G tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trdverkty Visningsmoduser
Gammel 29/11-2010, 22:50
Questor Questor er offline
Medlem

Standard Sv: Tilbake til rttene...

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Tema og milj er avgjrende. Bare fordi mange av den nye garden spill tar for seg tunge temaer, betyr ikke at alle gjr. Bare fordi mange tradisjonelle spill ikke dykker ned i de dypere aspektene av den medmennesklige interaksjonen betyr ikke at de er mindre verd. Jeg fatter ikke hvorfor folk insisterer p at dette skillet fins. Er det ikke bare bra at bredden av spill vokser?
Jeg er p ingen mte uenig med dette, faktisk synes jeg det er svrt verdifullt at hobbyen berrer forskjellig materie, uavhengig om dette er "lett" eller "tungt". Spill som "A Poem for Mr. Morning" eller Matthijs Holocaust-prosjekt er i mine yne mye mer vektige, og viktige for rollespill-hobbyen enn enda en sourcebok for D&D eller nWod (merk at jeg sier "i mine yne"). Det er derimot ikke slik at jeg umiddelbart fler for spille dem.

Det er kjempebra at bredden av spill vokser! Mine flelser er at denne "Indie" bevegelsen (om man kan kalle den det), innfrir mye av det White Wolf lovet p begynnelsen av 90-tallet. Nemlig skape modne spill som tar spillerne og historien de skaper p alvor, uavhengig av hvor "tungt" dette materialet er.

Sitat:
Jeg er tilhenger av internalisere regler. Det vil si at man lrer seg regel systemet, snn at man egentlig slipper tenke s mye over hva man skal gjre.
Rollen min skal hogge orken i huet, ja da tar jeg terningene legger till ditt og ruller under datt, og jeg kan ditt og datt spass bra at det ikke forstyrrer for opplevelsen min av fiksjonen.
Her kjenner jeg meg igjen, mye av det som legger en demper p ellers flotte rollespill-sessions for min del er diskusjoner i eller om regler, og spillmekanikk. Om det blir mye av dette skal jeg innrmme at jeg er umoden nok til bli littegranne sutrete. Heldigvis kan jeg si at dette skjer svrt sjelden i min nvrende spillhverdag

Nok en gang dreier det seg om kommunikasjon, om prate om forventninger og nsker, og finne "de riktige" menneskene dele hobbyen med.

Sitat:
Med fare for hre ut som en holmestrandianer, men hurra for bra spillopplevelser.
Veit ikke helt hva en "holmestrandianer" er, men har ikke noe problem i stemme i ett hurra for gode spillopplevelser
Svar med sitat
Gammel 30/11-2010, 00:03
Tomas HV Mrkrid Tomas HV Mrkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Questor Vis post
Et annet eksempel er at jeg mye heller spiller Fabula enn "A Poem for Mr Morning".
Om jeg spillte A Poem for Mr. Morning like mye som jeg spiller Fabula, ville jeg blitt gal. Det er som sammenligne et dikt med en romanserie. Vi trenger begge.

S; for meg er det flott ha forskjellige spill g til, fordi jeg da kan utforske rollespillet som uttrykksform, og bruke den til utforske meg selv, mine medmennesker og verden rundt oss. Slik er det, s du kan gjerne kalle meg bde nygjerrig og leken.

Tror vi trenger modnes i forhold til hva rollespill er;
- de er bde klassiske og moderne
- de er bde lange kampanjer og korte enkelt-sesjoner
- de er bde action og poesi
- de er bde fantastiske og realistiske
- de er bde tematisk smale og vidtfavnende
- osv.

Rollespillene er en uttrykksform som vi kan bruke til svrt mye forskjellig, og p svrt forskjellige mter.

Sist endret av Tomas HV Mrkrid; 30/11-2010 kl 00:05
Svar med sitat
Gammel 30/11-2010, 16:37
Bjrn Are sin avatar
Bjrn Are Bjrn Are er offline
Medlem

Fikk lyst til skrive hva jeg synes, bare snn for delta jeg ogs

Jeg er en som begynte med Rune Quest, fortsatte med (old)WOD, og s ble det lang pause.

I starten hadde jeg mer enn nok holde styr p reglene.
S begynte reglene oppta meg mer og mer; var de realistiske nok?
N har jeg innsett at regler i grunnen bare er en kilde til frusterasjon, og (dette m dere ikke si til spillerne mine) jeg driter mer eller mindre i regler nr jeg er GM i dag. Jeg er fremdeles opptatt av realisme, men har gitt opp dette nr jeg er GM. Jeg forsker forklare ting realistisk, men om spillere vil noe annet, fyer jeg meg. Jeg har oppdaget at det er mye lettere f til realisme som spiller, s nr jeg spiller mine roller, forsker jeg spille dem s realistisk jeg kan, og ingen kan nekte meg det. N nrmer jeg meg faretruende "skal vi trre ta av oss rustningen, dere"-trden s jeg skal forske komme on topic igjen...

Jeg har kommet fram til at regler aldri kan bli mer realistiske enn GM'en og spillerne er i stand til gjre dem. Har du spillere som i grunne kun er opptatt av hvilke fordeler reglene kan gi dem, eller har du en GM som er mer opptatt av reglene enn historien er du garantert en drlig spillopplevelse.

Jeg har en hang til foretrekke gamle regelsystemer, da de er godt innarbeidet, og de har dermed en tendens til havne i bakgrunnen nr vi spiller.

Forsker jeg meg med egne husregler, eller nye regelsystemer tiltrekker de seg unsket oppmerksomhet, og de blir i veien for spill-opplevelsen, uansett hvor bra de er.
Gammel 30/11-2010, 17:13
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Questor Vis post
har dominert trden s langt (om man i lengden foretrekker "klassiske" spillsystemer kontra "indie").
Som trdstarter handlet det mer for meg g tilbake til rttene hvor jeg startet, for de som startet med My Life With master eller Dogs in the Vinyard er det like relevant. Er ikke Klassisk kontra Indie, ellers hadde ikke FATE3 vrt der p mine foretrukne system.

Trdens fokus, fler "du" at nr du har spilt i kanskje en ti pluss r at du helst vil g tilbake til det du kjenner best og eller startet med og har det mer gy med det?

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 30/11-2010, 18:00
Achilles Achilles er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Trdens fokus, fler "du" at nr du har spilt i kanskje en ti pluss r at du helst vil g tilbake til det du kjenner best og eller startet med og har det mer gy med det?
Frst svarer jeg "nei", s slr det meg at sommerens Burning Realms kanskje var et forsk p nettopp g tilbake til noe kjent?

Rttene mine vet jeg egentlig ikke hvordan jeg skal spore, jeg startet med lese Call of Cthulhu 5th ed, og s spillede det, fr jeg ble med i en AD&D Ravenloft-Kampanje (som digregerte seg innom en Warhammerkampanje, og en hndfull andre AD&D-kampanjer). Vi spilte ogs andre ting, som jeg ikke helt vet hvordan jeg vil klassifisere.

Jeg har virkelig lyst til komme videre i spillopplevelsene mine, men jeg innser at jeg savner mye fra den tiden ogs (selv om det ikke ndvendigvis er selve spillet). Avslappende sessions, ting var nytt og spennende, folk man trivdes vre sammen med.

"I'm of the feeling that World of Warcraft is, on balance, a force for evil in the world today, but I can admire its design just as one could admire the efficiency of Nazi Germany." -- Ben "yahtzee" Croshaw, the Escapist 16. november 2010
Svar med sitat
Gammel 30/11-2010, 23:02
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Ja det er kjernen i det jeg snakker om, mmen fler at jeg vil prve mindre og mindre nytt - og heller gjre mer og mer nytt med det jeg n har.

F.eks: Mongoose Runequest II, har vi blitt akkurat n ferdig med fjerde sesjons spilling i min verden av profetien. Det er fantastisk! Reglene er s enkle at ingen trenger lete opp noe, systemet gr i bakgrunnen og bygger opp under det alle vil gjre. Og flelsen i stemningen er knall, masse super karakter interaksjon at jeg nesten fr trer i ynene.

Snart skal jeg ta opp Trail of cthulhu, ikke et system av mine rtter, men en setting av mine rtter. Begynte rollespill som Spill leder i 4th edition Call of Cthulhu. Og n gjr jeg meg klar til TOC sin pne improvisasjons modul Armitage Files som er en ny verden av awesomness i Mysterie og mystikk rollespill...

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 1/12-2010, 10:26
Bjrn Are sin avatar
Bjrn Are Bjrn Are er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av omega1no Vis post
Ja det er kjernen i det jeg snakker om, mmen fler at jeg vil prve mindre og mindre nytt - og heller gjre mer og mer nytt med det jeg n har.
Akkurat denne flelsen har jeg ogs. Jeg er dritklar for kjre campagin i Draug satt til 1500tallet, men vegrer meg pga reglene, vurderer sterkt rett og slett kjre brp-regler, med draug-boka som stemningsveileder og mine egne historiske notater som sourcebok. Jeg har hatt en prveklut-innhopp-spillkveld med dragug anno 1500 pga en gm som mtte melde avbud i siste liten, og da bare lot jeg som jeg kunne reglene, men kastet terninger i hytt og pine, og det funke bra, fordi spillerne ikke kunne reglene heller, og fordi jeg alltid kaster terningene skjult for spillerne.

Samtidig er det s nedtur nr man vil prve noe nytt man brenner for, og s bli skuffet i mte med spillerne, da er det tryggere dra fram de samme gode gamle settingene vi alle vet vi alle liker.

Kanskje dette bare handler om bli gammel og kjedelig, og for sitere majoren i Monty Pyton :"I might not know much about humor, but I know what I like"

Sist endret av Bjrn Are; 1/12-2010 kl 10:28
Svar med sitat
Gammel 1/12-2010, 10:52
Bubonic sin avatar
Bubonic Bubonic er offline
Medlem

I gruppa vr s har vi noen ganske klare, men uskrevne regler.

Nye systemer kjres some one-shots eller minikampanjer.
Alt annet kjrer p det gode gamle. Det skal veeeldig mye til fr vi tar til oss et system og investerer massevis av tid i det. Det eneste systemet vi har gjort det med siden D&D dagene er Burning Wheel, og til dels PTA. N hiver vi ut Burning Wheel til fordel for en FATE 3.0 med litt kampanjebasert morro

Det er noe med det som ble sagt her om kjenne et system spass godt at det ikke er ndvendig lete opp ting i bkene, og at spillet bare kan flyte uten problemer. Det er jo dit man gjerne vil, mener n jeg!

Systemer er vanskelig, og det skal vel en hel del til fr et system ene og alene gir en kjempegod spilleopplevelse.
Svar med sitat
Gammel 6/10-2019, 06:52
vivolias vivolias er offline
Medlem

Standard Sv: Tilbake til røttene...

(Мел219.5сложCHAPКуроDaviСанкСкомПетрJeweуказдругAdamLemo*озаTiboмузыИгнаКалуМакс
ИллюRosaFyodGamedeutMaggЛещеЯковВарфунивGeorDizzRaviПандДемеBonuАлекBrahШляпJohn
TobyАндрRobeзачипривWellNiveавтоЗнам*удиKennИнстВласСодеModoИбраELEGElegDoubCirc
SpliчитаEmmaЛариПилостихMariSisiВасиHeinбхэзSelaНатуНатуSelaELEGНикоPaliFallThor
ЕльчNikiМармariaGabrRaveдепудетеБернLudwRaymВласZoneАхонГригZoneZoneZoneZoneZone
ШухоZoneZoneZoneZoneZoneZoneСедуZoneZoneZoneZoneHavoZoneZoneHenrналилистэкспхоро
МоисMabeHansСтебКатадержязык5604C175друзKurt1525STARSCHETOYOсредврачfolkКитаязык
NDFEнедешнурпазлязыкКарпMathBOWRNeilBoscTextRubyCrysUltiZdobЛит*Лит*Лит*Лит*авто
ЗурабоевКондэлекФролСодеJohnокеаразн*огоPanaМатворгаCarlNealValeDigiкинокапрпо-г
KeebMatcМоскведеWindЮркеСергавтоавтоPoinCaroWindBernГуриГрицRobeМиньСобоPresФеди
детяприкHaimCoatJoliэкспэкспэкспДениКрупдесяГармтеатЛангОгнеPartЛещеИманИллюНови
НянкЩегл
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trdverkty
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye trder
Du kan ikke svare p innlegg / trder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er P
Smilier er P
[IMG] kode er P
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er n 01:24.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokml oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia