Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28/09-2010, 08:40
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Standard Sv: Stæsj

Eg e enig med Jone.
Svar med sitat
Gammel 28/09-2010, 08:53
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Questor Vis post
Jeg forsøkte meg med sånt tidligere i min GM-karriære. Type "du er drittrøtt fordi du forsøkte å sove i rustningen din i natt".
Vel; å sove i rustning var faktisk ganske normalt, de færreste som lager rollespillregler har faktisk prøvd ut tingene...

Sitat:
Etterhvert gikk det opp for meg at det var bare ikke morsomt, verken for spillerne eller meg. "Når vi tar av oss rustningen angriper GM'en oss, og om vi har den på gir han oss hudinfeksjoner, damned if you do, damned if you don't lissom...". Jeg spurte meg selv hvorfor jeg hadde vært så stringent på sånt, og svaret ble vel en slags misoppfattet "realisme". I spill med drager, demoner og "hit-points" handlet det mest om å forhindre spillerne fra å sove i rustning, og alt for lite om å fortelle kule historier.
Vel, hos oss er realismen med på å skape de kule historiene, type. "Vel vi kan ikke charg'e inn fordi de har heist vindebroen, men om vi svømmer over vollgraven om natta?! -men da må vi ikke bli oppdaget, for da er vi ille ute, uten rustninge, etc". Eller "nå har vi trasket rundt i rustningene våre i tre dager! Jeg bare må få av meg og få luftet meg litt, vi må legge en plan, siden vi fremdeles er i fiendens område, først må vi være sikre på at ingen forfølger oss... etc"

Det du beskriver handler mer om det Kaare nevnte et par poster oppi her, at ting går galt avsted når det blir "GM mot spillerne". I mine spill tenker jeg ut handlemønstre til NPC'ene, de sitter ikke på mitt mentale bakrom, klare til å styrte ut i spillet med en gang spillerne blottstiller seg.

Mange ganger spiller vi som spillere aktivt på våre svakheter også. En kamerat av meg spiller en usannsynlig tøff fyr som har masse prosenter i alt og er sterk osvosv. Han har etterhvert utviklet spilleren sin til å være periodedranker; skal du drepe ham, gjør det med et fat brandy... Han har flere ganger havnet i seriøst trøbbel fordi han lar karakteren bli pære full, for så å yppe til bråk etc. -Men dette går jo mer på å ikke være redd for å spille på svakheter, som allerede er nevnt.

Jeg vil bare nevne at realisme ikke trenger å være et troll som straffer spillerne; om man spiller en viljesterk karakter, kan man jo tone ned slike små stikk av realisme, mens om det dreier seg om late karakterer, karakterer som foretrekker plysj og bærestoler, så kan det være morsomt f.eks. å få til spill på at man lager jukserustninger, som ikke beskytter, men som ser behagelige ut (slikt fantes også i middelalderen ) -eller at spillerne gir etter for sine lyter, "og dropper hjelmen akkurat i dag"

Sist endret av Bjørn Are; 28/09-2010 kl 08:56
Svar med sitat
Gammel 28/09-2010, 22:39
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Det er et par ting som har hjulpet meg veldig med å komme over slik skilpaddespilling som blir beskrevet her.
Det ene er at jeg har fått spille en del spill med konfliktresulosjon.
Det er mange ting med slike regler som hjelper i så måte, ikke minst det å lære seg at vondt kan være gøy. Det kan føre til masse kult å tape en konfilikt. Og jeg tror man blir nødt til å ta mer ansvar for historien selv om man "bare" er spiller. Man skjønner at man er med på å skape denne spillopplevelsen sammen, og det at du går inn i rollen din og spiller den til hiltet kan være vel og bra, og gi alle gode opplevelser, men det er ikke verdt å gjøre det på bekostning av andre aspekter ved spillopplevelsen.

Det andre er at jeg har spilt troupe-style hvor vi veksler på å gm i en kampanje. Og hvis ikke man lærer seg å ta medansvar med konfliktresulosjon, så er man bare nødt til å greie det med troupe-style.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 29/09-2010, 12:43
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Bjørn Are er inne på noe viktig her. Det blir feil å skylde på "realisme" eller troverdighet som jeg foretrekker å kalle det. For noen er denne troverdigheten av miljøet, som han sier, en viktig del av selve spillopplevelsen.

En del av eksemplene her oppe er klassiske på eksempler mangel på kommunikasjon.

Alt annet, det være seg "realisme", "my guy" syndromet, eller skilpaddespilling er bare symptomer.

Spørsmålet man bør stille seg er hva vil jeg ha ut av dette, og hva forventer jeg av de andre spillerene/spillederen. Hva tror jeg de forventer av meg. Og så tørre å snakke om det med de andre.

Njordi er inne på noe viktig, som med all kondisjonering er det måter å trene seg ut av det. Konflikt-resulosjon, hvor man lærer seg at utfallet, positivt eller negativt kun dytter handlingen i to forskjellige retninger. Og oftest blir spillet mer spennende nå det går skeis.

Jeg er heldig, noen av spillerne mine har forstått og forelsket seg i dette konseptet, sånn at de bevist oppsøker situasjoner hvor de får det ... interresant. Sparer meg som spilleder masse arbeid.

De gangene jeg er spiller, og opplever at spilleder går i versus-modus, synker motivasjonen min veldig. Da ofte under påskuddet "troverdig" reaksjoner fra biroller. For meg er dette ekstremt frustrende, og jeg tar meg selv å synke ned i, om ikke skilpaddestilling, så i det minste i guard.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 01:13
Questor Questor er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Bjørn Are er inne på noe viktig her. Det blir feil å skylde på "realisme" eller troverdighet som jeg foretrekker å kalle det. For noen er denne troverdigheten av miljøet, som han sier, en viktig del av selve spillopplevelsen.
For meg har denne fokusen på realisme tatt nuven av mange spillopplevelser. Kommentarer som "Vel; å sove i rustning var faktisk ganske normalt, de færreste som lager rollespillregler har faktisk prøvd ut tingene... " som Bjørn Are nevner er for meg starten på en diskusjon som fort dreper den stemningen jeg som spilleleder forsøker å bygge opp.

Det dreier seg vel rett og slett om at jeg spilte mye med folk som ville ha andre ting ut av rollespillingen sin enn meg da jeg var yngre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
En del av eksemplene her oppe er klassiske på eksempler mangel på kommunikasjon.
Nettopp det er vel svaret på hele greia, bedre å få diskutert hva folk ønsker seg av "realisme" osv. Og deretter spille med de menneskene som har samme ønsker som deg. Et annet alternativ er så klart å spille på en sånn måte at alle får litt av "sitt". Men det krever jo også selvsagt modne spillere som kommuniserer og som greier å dele på rampelyset.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 08:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Dette er seff et godt poeng. Men ikke alle gjør det sånn, hence vil få spillere "godta" å bli satt i en sårbar situasjon. Det er psykologi, på et vis. Noen har "såret" dem før, osv.
Ja, det er psykologi. Og det kan gjøres til et godt poeng i spillet. Om spillerne føler seg usikre når rollene er uten våpen, kan rollene være på kant også. En spilleder kan "angripe" denne usikkerheten hos spillerne, sette hele situasjonen i en "kritisk" modus, spørre spillerne "Hva gjør dere?", og stresse at de må svare fort! Slik kan man lokke dem til å reagere med VOLD på helt uskyldige ting ...
- og så kan man spille ut omgivelsenes reaksjoner på rollenes syke handlinger (slo ned brudens far, angrep en altergutt, e.l.). Og spillerne kan sannsynligvis leve seg inn i rollenes følelse av at dette ble helt galt, og kanskje urettferdig. Og muligens kan spillerne få en verdifull innsikt også, når rollene forstår hva som har drevet dem; deres mange brutale og livstruende eventyr har gitt dem et overdrevent {sykelig} fokus på vold som handlingsmåte ...

Poenget mitt er bare at man kan spille med spillernes holdninger nesten uansett; og gjøre dem til adekvate og interessante rolletolkninger. Mye moro å finne i det!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 30/09-2010 kl 08:14
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 12:22
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg synes det er herlig å se at vi ikke lengre diskuterer hele konseptet med å snakke sammen om hva vi vil. men at denne diskusjonen dreier seg om å kjenne igjen og løse denne formen for problemstilling. Jeg synes det viser en vekst her på forumet som bare er positiv.

Tenkte jeg skulle bare gi en liten applaus til alle sammen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 13:08
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det er klart man skal snakke sammen. Men jeg trodde at "ækt mannjfolk" ikke gjorde det så ofte.

Jeg synes denne diskusjonen har vært veldig fin og fruktbar.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 30/09-2010, 16:34
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
For meg har denne fokusen på realisme tatt nuven av mange spillopplevelser. Kommentarer som "Vel; å sove i rustning var faktisk ganske normalt, de færreste som lager rollespillregler har faktisk prøvd ut tingene... " som Bjørn Are nevner er for meg starten på en diskusjon som fort dreper den stemningen jeg som spilleleder forsøker å bygge opp.
Å ja, det har du helt rett i. Det kunne ikke falle meg inn å komme med en slik kommentar under spill. Å undergrave GM (eller spillere) er veldig destruktivt -i alle fall under spill -da gjelder det å spille hverandre gode. Jeg spilte en gang med en GM som ikke visste foran og bak på en hest, og som beskrev ridning og stell av hest på en måte som ville institusjonalisert hestene og drept eierne, men fordi fokus under spill ikke er å ha en pissing-contest om hvem som kan mest om hestestell og ridning, holdt jeg klokelig kjeft.

Det jeg snakker om er at "realisme" kan være et verktøy som du har med deg til et spill, f.eks at du leser deg opp på et fagfelt i forkant av en spillkveld på et tema som du vet kommer til å bli relevant for spillkvelden. Det kan være at jeg som "yrkesmilitær" kan gi 16 år gamle Trine som skal spille lagfører i "Storm" litt input under character-creation om hva en slik type bedriver hverdagen sin med. Det kan være at jeg putter det inn når jeg kommer med stemningsmonologer på rollenes vegne, etc, etc.

-og det trenger ikke en gang å være noe "årntli" noe, det kan være at du i et sci-fi-setting setter deg ned og jobber ekstra med hvordan familienormene og vanene til GLo*mpf'ene er, fordi du vet at spillerne kommer til å bli reddet av noen GLo*mpf'er og tatt med til ett av deres hjem.
Gammel 30/09-2010, 17:16
Questor Questor er offline
Medlem

Er helt med på mye av det du skriver i posten din Bjørn Are, spesielt det med "realisme" som noe settingbestemt er jeg helt enig i at kan være viktig for spillere om det ikke tar overhånd.

Sitat:
Opprinnelig postet av Bjørn Are Vis post

Det jeg snakker om er at "realisme" kan være et verktøy som du har med deg til et spill, f.eks at du leser deg opp på et fagfelt i forkant av en spillkveld på et tema som du vet kommer til å bli relevant for spillkvelden. Det kan være at jeg som "yrkesmilitær" kan gi 16 år gamle Trine som skal spille lagfører i "Storm" litt input under character-creation om hva en slik type bedriver hverdagen sin med. Det kan være at jeg putter det inn når jeg kommer med stemningsmonologer på rollenes vegne, etc, etc.
Det er klart at erfaring og kunnskaper spillerne sitter på kan (og bør) brukes for å skape flere nyanser i setting og historie. Men det blir vel kanskje enda viktigere at man prater konstruktivt og har greie sosiale evner i en sånn situasjon som du skisser opp her. Når Arne på 28 (som har vært i "forcen") skal forklare Trine på 16 hvordan "Stormere" oppfører seg blir viktig å ikke kuppe karakter-skaping og spilling helt, selv om Trines bilde av en "Stormer" er urealistisk så det holder. Det kan jo til og med hende at hun synes "virkeligheten" er temmelig kjip i forhold til det hun så for seg når hun tenkte ut karakteren på egen hånd.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:43.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia