Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/11-2010, 13:31
Skogvokteren sin avatar
Skogvokteren Skogvokteren er offline
Medlem

Standard Balansering av trefninger

Jeg har lest i Dungeons & Dragons Game Dungeon Master's Guide, og her finnes det gode regler på hvordan balansere trefningene PCs kommer ut for,

Men jeg har lyst til å spille fudge-baserte spill, eks Draug, og egne settinger. Jeg har også lyst til å prøve andre spill som ikke kommer inn under de mest kjente mekanikkene.

Hvor sterke gjør jeg motstanderne? Det hadde vært greit å ikke drept alle på første trefning. Finnes det noen tommelfingerregler.

Jørn
Svar med sitat
Gammel 11/11-2010, 13:50
trellian trellian er offline
Medlem

Standard Sv: Balansering av trefninger

Jeg sliter med dette selv - det er enkelt i level-baserte spill med helt krystallklare retningslinjer for hvor sterke motstandere skal være for å være en overkommelig utfordring, det er noe helt annet i andre spill. Har ikke så mye erfaring, men vet ikke om det er så enkelt å ha en tommelfingerregel uavhengig av system.
Gammel 11/11-2010, 14:15
Achilles Achilles er offline
Medlem

Jeg mener at spillerne får ta ansvaret selv. Ikke ha "suddenly you're assaulted by an Umber Hulk, roll for initiative!"-trefninger, men gi de forvarsler. (Noen ganger holder det med forvarsler som: "Ikke gå inn i Skogen-ingen-noensinne-kommer-ut-av" eller "posten kom ikke i går, det er ulikt postrytteren å være forsinket".)

Om spillerne spiller tre ferskinger/grønnskollinger, så bør de selv klare å vurdere hvorvidt det er lurt å gå til frontalangrep på ett troll som ikke lar seg såre av spyd...

Om du har ferske spillere, som slitere litt med dette, er det to gode regler jeg pleier å bruke:

1) Ha skikkelig pingle-trefninger. La en håndfull ynkelige kobolder kløne til et bakhold. La hovedskurken være en lommetjuv bevæpnet med en ringkniv. Selv om spillerne kåler opp og skravler bort to kamprunder vil de kun miste litt lakk på rustningen sin. Ikke eskalèr før spillerne forstår karakterene sine og har en visst gruppekoordinasjon.
En tommelfingerregel er at spillere og terninger alltids vil overraske. Har de akkurat utryddet en sabbat-sirkel? Vel, da kommer de nok til å la magikeren sloss i nærkamp med krigspatruljen med orker mens resten sitter fast i døråpningen...

... alternativt er det bare å ha megatrefninger! "Dragen vil snakke med dere, vil dere angripe eller høre hva den har å si?"

2) Ha kamp som ikke er på død og liv. Bandittene vil ikke drepe, så mye som knabbe utstyr. Den onde heksen vil ikke lokke til seg heksejegere, så vil helst flykte. Den snakkende fontenen vil bare lure dem til å gi gode kritikker i reisehåndboken de skriver. Orkene tar fanger til å vaske beleiringsutstyret. Trollet vil bare ha noen å snakke med, etter at noen kjipe eventyrere kverket vennene dets.
Svar med sitat
Gammel 11/11-2010, 15:12
Kapsberger Kapsberger er offline
Medlem

Vet ikke hvordan det er med dine spillere. Men om jeg lar NPCer fortelle dem at de bør i hvertfall ikke gå inn i Svarteskauen, for der er det farlig, så kan du banne på at det blir første sted de oppsøker.

Om du ikke kjenner spillets kamp-mekanikk, og spillet beveger seg mye inn og ut av denne, mener jeg du bør du lære deg den. Enten gjennom spillet. Litt sånn, vi lærer mens vi spiller. Eller gjennom testing utenom spilløkter. Selv om noen spill har prefabrikerte trefninger, så er ofte veldig mye avhengig av spillerenes måte å bruke kamp-mekanikken på.

Noen spillere kan bruke kamp-mekanikk til å fremheve rollens personlighetstrekk. Foreks. en som spiller redd ungutt vil kanskje velge å bruke mye tid i bakgrunnen av kampen, selv om rent mekanisk er han på linje med den erfarne soldaten. Dette vil påvirke trefningen. Ergo, prefabrikerte trefninger fungerer kun som "balansert" om spillerene bruker spillet på den måten forfatteren av trefningen forventer de skal gjøre det.
Svar med sitat
Gammel 11/11-2010, 16:05
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kapsberger Vis post
Vet ikke hvordan det er med dine spillere. Men om jeg lar NPCer fortelle dem at de bør i hvertfall ikke gå inn i Svarteskauen, for der er det farlig, så kan du banne på at det blir første sted de oppsøker.
De trenger seg en tur inn i svissj-dunk-Skogen.
Svar med sitat
Gammel 12/11-2010, 08:12
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Svisj-dunk! er veldig pedagogisk! Det betyr at du etablerer en Svartskog som dødelig; "Ingen kommer noensinne ut derfra!"

- og om ei rolle går inn der, så sier du Svisj-dunk!
- tar rollearket, og lar spilleren lage ei ny rolle. Uten å fortelle noe mer!

Om spilleren protesterer, og sier han må vite hva som skjer med rolla, så sier du bare rolig at det vet han selvsagt ikke, "- siden INGEN kommer tilbake fra Svartskogen for å fortelle hva som skjer der ...".

De fleste spillere tar meldingen: du kan risikere at det som fortelles av biroller og andre også gjelder for di rolle. Så tenk deg om før du gjør noe overilt, og undersøk gjerne myter om STOR FARE før du tester dem. Når spillerne inntar den posisjonen, blir kommunikasjonen fra spilleder til spillere lettere, og samspillet får større nerve.

Balansering av trefninger?
Jeg mener det er interessant å gjøre trefninger som fordrer at spillerne vurderer om rollene skal trekke seg ut, gi seg, eller dø. Mener med andre ord at balanse i trefninger ikke er så viktig, fordi det er viktig at spillerne tar jobben med å vurdere risiko for sine roller.

Da blir også kommunikasjonen mellom spilleder og spillere viktig;
- spillerne må lære seg å ta hensyn til det spillederen faktisk sier.
- spillederen må lære seg å mene det han sier.
Om spillederen sier: "De er tøffe, dobbelt så mange som dere, og gliser overlegent når de ber dere legge ned våpnene, så vil de nøye seg med å ta sakene deres ..." - da betyr det at rollene bør overgi seg eller flykte. Og om de ikke gjør det, så er spillederen villig til å drepe alle rollene.

Spillere har en tendens til å tro at alle trefninger er balanserte (jeg undres hvorfor?), og at de derfor kan angripe uansett. Det er kjedelig.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 12/11-2010 kl 08:23
Svar med sitat
Gammel 12/11-2010, 08:22
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Svisj-dunk! er veldig pedagogisk! Det betyr at du etablerer en Svartskog som dødelig; "Ingen kommer noensinne ut derfra!"

- og om ei rolle går inn der, så sier du Svisj-dunk!
- tar rollearket, og lar spilleren lage ei ny rolle. Uten å fortelle noe mer!

Om spilleren protesterer, og sier han må vite hva som skjer med rolla, så sier du bare rolig at det vet han selvsagt ikke, "siden INGEN kommer tilbake fra Svartskogen for å fortelle hva som skjer der ...".

De fleste spillere tar meldingen: du kan risikere at det som fortelles av biroller og andre også gjelder for di rolle. Så tenk deg om før du gjør noe overilt, og undersøk gjerne myter om STOR FARE før du tester dem. Når spillerne inntar den posisjonen, blir kommunikasjonen fra spilleder til spillere lettere, og samspillet får større nerve.
Er enig, om enn dette eksempelet var litt på spissen .
Gjør spillerne ""dumme"" valg med karakterene sine, så vil det komme tilbake og bite dem.

Balanse i Fudge/Fate er mindre viktig enn i mer taktiske kamp rollespill, og vil handle mer om hvor kult/gøy/spennende vil trefningen bli.
Har mindre erfaring med FATE sin forgjenger fudge, men regner med at det ligger noe av det samme bak i mekanikken der også.

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 12/11-2010, 08:28
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Eksempelet er den faktiske opprinnelsen til Svisj-dunk!-begrepet.

Svartskog finnes i Eburanja-settingen i Fabulaens verden, og skal spilles ut akkurat slik. Det startet med Fabula-turneringen på Arcon i 2001 eller 2, der alle spilledere i turneringen ble instruert i å gjøre denne skogen akkurat slik.

Flere spillere har opplevd å få slettet rolla si på denne måten. De andre spillerne er blitt fortalt at rollene deres hører et "Svisj-dunk!" når den rolla går inn i skogen. Og det er det. Ingen ytterligere forklaring er noensinne lagd om hva som finnes i Svartskogen. Den er et absolutt SVART område. Og den har en fortreffelig virkning på spillerne; de forstår raskt at rollene deres lever i et miljø der de fornuftige overlever og de dumdristige dør ...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 12/11-2010 kl 08:34
Svar med sitat
Gammel 12/11-2010, 12:20
Medlem

Tomas har en sitt eksempel er knall, og er absolutt noe Martin burde prøve med fancypantsgjengen sin. Bare fordi spillerne er tøffe klatrere og musikkanter, (eller spansk taterkampsport er noe alle mongolendinger trenes opp i), så er ikke rollene like tøffe som spillerne, og den uovervinnelige bloodthirsteren er nok nettopp det.

Jeg fant forresten denne gamle posten, som oppsummerer mer om at treff er mer enn trefninger Den fikk jeg forresten prøvd igjen i sommer...
Svar med sitat
Gammel 12/11-2010, 14:59
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det å balansere en trefning er kun viktig om du søker etter en spillistisk (GNS-snakk) spillestil, hvor mye (ikke all) av morroa kommer i å håndtere spillets regler, og eller, balansere rollens ressurser.

Ellers så er det bedre å spør seg: Hva er det denne trefningen skal være her for?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:17.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia