Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26/09-2010, 10:18
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: Stæsj

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
Jeg tror det er viktig at man ikke alltid blir angrepet bare fordi man er i en sårbar situasjon. Tving spillerne til å legge fra seg våpen og rustninger for den hellige seremonien, og la den gå fullstendig fredelig for seg. La dem bade nakne i elva uten å bli angrepet av orker. Hvis "dere har ikke alt utstyret deres nå" blir synonymt med "vi blir snart angrepet", er noe galt. Da er det ikke rart at spillerne gjør som de gjør.
Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Dette er seff et godt poeng. Men ikke alle gjør det sånn, hence vil få spillere "godta" å bli satt i en sårbar situasjon. Det er psykologi, på et vis. Noen har "såret" dem før, osv.
Jeg skjønner ikke hva du skriver her, Gru, men selv om jeg oppfatter at det står at Even har et poeng men ikke alle spillere "gjør som de gjør" (i.e. "skillpædder"), så tror jeg du mener det motsatte. Nå blir jeg så forstyrret her selv, før jeg skal på rollespillsalong, men jeg er ikke helt enig i at spillere kun er skadet av omgang med tidligere spilledere. Jeg innbiller meg at alle er litt sånn selvbeskyttende/selvoppbyggende når de starter å spille.
Gammel 26/09-2010, 15:22
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Hjelper det om jeg sier at jeg var full?

Jeg sier at det er noe i Evens påstand om at når "dere har ikke alt utstyret deres nå" blir synonymt med "vi blir snart angrepet", er noe galt. Da er det ikke rart at spillerne gjør som de gjør. Det er faktisk ikke så rart. Det er dermed/også lurt å ikke utnytte "sårbarhet" bare for å pwne spillerne ved å drepe rollene deres, om du skjønner?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 26/09-2010, 23:42
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Hjelper det om jeg sier at jeg var full?
Jeg som trodde du ikke hadde fått kaffe, bare...

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru
Jeg sier at det er noe i Evens påstand om at når "dere har ikke alt utstyret deres nå" blir synonymt med "vi blir snart angrepet", er noe galt. Da er det ikke rart at spillerne gjør som de gjør. Det er faktisk ikke så rart. Det er dermed/også lurt å ikke utnytte "sårbarhet" bare for å pwne spillerne ved å drepe rollene deres, om du skjønner?
Absolutt, men merk at jeg sier at noen spillergrupper ikke mener at "vi blir nok snart angrepet, for vi er våpenløse" er noe galt. Det får meg til å tro at det er mer enn bare kondisjonering og spilleder Vs spillergruppen-mentalitet vedrørende spillerkarakterers (og deres spilleres) forhold til sine gædgets og stæsj. At bandittene angriper når man er bevæpnet til tennene og på vakt er for mange* spillere merkeligere.

*) Halvparten av mine mange er riktignok bekjentskaper via interveven, men jeg vil vel komme på to hender som mener det samme blandt IRL-kontakter...

Sist endret av Maleficum; 26/09-2010 kl 23:42
Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 08:29
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Om spillerene er redde for at spillederen skal drepe rollene dems om de legger til side våpen og rustning i en scene, og dette ikke er en del av det gruppen synes er morro, så er det kanskje på tide med "the Talk". Seriøst. Det høres ut som ingen har det særlig gøy om alt skal være et våpenkapløp med spillederen. Alle vet hvem som vinner om det er fritt fram uansett.

Og hvorfor være så restriktiv med hva rollen har og ikke har? Om det ikke er snakk om våpen eller gjenstander som drastisk endrer nivåbalansen i spillet (+5 sverd?) så er det vel ikke så farlig om krigeren plutselig har en entrehake selv om det ikke stod på rollearket fra før av. Er jo bare fint om spilleren er kreativ og beskriver en evokativ situasjon, som kanskje også gir rom for spenning. Bruk heller inspillet til noe kreativt du kan bygge videre på.

Noen spillsystemer støtter at spilleren kan bruke spillmekaniske resurser til å kjøpe seg retten til å skrive bla. gjenstander inn i fiksjonen. Som foreks. Fate, hvor du kan bruke et kulhets-poeng (fate pt) til å kjøpe en nyttig gjenstand.

(edit: skrivefeil)

Sist endret av Kapsberger; 27/09-2010 kl 08:31
Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 10:03
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Enkle ting som sovepose, tau, og brynestein ser jeg på som naturlig at en (fantasy-)rolle besitter. Problemet kommer jo om spillerne begynner å "finne på" eiendeler som muligens kan snu en konflikt fullstendig. Som et +5 tohåndssverd. Det får også være grenser for hva du kan trekke ut av broka som en annen Guybrush Threepwood, med mindre det er den typen spill man spiller (altså humorspill/cinematic/ekstrem swashbukcling).

Jeg pleier å være grei med spillere som sier "Åh! Kan jeg ha tatt med X?", men ikke hvis det ville bydd på en del problemer i seg selv. Star Wars: Man skal snike seg inn inkognito via en offentlig spaceport, til en planet der det er forbudt å bære våpen uten løyve. Rollene har ikke løyve, så ingen tar med våpen. Men etter at de har kommet igjennom sikkerhetskontrollen, sier en spiller "Åh! Kan jeg ha tatt med den lille blasteren? Jeg kan skjule den i trusa!" Da sier jeg nei. For å smugle med seg den inn forbi sikkerhetskontrollen ville vært en utfordring i seg selv, og det er sånne ting som ikke kan gjøres retroaktivt uten å ødelegge flyten i fortellingen. Men om spilleren sier "Åh! Kan jeg ha tatt med verktøyene mine?" så ser jeg som regel ingen grunn til å ikke tillate det (med mindre de skal til en planet der det er forbudt å bære verktøy).

Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 12:36
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Et par små innspill fra en med groper der han skulle hatt sosiale antenner:

Stæsj lager knot. Det er tiltak med stæsj. Om dine spillere insisterer på å alltid gå væpnet og/eller pansret til tennene, la dem lide for det! "Du får en hudinfeksjon fordi du ikke har vært ute av rustningen din på 3 måneder" eller "Det gamle såret verker værre nå. Det har tydelig ikke godt av å bli klemt av kneleddet i platebeinet ditt når du går." For spillere som forbedrer stæsj-faktoren sin, bør få litt ekstra tyn i starten, for å vise hvor knotete det faktisk er å begynne å bruke noe som du ikke er vant til å bruke: "Sverdet ditt hekter seg vast i dørkarmen, og alle i vertshuset ser surt på deg" eller "du våkner med drit-vond rygg, etter å ha gått med splintvest og hjelm en hel dag for første gang" -etc.

I tillegg har de fleste rollespill regler som "straffer" mye utrustning, minus på initiativ, minus på atributter, etc, etc. Bruk dem strengt, og ikke ignorer dem.

På denne måten synliggjør man for folk hvorfor folk -selv i Bagdad -ikke går med fullt stæsj på 24 timer i døgnet.

Sist endret av Bjørn Are; 27/09-2010 kl 12:37
Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 13:46
Questor Questor er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post
Stæsj lager knot. Det er tiltak med stæsj. Om dine spillere insisterer på å alltid gå væpnet og/eller pansret til tennene, la dem lide for det! "Du får en hudinfeksjon fordi du ikke har vært ute av rustningen din på 3 måneder" eller "Det gamle såret verker værre nå. Det har tydelig ikke godt av å bli klemt av kneleddet i platebeinet ditt når du går."
Jeg forsøkte meg med sånt tidligere i min GM-karriære. Type "du er drittrøtt fordi du forsøkte å sove i rustningen din i natt", eller "du blir nektet inngang på vertshuset fordi tohandsøksa di er for stor". Jeg har til og med druknet karakterer som bestandig gikk i full rustning, "ja prøv å få av deg et par tunge støvler og ei ringbrynje under vann" (og det var totalt planlagt).

Etterhvert gikk det opp for meg at det var bare ikke morsomt, verken for spillerne eller meg. "Når vi tar av oss rustningen angriper GM'en oss, og om vi har den på gir han oss hudinfeksjoner, damned if you do, damned if you don't lissom...". Jeg spurte meg selv hvorfor jeg hadde vært så stringent på sånt, og svaret ble vel en slags misoppfattet "realisme". I spill med drager, demoner og "hit-points" handlet det mest om å forhindre spillerne fra å sove i rustning, og alt for lite om å fortelle kule historier.

Likt endel flaws/quirks o.l. som finnes i mange rollespill bryter sånt bare opp spillingen, flyten og stemningen forsvinner og man begynner fort og diskutere temaene "out of character". Jeg har f.eks en "blankvåpen-nerd" i Trudvang-gruppa mi, og vi har blitt enige om at diskusjoner om utstyr og "realisme" får legges til andre tidspunkter enn spillinga.

Sist endret av Questor; 27/09-2010 kl 14:49
Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 14:50
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

En artig anekdote fra en D&D-spilling:

Vi var level 3; en nifs rogue-fighter, to(!) wizards (en gnome-illusjonist som latet som han var en bard, og en tjukk handelsmann-gone-wizard med bolleklipp), og en ond, slesk og smørglatt cleric av pengeguden. Under en reise hadde vi funnet ut at vi kunne tyne litt penger av noen folk ved å insistere på at vi skulle "beskytte dem mot farer på veien" (altså typisk mafia-beskyttelsespenger). Disse folkene kom tilbake om natta og angrep leiren vår, hvorpå selvsagt verken rogue-fighteren eller clericen var i rustning.

Lang historie kort, situasjonen endte med en kliss naken, småfeit cleric med piggklubbe og fett hår som knuste skaller rundt seg og lo høyt mens blodspruten sto.

Morsomste (eller hæsligste) D&D-minne ever! Så det hender det kan være gøyere å faktisk bare ta av rustningen når man ikke sitter på vakt...

Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 17:00
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Stæsj kan også vere gøy. Det kommer ann på måten det blir brukt på. I Dead Weight, et zombie-parkour hack til ApW av John Harper, er hva du kan ta med deg et viktig element av spillet.

Veldig mange survival horror spill på ymse konsoller baserer seg på begrensede ressurser.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 27/09-2010, 21:30
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Stæsj

Mykje lurt sagt her allereie...

Eg trur den beste måten å unngå skilpaddespeling på, er å få spelarane med på at når du set rollene deira i vanskelege situasjonar, skadar dei, drep dei, er det ikkje for å syna kor dumme eller svake spelarane eller rollene er, men å syna kor tøffe dei er (spelarar og roller). I tenåra dreiv eg med mykje passiv-aggressiv og aggressiv-aggressiv bullshit som spelleiar, påverka som eg var av dataspel og spelleiar"råd" frå TSR (pass på at spelarane ikkje får makta, å nei!)*.

Eg trur at problemet ofte er at spelarane lager roller som dei tenkjer skal vera skikkeleg tøffe, og så opplever at spelleiaren stadig prøver å syna dei at rollene deira er svake. Det høyrest jo ut som om Gru og gruppa hennar hadde ei kul økt med nakenslakt, men mange liknande situasjonar oppstår når kvar einaste birolle er lite imponert av spelarrollene, og utan å nøla konfronterer dei, eller slår tilbake på meir eller mindre sannsynlege roller. I ei soge som handlar mykje om kamp, plar eg prøva å gjera det så tydeleg eg kan at uvæpna og lett væpna biroller stort vert ganske så redde for spelarrollene og kva dei kan finna på...

Etter at eg vart vaksen (sånn meir eller mindre) har eg gjort mykje verre ting med spelarrollene, men med glade, nøgde spelarar - fordi me var samkjørte i kva tema me ville utforska i spelinga. I tillegg har eg blitt meir var for korleis spelarar flagger rollene sine, kven som tykkjer det er kult at rolla hans endar opp med fleire arr enn tenner, og kven som vil spela ein kjekkas som alltid ender opp ovanpå...

Ei røynsle frå Tvitind er at når ein speler i Noreg på ei tid då alle som speler levde (og kan hugsa, sånn meir eller mindre - Kjellen er jo så ung), vert det at roller væpner seg eit klart teikn på at no har dei bikka over - anten det er Bjørn Karlsen som lite betryggande informerer om at "Eg kjører full bevæpning" eller i sesong to når heile gruppa vert med Jon Bjarne heim og forsyner seg med det han har av heimevernsutstyr og jaktvåpen... Alle rundt bordet veit at dette er ikkje ein God Idé, og kor tvilsamt det er med fire folk som rånar rundt i ein utkantkommune med ein BMW full av våpen...

*I tillegg var jo både eg og dei tenåringar, noko som knapt kan ha vore til hjelp...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)

Sist endret av Martichoras; 27/09-2010 kl 21:46 Begrunnelse: tenkte meir
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:00.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia