Gå tilbake   Hyperions webforum > Hyperion - N4F > Magasinet Pegasus

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8/11-2006, 14:42
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Standard Sv: Om Ulvehyl (?) i Pegasus

Sølv er jo uansett nonsens vanligvis, slik det blir beskrevet. Poenget, som man desverre går forbi i så å si alle filmer og bøker, er at forvandlingen er MAGISK, derav pentagram og sølv. Varulven i øst-europa forvandlet seg opprinnelig som følge av seremonier som avga mye magisk kraft som bryllup og slikt. Selvfølgelig skulle sølv egentlig ha forvandlet fyren tilbake istedenfor å drepe'n, i og med at personen egentlig var et menneske og ble forvandlet tidvis av magisk kraft. Det var ufrivillig og mot normen. Man skulle heller sett en helt ufarlig forvandling tilbake, som skulle være tilfelle også når den magiske kraften avtok. Ellers er det ganske brutalt, i og med at fyren egentlig ikke ønsket det hele, og ville kunne gardere seg neste gang. Men slik det blir illustrert er det med sølv og pentagram ganske uforklart, det finnes ingen magi, og forvandling skjer med fullmåne. Forvandling så ofte ville nok ført til at flere "varulver" ble drept i gamle øst-europa istedenfor at man ventet på at de forvandlet seg tilbake. Det er tross alt fullmåne ganske ofte. Men å bare stenge noen ute fra bryllup og slik er tross alt ikke så plagsomt.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2006, 19:59
Kristian A Bjørkelo sin avatar
Kristian A Bjørkelo Kristian A Bjørkelo er offline
Medlem

Standard Re: Om Ulvehyl (?) i Pegasus

Kva eller kven er det du prøver å krangle med no?
Svar med sitat
Gammel 9/11-2006, 00:09
punch sin avatar
punch punch er offline
Medlem

Standard Re: Om Ulvehyl (?) i Pegasus

feil tråd, sorry
"The Internet is more like a plumbing trap. People pour masses of crap down it, but occasionally you need to reach in and search for a valuable item, and you come out covered in shit." -- found on the Internet

Sist endret av punch; 9/11-2006 kl 00:16
Svar med sitat
Gammel 9/11-2006, 08:42
tormaroe sin avatar
tormaroe tormaroe er offline
Medlem

Standard Re: Sv: Om Ulvehyl (?) i Pegasus

Sitat:
Opprinnelig postet av jerikstorebo Vis post
Sølv er jo...
For meg høres det mer ut som om du kritiserer reglene i et rollespill enn at du er interessert i å forstå eller formidle kunnskap om myterm og folklore. Selv vet jeg ingenting om hvordan man opplevde varulvmyten for 100, 500 eller 1000 år siden - jeg hørte nemlig ikke om varulver før litt ut på 80-tallet, og alt jeg vet om fenomenet er selvsagt farget av at jeg levde da. Jeg har stor respekt for de som driver historisk forskning, men å finne ut hva folk tenkte og hvordan de opplevde ulike ting er en meget usikker vitenskap, det må da være klart?!
Svar med sitat
Gammel 9/11-2006, 14:28
jerikstorebo jerikstorebo er offline
Medlem

Jeg er nok ikke mye opptatt av rollespill. Og å diskutere regler der er kjedelig for meg. Jeg tenkte bare å ta litt for meg adapsjon i praksis og hvor heldig (eller omvendt) den kan være. Å bare innføre noe uten å gi grunn, kan være uheldig er poenget. Å finne ut hvordan folk tenker og opplever ting kan til en viss del finnes ut i form av alt mulig rart: brev, dagbøker, prester holdt visst gjerne journaler, en kan se referanser til opprør, vanlige bøker, alle slags referat og journaler. Det er referanser til folk som forvandlet seg til varulver fra øst-europa.
Svar med sitat
Gammel 3/12-2006, 19:43
Vokteren sin avatar
Vokteren Vokteren er offline
Medlem

(Tråden har blitt flyttet til det splitter nye forumet for Magasinet Pegasus
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia