Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/09-2010, 12:47
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Stæsj

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Men samtidig så blir det så teit at folk går på "red alert" likevel, med full mundur konstant, at hvis folk gjør det i mine kampanjer, så føler jeg en irrasjonell trang til å "straffe" dem ved å slenge på dem et farlig encounter når de minst aner det. Usunt.
Sitat:
Opprinnelig postet av krhip Vis post
Du trenger nye spillere.

Eller la spillerne oppleve at du faktisk belønner dem med en kamp-encounter etter å ha feiret Mielikkis Nakenbadnatt!
Gammel 24/09-2010, 16:13
Draxion Draxion er offline
Medlem

Personlig har jeg merket meg at spillere som har karakterer som alltid er på "red alert" gjerne spiller svært "sterke" karakterer.

For det første har de karakterer som er, spillmekanisk, svært effektive.

For det andre kommer de aldri i noe "offer-rolle". De spiller aldri på sårbarhet eller svakhet. De er alltid herre over seg selv og sine omgivelser.

Sitat:
Players may blunder through dialog with shocking ineptitude, forget the name of the country they are in, or get confused about which side they are on, but once it comes time to roll for initiative they all turn into Sun Tzu.
Svar med sitat
Gammel 24/09-2010, 16:20
Kjellen sin avatar
Kjellen Kjellen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Draxion Vis post
Personlig har jeg merket meg at spillere som har karakterer som alltid er på "red alert" gjerne spiller svært "sterke" karakterer.

For det første har de karakterer som er, spillmekanisk, svært effektive.

For det andre kommer de aldri i noe "offer-rolle". De spiller aldri på sårbarhet eller svakhet. De er alltid herre over seg selv og sine omgivelser.
Og då er det vel gjerne ynskjeleg å ta opp dette poenget med dei spelarane, då ein kanskje kan argumentere for at dei går glipp av enkelte potensielt sterke rollespelopplevingar gjennom å konsekvent spele "usårbare" karakterar.

"Jeg skulle ønske jeg var deg." - Erlend S. Bruer

Litt ymse musikk
Svar med sitat
Gammel 24/09-2010, 17:10
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kjellen Vis post
Og då er det vel gjerne ynskjeleg å ta opp dette poenget med dei spelarane, då ein kanskje kan argumentere for at dei går glipp av enkelte potensielt sterke rollespelopplevingar gjennom å konsekvent spele "usårbare" karakterar.
For å ikke snakke om fratar medspillerne gode rollespillsopplevelser... :/
Gammel 25/09-2010, 05:55
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det er to ting som blandes her:

Brudd med miljøtroverdighet og skilpaddespilling.

Det ene kan ofte føre til det andre. Men det er viktig å være oppmerksom på forskjellen disse to i mellom. Begge deler er indikativt på at det kan være en feil kommunikasjon innad i spillgruppen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/09-2010, 07:26
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Jeg kommer nettopp tilbake fra en reise til Irak. Bagdad kan sees som et eksempel på et samfunn der alle spiller på denne måten. De som har råd til det reiser med væpnede vakter, man sjekker bilen for eksplosiver før man setter seg inn i den og setter helst et par betongblokker foran huset for å holde bilbombene på avstand. Det finnes sånne steder, men når man oppfører seg på denne måten betyr det som regel at noe har gått veldig, veldig galt.

En troverdig reaksjon på folk som tråkker rundt væpnet til tennene vil være å væpne seg selv, eller forberede seg på bråk, og at samfunnet omkring generelt blir mer utrivelig som resultat av dette.
Svar med sitat
Gammel 25/09-2010, 10:44
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Godt observert. Av flere.

Jeg plages ikke så mye med slike spillere/spilledere lenger nå. Men da jeg var ny ifht rollespill, var det flere ganger at jeg ønsket å ha rollen min væpnet til tennene, og flere ganger tok spillederne og screwa oss de gangene vi turte å gå ubevæpnet, hvilket bare forsterket oppførselen min - mye fordi jeg ikke skjønte greia med at det kan være kult å bli angrepet når man selv ikke er i en optimal situasjon til å slåss tilbake (så lenge det bare er et spill og ikke Baghdad).

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 25/09-2010, 12:20
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Godt observert. Av flere.

Jeg plages ikke så mye med slike spillere/spilledere lenger nå. Men da jeg var ny ifht rollespill, var det flere ganger at jeg ønsket å ha rollen min væpnet til tennene, og flere ganger tok spillederne og screwa oss de gangene vi turte å gå ubevæpnet, hvilket bare forsterket oppførselen min - mye fordi jeg ikke skjønte greia med at det kan være kult å bli angrepet når man selv ikke er i en optimal situasjon til å slåss tilbake (så lenge det bare er et spill og ikke Baghdad).
Tusen takk for en tråd som startet til en post om det interessante fenomenet ustyrsfetisjisme og som skled videre til noe for meg enda mer interessant: Kommunikasjon i gruppen og den opplevelsen mange har av at spilledere screwer èn når de presenterer motstand som ikke er en spasertur i parken...

Angående morsomt å bli tatt i suboptimale stillinger*, så har jeg lest mange rollespillseventyr som har scener hvor en eller annen (oftest enten oppdragsgiver eller antagonist) har modulnotater om at han skal gå bort til den tøffe, væpnede gruppen av spillerkarakter vært anslaget for scenen (og ikke sjeldent hele modulevetyret)...

*) det startet som en komplett uskyldig setning...
Gammel 25/09-2010, 21:07
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Jeg tror det er viktig at man ikke alltid blir angrepet bare fordi man er i en sårbar situasjon. Tving spillerne til å legge fra seg våpen og rustninger for den hellige seremonien, og la den gå fullstendig fredelig for seg. La dem bade nakne i elva uten å bli angrepet av orker. Hvis "dere har ikke alt utstyret deres nå" blir synonymt med "vi blir snart angrepet", er noe galt. Da er det ikke rart at spillerne gjør som de gjør.
Svar med sitat
Gammel 26/09-2010, 05:49
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
Hvis "dere har ikke alt utstyret deres nå" blir synonymt med "vi blir snart angrepet", er noe galt. Da er det ikke rart at spillerne gjør som de gjør.
Dette er seff et godt poeng. Men ikke alle gjør det sånn, hence vil få spillere "godta" å bli satt i en sårbar situasjon. Det er psykologi, på et vis. Noen har "såret" dem før, osv.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:36.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia