Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2010, 19:51
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Standard Tilbake til røttene...

Etter å ha prøvd utallige rollespill systemer, fra de mest harde klassiske systemer til de mest space "hippie" spillene.

Så ser jeg mer og mer at det er færre og færre rollespill system jeg liker.
Ser selv at jeg lener mer og mer mot klassiske spillsystemer. FATE er det som er lengst vekk fra typisk klassisk spillsystem jeg liker og om jeg bare skulle valgt tre spillsystem å bruke, hvis jeg måtte velge alt annet vekk hadde det sett slik ut.

1. BRP/MRQII (egentlig da alle etterligninger av BRP (Basic Roleplaying) systemet, så ting som Eclipse Phase o.l hører inn her)
2. FATE i alle dens former.
3. nWoD

I den rekkefølgen - de spillsystemene gir meg alt jeg vil ha og ønsker. Jeg føler at jeg må ha litt crunch inn i et system, for å føle at det er noe mer enn å bare sitte rundt et bord, å ha noe å bygge opp - for å ikke snakke om å bygge ut av.
Etter å nok en gang ha følt at systemet jeg bygde opp rundt Brent Jord ikke ga meg det jeg ville ha (Brent jord v.2), så begynte jeg å se meg rundt etter OGL'er som lå tilgjengelig, for å se om jeg kunne hacke noe fra system som var testet hardt av tiden. Da kom jeg frem til at min eldste flamme, BRP, som var en av de første tankene da jeg begynte med brent Jord fire år tilbake faktisk er det beste valget.
BRP har en fin og enkel organisk vekst, er utrolig fleksibel så man kan hacke det inn slik at det er strømlinjeformet til den settingen man vil bruke den til.
hadde tanker om å bruke et hack av Strands of fate først, men følte at FAte ikke hadde tonen av hard realisme over seg, og Gurps er ikke raskt nok (for å ta et eksempel).
Og nå er det som om jeg har et lettelsens sukk over meg, spesielt når man prøver så hardt å lage noe selv, men man føler at det ikke passer uansett hvordan man vrir det.

Uansett - det virker som at de klassiske spillene er de man oftest ender opp med til slutt.

På tirsdag skal jeg kose meg med å holde Mongoose Runequest II i en egen setting, og på lørdag Deathwatch (warhammer 40.000 spill med system basert på BRP), og må si jeg gleder meg storartet til begge deler!

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 9/11-2010, 10:12
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Tilbake til røttene...

There is no accounting for taste sier de. Så for å unngå å virke som jeg prøver å lokke deg ut i en smaks debatt så la meg bare si at jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor disse spillene gir deg det du er på jakt etter.

Du nevner Crunch, du nevner klassisk, men det er om trent som å si at jeg liker bilen min fordi den er svart .
Helt greit, men ikke særlig forklarende.

Og jeg lurer på virkelig hvordan denne crunch biten skal arte seg.
Med klassisk, mener du da en struktur med eneveldig spilleder kontra spillederløst (to ekstreme sider, jeg vet) eller er det mer klassisk som i oppgave-resulosjon, kontra konflikt resulosjon?

Jeg bare lurer, for svarene dine kan gi meg en pekepinn i retning noen tanker som vaker langt bak i hodet mitt.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2010, 10:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Å snakke om "crunch" opplever jeg som svært meningsf´yllt, særlig om man forstår at det handler om hvordan spillet hjelper oss å generere konsekvenser som både overrasker og utfordrer.

Og det er noe som gode klassiske rollespill, med en spilleder, gjør veldig bra.
Gammel 9/11-2010, 10:54
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg kan på mange måter si meg enig.
Ikke i at jeg har forsøkt veldig mange forskjellige systemer, men noen, og jeg har lest ganske mange. Ofte ser jeg store fordeler i de forskjellige systemene, og jeg kan bli betatt av dem, men jeg har spilt BRP-varianter i så mange år at at det er det som sitter i fingerspissene og jeg naturligvis er mest komfortabel med. I tillegg opplever jeg det slik at de klassiske systemene, og da spesielt GURPS og BRP tåler det meste og kan moddes. I tillegg er de ganske intuitive å forstå for en spiller. "Dette tallet måler hvor sterk du er, dette hvor smart du er..." etc. Jeg kjenner at jeg er eldre enn jeg var, og har mindre tid til å sysle med å lære meg systemer. Sånn er det bare, og jeg har verken etiske eller praktiske problemer med det.

Jeg heller mer og mer mot å innføre elementer av andre systemer som hjelpemidler, men la spillet hvile på BRP i bunn. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke kan bastardisere og kombinere teknikker fra helt forskjellige systemer uten at jeg trenger å endre på selve systemet.

Hvis det virker for deg, så bruk det. Kall det gjerne left hand-rollespilling.
Gammel 9/11-2010, 11:24
frank frank er offline
Medlem

Jepp, helt enig. Beskrivelsen din passer svært godt til mine egne konklusjoner. Jeg ville nok ha valgt andre spill, men det er ikke vesentlig. Selv lette jeg lenge og vel, høyt og lavt, etter det perfekte systemet og den ultimate settingen, men forsto etter hvert at kvalitet i spill er noe som oppstår med innsats over tid. Her er det ingen snarveier og mekanikker som gjør arbeidet for deg. Det jeg krever at systemene mine i dag er at de ikke aktivt suger, at jeg kan dem godt og at spillerne mine er komfortable med dem. Dette er mye viktigere enn all verdens mekaniske spissfindigheter og nyvinninger.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2010, 11:34
frank frank er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
There is no accounting for taste sier de. Så for å unngå å virke som jeg prøver å lokke deg ut i en smaks debatt så la meg bare si at jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor disse spillene gir deg det du er på jakt etter.
Hvor bad form er det at jeg svarer på dette?

Det er ikke meg du spør og omega1no har helt sikkert helt andre svar enn meg, men spørsmålet oppleves relevant for meg også.

Mitt svar på det du spør om er (ufint nok) å si at du spør om feil ting. Det jeg er på jakt etter finnes ikke i noen mekanikk. Jeg er ute etter gode spillkvelder, interessante historier, dramatiske vendinger, minneverdige øyeblikk, oppslukende scener.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2010, 11:43
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Uansett - det virker som at de klassiske spillene er de man oftest ender opp med til slutt.
Snakk for deg selv

Eller, for å være litt klarere: Det spørs hvem "man" er. Og det spørs om det finnes noe "til slutt".
Gammel 9/11-2010, 14:11
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Og det spørs om det finnes noe "til slutt".
Jeg lukter et teologisk skisme her.
Når man en gang når slutten, og dør, finner man ut at Gud er en indie eller trad-sl?

Men ellers for å svare seriøst: Ja, det kommer an på hvem man er. Og i mitt tilfelle, mer enn noe annet, hvor god hukommelse man har og hvor mye tid man har. Jeg synes mange av de systemene jeg leser er helt fantastiske. Problemet er bare at de ikke sitter i hodet mitt mer enn fem minutter etter jeg har lest dem.
Gammel 10/11-2010, 00:33
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Sitat:
Mitt svar på det du spør om er (ufint nok) å si at du spør om feil ting. Det jeg er på jakt etter finnes ikke i noen mekanikk. Jeg er ute etter gode spillkvelder, interessante historier, dramatiske vendinger, minneverdige øyeblikk, oppslukende scener
Nei, jeg vet nøyaktig hva jeg spør etter

Som spillskaper ser jeg det som min oppgave å gi deg som spiller verktøy til å få akkurat de tingene du her nevner (som uthevet av meg.) Derfor, når man søker til en sort spill så lurer jeg på hvor i disse er det man finner verktøyene til disse tingene, og hva disse er.

Sånn at jeg kan trekke lærdom fra dette og forbedre mine egne design.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2010, 11:23
frank frank er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Sånn at jeg kan trekke lærdom fra dette og forbedre mine egne design.
Og all respekt for det. Virkelig!

Men ut fra et perspektiv om at kvalitet ved et spill er noe som oppstår i utførelsen, over tid og gjennom innsats, er det andre ting som har større betydning for meg enn regelsettets kvaliteter.

Blant annet er det av betraktelig større betydning at jeg kan reglene godt og at spillerne kan reglene godt. Så godt at vi ikke kaster bort lite tid på å starte opp, ikke bruker unødvendig tid på å fortolke reglene, skjønne spillets premisser, formidle til spillerne hva dette nye spillet omhandler osv. Kompetanse i å håndtere et regelsett er kort og godt viktigere enn regelsettet selv.

Og dette sier jeg uten å være uenig i at det fins gode system, rævva system, og alt i mellom. Uten å være uenig i at system matters. Men vi må ikke fokusere så mye på dette at vi glemmer det som er hovedsaken: å spille. Og det kan godt hende at det blir både mer spilling og bedre spilling av å bruke det vi kan, de reglene vi er bekvemme med, de som ikke lager skurr i utførelsen.

Jeg ville mye heller ha hørt på Jimmy Hendrix spille på en lurvete kassegitar enn på et nystemt Steinvei- piano lissom.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:15.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia