2010, 06:40
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av krhip
I tillegg har man nedkjøling, som fungerer som pusterom mellom spenningsscener. Disse er viktige, for å få behandlet innholdet. ...
Åhh! Dette er som musikk i mine ører! Det er så mange som glemmer dette, og som går glipp av så mye på grunn av det. Veldig mange av de konsekvesene vi kan finne i rollespillets konflikter, blir først synlige når vi tar disse nedkjølings-scenene (jeg kaller dem refleksjons-scener).

Sitat:
Opprinnelig postet av OlePeder
-fra Wikipedia
Common purposes of a scene include:

* Advance story – The scene must move the story forward. This could mean introducing a problem or making a problem worse for the characters.
* Show conflict – The conflict could be between two characters, a character and nature, a character and time, and so on.
* Introduce character – The reader needs to meet each character at some point. A careful writer does not introduce too many characters in one scene. This could confuse the reader.
* Develop character – Along with introducing a character, a writer can use a scene to show the character’s good and bad points.
* Create suspense – Suspense keeps the reader’s interest going, perhaps more than any other element of fiction
* Give information – The writer can weave information into a scene so the reader knows the needed background of the story.
* Create atmosphere – Using conventions such as setting, weather, and time, the writer can create a certain mood in a scene.
* Develop theme – A piece of fiction should have a theme. Each scene should bring out the theme to the reader.
Enig; dette er nesten direkte overførbart, punkt for punkt, og veldig nyttig som organisering av tankene rundt det vi driver med.

Kan det tenkes et rollespill som rett og slett tar utgangspunkt i denne lista?
Gammel 11/09-2010, 00:57
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Kan det tenkes et rollespill som rett og slett tar utgangspunkt i denne lista?
Det er ihvertfall en veldig god sjekkliste for en SL når spillmøtet planlegges, eller underveis. Jeg tror jeg skal begynne å gjøre det til en vane å se gjennom en slik liste etter en spilling for å se hvor mange jeg hadde med, og før en spilling for å se om jeg har elementer jeg kan putte i alle boksene. Eventuelt hvor mange av boksene.

Sist endret av krhip; 11/09-2010 kl 00:58
Svar med sitat
Gammel 11/09-2010, 08:56
Medlem

Der er jeg med deg, Jimi; en fin måte å tenke konstruktivt på, i forhold til en spilling. Kan sikkert hjelpe med å variere rollespillet, og å fange opp de nyansene som rollenes handlinger fortjener.
Gammel 26/09-2010, 21:23
Medlem

Da har vi hatt salongen vår med scener som fokus. Den ble svært vellykka!

Vil gjerne si takk til Olav for hans foredrag om Scener og scenetyper. Takk for at du tok åpningsforedraget, Olav! Det var en god basis for diskusjonen som fulgte!

Ole Peder holdt foredraget om Start og slutt på scene, som han kalte "Dere sitter på vertshuset". Takk til deg for det, OP!

Jeg holdt foredraget om Tempo og rytme i rollespill, utfra erfaringer som spilleder. Jeg skulle ønske vi kunne diskutert dette i forhold til moderne rollespill uten spilledere, men vi var tomme når den siste runden med scener var satt, så der stoppet vi. Det får komme en annen gang.

Jeg hadde satt opp et ark som vi lagde tre rolle-sett på før foredragene, slik at vi kunen sette scener underveis, i egne bolker mellom foredragene og diskusjonene. Det fungerte som spillavbrekk, men kanskje ikke så godt som mating av diskusjonen. Så om vi gjør det igjen, tror jeg kanskje vi skal kjøre spillingene etter diskusjonen, for å se om vi da får mer fokus på tematikken for foredrag og diskusjon; som en slags utprøving av det teoretiske.

Jeg var veldig godt fornøyd med å være med i en skikkelig rollespill-salong igjen, der vi foredrog om og diskuterte rollespill. Det å snakke om slikt er, som før, veldig nyttig og inspirerende.

Takk til alle som var med! Det var en flott, og intens, og morsom opplevelse!
Gammel 29/09-2010, 23:44
Medlem

Etter mitt miniforedrag om tempo og rytme i rollespill, fokusert på spilleder-teknikker, skulle vi egentlig hatt en diskusjon om hvordan man skaper variert tempo og skifter rytme i rollespill uten spilledere. Men vi var ganske tomme på det tidspunktet, så det ble ikke noe mer snakk.

Er det noen som har noen ideer til hvordan ei gruppe sammen setter tempoet for ei scene? Og hvordan de skifter rytme?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia