G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 10/09-2010, 14:59
Ole Peder Giver sin avatar
Ole Peder Giver Ole Peder Giver er offline
Medlem

Standard Solheim spiller 'rollespill'

"Solheim mter ungdom om FNs tusenrsml

Milj- og utviklingsminister Erik Solheim, programleder Charlotte Thorstvedt og kjendislrer Hvard Tjora mter skoleelever for diskusjon om utviklingssamarbeid og tusenrsmlene.

Solheim, Thorstvedt, Tjora og skoleelevene skal sammen spille et rollespill om utviklingssamarbeid og samfunnsbygging. Elevene utfordrer Solheim p hva vi sammen kan gjre for n mlet om en verden fri for fattigdom. (...)"
Svar med sitat
Gammel 10/09-2010, 15:37
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Standard Sv: Solheim spiller 'rollespill'

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giver Vis post
... et rollespill om utviklingssamarbeid og samfunnsbygging
Er alltid litt nysgjerrig p hvordan slike spill spilles, hva slags metoder som brukes, hvor godt underbygget de er, og hvem som lager dem ...

Ser jo at det finnes slike rollespill rundt omkring, men hrer sjelden om folkene bak dem. Hvem er de? Hvor henter de inspirasjon? Hva er deres base (faglig, sosialt) som spillskapere?
Gammel 10/09-2010, 15:56
Ole Peder Giver sin avatar
Ole Peder Giver Ole Peder Giver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mrkrid Vis post
Er alltid litt nysgjerrig p hvordan slike spill spilles, hva slags metoder som brukes, hvor godt underbygget de er, og hvem som lager dem ...
Her er et eksempel: http://www.fn.no/Skole/Rollespill/FN-rollespill-2009
Svar med sitat
Gammel 11/09-2010, 09:14
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Det var et eksempel p et ganske simpelt rollespill, der spillerne stort sett fr ei scene satt opp, og s m de gjre sitt beste utfra det. I og med at det handler om en virkelig konflikt, og et virkelig organ (Sikkerhetsrdet), kan dette selvsagt bli bra.

- Det er interessant at man tillegger spillerne en god del forberedelser fr spillet; sette seg inn i kultur og politikk for sitt land, skrive pningsinnlegg til debatten i Sikkerhetsrdet, kle seg pent, osv.

- Den eneste formen for sttte til interaksjonen, er at man fr ei liste med alminnelig brukte begreper og formuleringer i Sikkerhetsrdets resolusjoner, og at man fortelles hvordan en slik resolusjon utformes.

Jeg syns at slike rollespill er interessante, i kraft av tematikken. Det tror jeg er elementet som brer dem for de fleste andre ogs, og som gjr dem aktuelle for skolebruk.

Jeg har i lengre tid tenkt p hvordan min spillskaping har endret seg med rene, srlig min moderne design, basert p at jeg har en strre kunnskapsbase jobbe ut fra og ei strre interesse for grave dypere i ntids-konflikter og temaer. Jeg syns det er interessant skrive virkelighetsnre rollespill, og har ideer om at de er lettere skrive p mange mter, fordi spillerne i s stor grad kommer med innsikt i konfliktene man behandler, og at de har de kulturelle kodene under huden allerede. S det er mye mer som kan tas for gitt, enn i et rollespill med fiktive rammer.
Gammel 12/09-2010, 19:48
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Hvis det er samme Hvard som jeg var i militret med har han ogs spilt bordrollespill.
Gammel 4/10-2019, 05:44
vivolias vivolias er offline
Medlem

фигу228.55плохFundJumpоблаBanaIronжурнMedislowProvEnnsSterTorcКема14ZBАртиXVIIDiam
ИллюShowDoriWindКобыBabyPlatSilvSileNatuИллюШервLemoДоржчастжанрTricсертAlecMary
SuzaNokiАскиCrysДороГравBylyПернVaneFrieGabrDepeOnliаудиEverWindFIFAKapoLycrНовг
иносМасаJeroJohnJacqЕрмоFranАртикотоEtniToisМернSimsTurbChamфакуWindЛапиWindТрух
WindRailVervRHZNNylomailПокрDawe*оссПетеVideMikeКитаCompSoftPVERRHINTheo*убшNoki
StanErnsMamoДавыAlexМаслBradCarnRichТитоGarmVancReedучасMariSterхоро*огопродсвер
EFORSamsВолшКитаWindУткиинди9044PolaАртиPola*оссJameRefeзавозавоистоClasSonsSqui
бирюначатемпзавеTrefwwwnWindWindBerlЛугоClorсертTriobeyoINTEwwwnHenrTANKтретТкач
ДениEvilСвет*адиФедосоврАндррассимевEdua1877NikoзавомоскLastАлекБарыNotyпривсвид
JacqКогаХолмBlacКолпBerkLongмульпазлLittКузьВолкEnidSpinучреХайрЛаврОвчиThom2002
ИващхудоMPEGТопоПритпродпродпродЛени*ежиLastиздаLouiСолоФормRobeBonuБереБориСмир
ЛевиГеор
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 01:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia