Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 30/10-2010, 11:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Hvorfor er rollespill bedre enn laiv, og omvendt?

En kozetråd for folk med meninger og tanker.

To spørsmål:

Hvorfor er rollespill bedre enn laiv?

...og:

Hvorfor er laiv bedre enn rollespill?

(Begge må selvsagt besvares, ellers blir posten din stemplet som ugyldig av forumpolitimesteren.)
Gammel 30/10-2010, 11:34
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: Hvorfor er rollespill bedre enn laiv, og omvendt?

Rollespill er bedre enn laiv fordi: Du kan sitte i hjemmets lune rede og la fantasien ta deg med på eventyr fra sofakrokens komfort.

Laiv er bedre enn rollespill fordi: Du behøver ikke beskrive hva rollen din gjør, du er rollen og gjør det (så sant det er mulig og forsvarlig).

Sist endret av HOT; 30/10-2010 kl 11:34
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 11:51
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Hvorfor er rollespill bedre enn laiv?
Kjappere, billigere, lettere, mindre tidkrevende.

Sitat:
Hvorfor er laiv bedre enn rollespill?
Mer intenst.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 11:56
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Rollespill er bedre enn laiv fordi: Du kan være det du ellers ikke kan, også fysisk. Magi fungerer i settingen uten at man må bruke metaeffekter. Man kan gå på do og gjøre andre kjedelige ting uten å være i rolle (altså "pause" spillet). Man kan hoppe frem og tilbake i tid, retroaktivt endre ting dersom feil har blitt gjort, og "spole over" kjedelige ting som man ikke ønsker å spille ut. Man kan også stole på terningkast eller lignende til å avgjøre om man f.eks. er en god leder, en god løgner, osv. i stedet for å stole på sine private sosiale evner. Man kan også være en imponerende dyktig kriger selv om man privat er en klønete sofasliter.

Laiv er bedre enn rollespill fordi: Du har sjansen til å gå fysisk inn i rollen på en annen måte, og din "suspension of disbelief" blir hjulpet av kostymer og effekter. Du kan være i rollen også mens du gjør daglige gjøremål som å spise, vaske deg, og gå på do, som styrker opplevelsen. Fysisk berøring mellom roller kan også styrke opplevelsen. Alt som skjer er umiddelbart og lar seg ikke korrigere, hvilket gjør at man blir tvunget til å spille på det som skjer uten å kunne "krangle" seg til noe annet. Du må spille i din normale (fysiske) form, og vet dermed hvilke begrensninger og muligheter du har til interaksjon og problemløsning. Det er gøy å lage kostymer og effekter. Du får mosjon og frisk luft (hvis laiven er utendørs og inneholder f.eks. slåssing).

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 12:21
Achilles Achilles er offline
Medlem

Hvorfor er rollespill bedre enn laiv? Man kan spille og leke fantasileker med de som ikke drar på laiv, og man slipper å lage kostymer og ellers å risikere helse med nål (og tråd) eller symaskin. Sofarollespill har en sterkere metadel og det er lettere å benytte litterære og filmatiske oppbyggingsteknikker. Nevnte jeg sofaen?

Hvorfor er laiv bedre enn rollespill? - mer fokus på dialoger! Mer intens immersjonisme, og fokus på rolleportrettering og -gestaltering. Man kan være utendørs og bevege seg, og gå i tunge rustninger. Høyere inngangsterskel for alle medvirkenede = win.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 15:32
Questor Questor er offline
Medlem

Nå har jeg bare laivet en gang, men på det skrantne grunnlaget sier jeg:

Rollespill er bedre enn laiv fordi:
Det er lettere å finne 5-6 mennesker som helt eller delvis deler din kreative agenda enn 30, 50 eller 200.

Laiv er bedre enn rollespill fordi:
Noen synes kanskje det er lettere å leve seg inn i rollen om man er kledt i kostyme, har det riktige utstyret osv.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 17:24
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Rollespill er bedre enn laiv fordi: Du kan være det du ellers ikke kan, også fysisk. Magi fungerer i settingen uten at man må bruke metaeffekter. Man kan gå på do og gjøre andre kjedelige ting uten å være i rolle (altså "pause" spillet). Man kan hoppe frem og tilbake i tid, retroaktivt endre ting dersom feil har blitt gjort, og "spole over" kjedelige ting som man ikke ønsker å spille ut. Man kan også stole på terningkast eller lignende til å avgjøre om man f.eks. er en god leder, en god løgner, osv. i stedet for å stole på sine private sosiale evner. Man kan også være en imponerende dyktig kriger selv om man privat er en klønete sofasliter.

Laiv er bedre enn rollespill fordi: Du har sjansen til å gå fysisk inn i rollen på en annen måte, og din "suspension of disbelief" blir hjulpet av kostymer og effekter. Du kan være i rollen også mens du gjør daglige gjøremål som å spise, vaske deg, og gå på do, som styrker opplevelsen. Fysisk berøring mellom roller kan også styrke opplevelsen. Alt som skjer er umiddelbart og lar seg ikke korrigere, hvilket gjør at man blir tvunget til å spille på det som skjer uten å kunne "krangle" seg til noe annet. Du må spille i din normale (fysiske) form, og vet dermed hvilke begrensninger og muligheter du har til interaksjon og problemløsning. Det er gøy å lage kostymer og effekter. Du får mosjon og frisk luft (hvis laiven er utendørs og inneholder f.eks. slåssing).
Dette og mer

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 18:14
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Questor Vis post
Rollespill er bedre enn laiv fordi:
Det er lettere å finne 5-6 mennesker som helt eller delvis deler din kreative agenda enn 30, 50 eller 200.
Dette stemmer faktisk bare ikke. Men det kommer an på hvor du leter og i hvor stort område.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 19:37
Questor Questor er offline
Medlem

Sitat:
Dette stemmer faktisk bare ikke. Men det kommer an på hvor du leter og i hvor stort område.
Mulig det ikke stemmer, men det er nå ihvertfall min opplevelse av saken.
Jeg har spilt i endel år nå, og med ganske mange mennesker etterhvert, og det er vel ikke før de siste 5-6 årene jeg har blitt delaktig i en gruppe hvor vi alle er ganske like i forhold til hva vi vil oppnå med spillinga vår. I og med at det har tatt meg såpass med tid å finne en håndfull mennesker jeg har samme syn som, tenker jeg at det ville tatt meg veldig mye lenger tid å finne 50 eller 100 med samme "outlook".

Skal være ærlig nok til å si at jeg er voldsomt kresen også da.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 19:57
Achilles Achilles er offline
Medlem

Sitat:
Huh???

Ren matematikk sier vel at han har rett, om det ikke er slik at alle laivere har samme kreative agenda?!?

... og ja, det er skitvanskelig å finne en gruppe hvor alle vil nogenlunde det samme.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia