G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2010, 08:32
Ole Peder Giver sin avatar
Ole Peder Giver Ole Peder Giver er offline
Medlem

Standard [Drmmer om rollespill] Piratkobolder!

Drmte at jeg spilte et Pirat-Kobold-rollespill i Arkepelago-stil. Matthijs, Hkon Olav, Magnus og kanskje noen andre (Ola?) var med.

Spillet hadde tydelige fortellerspillpreg, men det var en GM, som jeg tror etterhvert ville f noe si...

Jeg var kapteinen. Jeg tror det var mulig spille ulike arter, ogs orker, ihvertfall. Men jeg var alts kobold. (Tror det om man kunne vre ork var noe vi diskuterte litt, s det var vel optional. Matthijs var litt skeptisk, mener jeg huske).

En av rollene... kanskje det var Matthijs’, eller Ola sin, men Matthijs var jo GM... var... gravid... eller noe? Jeg fikk i oppgave trille to grnne, sm sekssidede terninger... de hadde bare 4’er og 1’eryne p de ulike sidene. Det var en slags tabell i boken, som skulle avgjre noe om Olas rolle. Jeg kastet, fikk et resultat, og tabellen avgjorde at Ola skulle f to Cola. Jeg tror det kunne hatt ingameeffekter ogs. Kanskje dette med graviditeten var en av dem.

Jeg husker ikke hva rollen min het, men jeg var i ferd med lage en veldig tff rolleskisse (dette var nok frivillig). Han var en kobold. Jeg har aldri vrt helt sikker p hvordan kobolder ser ut, men han her var ihvertfall som en (litt) cartoony antropomorf hundeskikkelse som stod p to bein, var ganske hyreist, og jeg husker jeg tenkte at ”han insisterte p flge piratmoten, selv om det var ubehagelig for ham g i slike klr”. Han hadde rysjeskjorte og lang frakk, med splitt bak (heter det det?) og trekanthatt. Skissen var i svart-hvitt.

Da spillet begynte var det min oppgave som kaptein legge noen fringer for dets gang. S jeg begynte med holde en inspirerende tale for mannskapet om at vi var p vei til ”SEYCHELLENE (jeg husket i drmmen ikke egentlig hvor Seychellene ligger, men fant ut at det ikke var s nye. Jeg flte at det l i retning India et sted), og p vei dit mtte vi passe oss for SEILPIRATENE, som var noen elendige krek som angrep selv store skip fra SM SEILSKUTER i HY HASTIGHET, som regel bare ved borde dem, men noen ganger selv ved hjelp av KANONER, og nr vi hadde hndtert dem kunne vi plyndre smyene i de traktene, p jakt etter gull, og mat, og...” (jeg kjente jeg var litt usikker p hva koboldpirater egentlig plyndret) ”... og KVINNER, for det er nemlig en god PIRATHAVN like i nrheten der vi kan selge slaver og gods og kjpe nye forsyninger (av slikt vi ikke fr plyndret p Seychellene, formodentlig).”

Magnus (tror jeg) rakk hnden opp og sa ”du nevnte noe om et kart, kaptein?”. ”Ja, det er jo det VIKTIGSTE”, sa jeg (jeg hadde ikke nevnt noe om et kart, men var litt lettet over Magnus’ innspill, s dette var nok en del av spillets regler). ”Vi m p de sm yene for sikre oss KARTET (eller notatet eller hva ordet var) til.... [her tror jeg at jeg sa noe Shangri-La-aktig sted uti hutaheiti (Asia), som sikkert inneholdt en skatt eller et tempel eller noe slikt]. Og i TILLEGG kan vi selvsagt rve kvinner, mat, gull, krydder, sukker og...”

”Apropos mat, kaptein”, sa Hkon Olav, ”jeg kjenner det begynner murre litt i magen”.

Jeg s p rollearket til Hkon at rollen hans het JanJaz, eller noe slikt. Jeg tror rollen hadde et litt bulldoggaktig ansikt.

Jeg tenkte at de vel hadde ftt mat etter sjslaget, og hadde tenkt legge inn en protest, men s kom jeg p at det ikke hadde vrt noe sjslag enda. Magnus satt og spiste. ”Jeg har ftt mat, jeg”, sa han. Eller noen andre. Kanskje Matthijs sa at de hadde ftt mat, og at jeg hadde lagt inn protesten.

Eller kanskje alt var sant samtidig, slik det av og til er i drmmer.

Jeg har spilt mye Tropico 2: Pirate’s Cove i det siste. Ellers er jeg ikke mer enn alminnelig opptatt av pirater. Ogs fikk jeg et sprsml i TP i gr om hvem som slss mot Singh-piratene.

Det er selvsagt Fantomet.

Yarr!

Sist endret av Ole Peder Giver; 8/11-2010 kl 08:33
Svar med sitat
Gammel 8/11-2010, 08:33
Medlem

Standard Sv: [Drmmer om rollespill] Piratkobolder!

Det hender ofte at jeg drmmer om rollespillaktige ting. Som regel er det at jeg er p laiv, som samtidig er mer eller mindre virkelig, eller ihvertfall har veldig kule spesialeffekter. S jeg tenkte dette kunne f vre en trd for rapportere om slikt.

I det hele tatt er det mye fiksjon og halvfiksjon i drmmene mine. Tidligere denne uken var jeg en krympende Donald Duck, som kranglet med sine never, som hadde vrt i Afghanistan. En gang drmte jeg om at jeg bde var med i, og s p, en film med Spider-Man og Batman. Innimellom all actionen husker jeg at jeg var imponert over den enorme innsatsen man mtte ha lagt i sikre seg opphavsrettslig bruk av figurer fra bde DC og Marvel i en og samme film. Dette er kanskje infantile drmmer for en 29-ring, men jeg synes n uansett det er mer underholdende enn g i en lang korridor uten ende, miste alle tennene eller falle. Skjnt, det kan vre spennende falle, da. Jeg flyr mest.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2010, 08:34
Medlem

(Drmmen handler sikkert ikke egentlig om rollespill. Det er vel noe med at jeg fler meg i ganske god kontroll over mitt eget liv, samtidig som jeg har en fornemmelse av at det bare er et spill, eller ikke s viktig. Og at jeg i kreative prosesser er avhengig av Magnus for plot, og Matthijs for en eller annen vag, tilbakelent form for regi.)
Svar med sitat
Gammel 8/11-2010, 10:30
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Fabelaktig drm. Og jeg har jo selvsagt lyst lage et spill med terninger som bare viser 1 eller 4.
Gammel 8/11-2010, 12:05
trellian trellian er offline
Medlem

Nr jeg drmmer om rollespill, pleier jeg alltid drmme enten

a) folk kommer ikke til rollespill som avtalt
b) jeg har glemt planlegge spillet, og famler i blinde
c) jeg spiller rollespill med folk jeg kjenner, men som aldri har spilt rollespill

A+B bunner nok i en dyp, men ubegrunnet frykt for mislykkes..
Gammel 8/11-2010, 12:16
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Check.

Eller, blander jeg drm og virkelighet n?

Forberedelse er roten til alt ondt.
Gammel 8/11-2010, 22:33
Skaville sin avatar
Skaville Skaville er offline
Medlem

Standard Re: Sv: [Drmmer om rollespill] Piratkobolder!

Sitat:
Opprinnelig postet av trellian Vis post
Nr jeg drmmer om rollespill, pleier jeg alltid drmme [snip]
Oi, jeg ogs, mange ganger !
Og s prver jeg improvisere, og ligger og baler i svne..

Kanskje dette er en arketypisk GM-drm ? Er det fler som har drmt det ?
Svar med sitat
Gammel 6/10-2019, 05:58
vivolias vivolias er offline
Medlem

Standard Sv: [Drømmer om rollespill] Piratkobolder!

детя205.8упраAIDSMcBaDecoспецFalcхаластудклейКораНАря`ПоюXVIIEricTescУльяXVIIИсаб
Иллюстудэтно7485BlacкинеOrlaXVII*ыднсоведопоFeatSanjПотаMakiReco*оссBlacHereАтам
МураPatrистоКедрредатоваPatrчитаГуриVisuXIIIрамкJoha1877GIUDГенрMODOProjWantИоан
LloyMPEGкульНепоМацеAlicСокодейсиндужелаJoliNikiQuikPaliCalvRoxyXVIIThinFallродн
БескNikiCharВороFreeDarkжизнСкряAdloAltaДемиЧембZoneобре1920ZoneZoneZoneZoneZone
допоZoneZoneZoneZoneZoneZoneОрлеZoneZoneZoneZoneAnasZoneZoneZoneсереинтеGlasтайн
MarkZanuArdoпазлDisnвозрмозаС267*азммета*оссDOUGSTARPROTPHANSPECчелоFolkFrelWinx
AeroCrazFerrТараMOXIWernPeteMistIwakBorkСтепсертграмwwwaХомс*убаTUS-XVIIЮжинБурд
SheiпредLoveГоре*ндрГальHarvКювьHenrКонсиллюThomвузоНехаIntrПашкСанкпредИллюYour
массHaryReceоригwwwbВладСтроСобоязык33-4ТихоЛадуЛюбиFounУшакcoloЛутцэкзаИванЗемц
JeweБолоMich*азеКореGlasGlasGlasStefClosвесеSubhDrWeМалаJuli*ассФросАмерЦветFred
КулиLine
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 02:22.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia