Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30/10-2010, 20:46
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Sv: Hvorfor er rollespill bedre enn laiv, og omvendt?

Sitat:
Opprinnelig postet av Achilles Vis post
Huh???

Ren matematikk sier vel at han har rett, om det ikke er slik at alle laivere har samme kreative agenda?!?

... og ja, det er skitvanskelig å finne en gruppe hvor alle vil nogenlunde det samme.
Jepp, laivere har det ganske ofte. Med forberedelser og annonsering fra et år og oppover i forveien så er det ikke vanskelig å fylle opp plasser, fant det alltid lettere å få laivere i mine arrangeringer enn nye rollespillere til gruppen.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 20:54
Achilles Achilles er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Jepp, laivere har det ganske ofte. Med forberedelser og annonsering fra et år og oppover i forveien så er det ikke vanskelig å fylle opp plasser, fant det alltid lettere å få laivere i mine arrangeringer enn nye rollespillere til gruppen.
Da vil jeg legge til:

Rollespill er bedre fordi man kan spille så ofte man vil; hver helg med de samme folka.

Laiv er bedre fordi man må planlegge lenger og da slipper å spille med beer&pretzels-spillerne.
Svar med sitat
Gammel 30/10-2010, 22:46
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Questor Vis post
Mulig det ikke stemmer, men det er nå ihvertfall min opplevelse av saken.
Jeg har spilt i endel år nå, og med ganske mange mennesker etterhvert, og det er vel ikke før de siste 5-6 årene jeg har blitt delaktig i en gruppe hvor vi alle er ganske like i forhold til hva vi vil oppnå med spillinga vår. I og med at det har tatt meg såpass med tid å finne en håndfull mennesker jeg har samme syn som, tenker jeg at det ville tatt meg veldig mye lenger tid å finne 50 eller 100 med samme "outlook".

Skal være ærlig nok til å si at jeg er voldsomt kresen også da.
Men er det nå laiv du snakker om? Du sier jo at du bare har prøvd laiv én gang? Jeg siktet ikke til uttalelsen din generelt, bare i forhold til laiv.

Og ja, det Kjetil sier. Det annonseres jo god tid i forveien, og har laiven en god og tydelig nok "vaskelapp" så er man relativt sikret at de fleste har samme "agenda". Ikke alltid, naturligvis, og ikke alle. Men stort sett.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 00:22
Questor Questor er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Men er det nå laiv du snakker om? Du sier jo at du bare har prøvd laiv én gang? Jeg siktet ikke til uttalelsen din generelt, bare i forhold til laiv.

Og ja, det Kjetil sier. Det annonseres jo god tid i forveien, og har laiven en god og tydelig nok "vaskelapp" så er man relativt sikret at de fleste har samme "agenda". Ikke alltid, naturligvis, og ikke alle. Men stort sett.
Huff Maja, nå vil jeg ikke bli en sånn som kverulerer på alt. Jeg har jo som du påpeker en svært beskjeden erfaring med laiv, men jeg har jo mange venner (som du også kjenner) som er veldig opptatt av både å laive og arrangere laiver.

Når jeg hører dem refere til krangling og diskusjoner både i forkant av, underveis i, og i etterkant av de fleste laiver så virker det ihvertfall for meg som om mange kommer på laiv med vidt forskjellige agendaer og forventninger. I tillegg har jeg jo tatt en titt på laivforum osv, og det virker jo som om diskusjonene går ganske kraftig til tider.

Dessuten er jeg høyst skeptisk til tanken om at de fleste har samme agenda bare fordi de har meldt seg på en laiv med en utførlig "vaskelapp".
Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 01:35
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Det skal sies at erfaring med å faktisk delta på 10+ laiver burde telle mer enn å høre på folk som gnåler i for- og etterkant av en laiv. Jeg gnåler selv, og kan skrive under på at når opplevelsen faktisk foregår er det stort sett noe ganske annet enn teoretiseringen man tenker på. Dessuten er det noen av laiverne i Norge som foretrekker å teoretisere, og enkelte bruker laivforum kun til å bringe opp problemer eller konflikter, og nesten aldri til å si noe positivt.

Forskjeller i agenda er stort sett geografisk betinget, har jeg inntrykk av. Det er stor forskjell på laiv i Trøndelag ifht Bergen eller Oslo. Nordover vet jeg ikke hvordan trenden er.

Når du sier du er høyst skeptisk til at de fleste har samme agenda til tross for vaskelapp, kan jeg si så mye som: Hva slags belegg har du for skepsisen din? Hearsay holder bare så langt, altså.

Kreativ agenda er nok ikke 100% matchende hos alle, det skal jeg innrømme, men jeg opplever at variasjonen i agenda er så liten på de fleste laiver jeg har deltatt på, at forskjellen er basically uviktig. Ikke alle ønsker nøyaktig det samme i en bordrollespillgruppe heller, men man er som regel nær nok til at det funker fint for alle.

Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 01:54
Questor Questor er offline
Medlem

Ok, her tar jeg med andre ord feil, prøvde bare å svare etter beste evne på Matthijs spørsmål etter mine egne (tydeligvis mangelfulle) erfaringer og ideer.
Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 02:10
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Ikke bare! Og det var jo ærlig svart. Men det er faktisk kjempeenkelt å samle folk til laiv i alle fall.

Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 08:13
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg tror det er forskjeller fra by til by og laiv til laiv. Hvis jeg har skjønt det riktig er det slik at hvis man bor i Trondheim og setter opp en tradisjonell trønderlaiv, vet alle hva de får, og de som drar dit vil ha akkurat den greia - med den samme verdenen og mange av de samme rollene.

Hvis man derimot f. eks. bor i Holmestrand og setter opp en eksperimentell laiv *hostAGABADANhost* i Oslo, kan man oppleve at folk kommer til laiven med enormt forskjellige forventninger, og bare en tredjedel av spillerne faktisk er igjen på slutten. Uansett hvor godt man forsøker å kommunisere premisser og forutsetninger.

Hvis du kjenner miljøet ditt, og miljøet kjenner deg, er det mye lettere å få med "riktige" folk på spillingen din.

Sist endret av matthijs; 31/10-2010 kl 08:13 Begrunnelse: Fytterakkern, klarer ikke stave orntli engang
Svar med sitat
Gammel 31/10-2010, 09:30
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg tror det er forskjeller fra by til by og laiv til laiv. Hvis jeg har skjønt det riktig er det slik at hvis man bor i Trondheim og setter opp en tradisjonell trønderlaiv, vet alle hva de får, og de som drar dit vil ha akkurat den greia - med den samme verdenen og mange av de samme rollene.

Hvis man derimot f. eks. bor i Holmestrand og setter opp en eksperimentell laiv *hostAGABADANhost* i Oslo, kan man oppleve at folk kommer til laiven med enormt forskjellige forventninger, og bare en tredjedel av spillerne faktisk er igjen på slutten. Uansett hvor godt man forsøker å kommunisere premisser og forutsetninger.

Hvis du kjenner miljøet ditt, og miljøet kjenner deg, er det mye lettere å få med "riktige" folk på spillingen din.
For det første beklager jeg at jeg sporet av tråden din, Matthijs. Skal slutte etter dette.
Jeg var påmeldt Abagadan da den gikk første gangen (tror jeg), men måtte gi meg fordi det a) ikke var noe fysisk å forholde seg til settingmessig annet enn det vi fant på selv, og b) fordi den var for nær min vanlige hverdag, og dermed ble "kjedeligere" enn ellers (min personlige smak - dette med "avstand" har jeg diskutert før). Dette visste jeg da jeg meldte meg på, og nå vet jeg hva jeg synes - alt må jo prøves.

Har Abagadan vært satt opp på en mer tradisjonell måte også?

Men ja, tja, trønderlaiv er veldig konsistent, men flere ønsker å endre dette. Jeg er med i ei gruppe nå. Å si at f.eks. Abagadan aldri ville funka i Trøndelag (jeg vet at ingen har sagt det, jeg stråmanner), er nok å ta i litt. Men folk her virker som de liker mange ting - de kan spille en typisk trønderlaiv den ene helga og dra på "Oslolaiv" den neste, og sette pris på begge to.

Svar med sitat
Gammel 1/11-2010, 18:00
Ursus sin avatar
Ursus Ursus er offline
Medlem

Mine to øre kjapt om det Rune sier om felles kreativ agenda: Som en av de som Rune har hørt snakke om laiv ganske mye, og også som en av de han har spilt rollespill med i senere år, vil jeg kaste inn i hatten at jeg ikke oppfatter Runes innspill helt slik Maja gjør det. Med erfaring fra svært mange laiver i Trøndelag og en del utenfor og rollespilling med etterhvert en del hundre forskjellige mennesker deler jeg i stor grad Runes oppfatning, ut i fra min forståelse av hva han mener med felles kreativ agenda. Der har jeg opplevd såpass stort sprik i laiver jeg har deltatt på og arrangert at en knapt skulle tro folk leste vaskeseddelen i det hele tatt. Dette inkluderer flere av laivene Maja har vært på. Uenigheten koker meget sannsynlig ned til forskjellige rammer for hva man føler er "felles kreativ agenda".

Til hovedspørsmålet, med tunga i kinnet:

Rollespill er bedre enn laiv fordi terninger er noe av det beste i verden.

Laiv er bedre enn rollespill fordi man slipper terninger som forsvinner under sofaen.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:19.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia