Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 12/02-2008, 16:07
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Hvordan skal vi kommentere?

Et spill består av uhyre mange deler, og kan skrives med mange ting i tankene. Dermed hadde det vært greit å kunne kommentere spillene på de premissene spillforfatteren er intressert i å få kommentarer på. Skrev for eksempel en lenger komentar på Pr0npen0r som tydeligvis bommet fullstendig på målet. Jeg skrev det som en vurdering av potensialet for å være et underholdende rollespill, men det virker som om det heller er ment som et sosialt eksperiment.

Tilsvarende blir kommentarene på Tre fremtider vidt forskjellig avhengig av om det blir betraktet som rollespill, eller personutviklingsforslag. Eller som en ide som senere kunne blitt til rollespill.

Dette er ekstremsituasjonene. Men føler det blir mye av det samme med mange andre. For eksempel komentarer på settingen, dersom forfatteren har lagt mest vekt på å lage crunchy regler, men på en måte trengte en setting til. Eller kommentarer på presentasjon om forfatteren har brukt uka på å skrivet og finpusset mange finurligheter i spillet, og dermed bare fikk en time eller to til å få skrevet det grovste inn på datamaskinen.

Slike komentarer bommer på målet. I alle fall om hensikten er å gi konsktruktiv tilbakemelding til forfatteren.

En annen kategori kommentarer er hvordan man vurderer spillet i forhold til de kategoriene som det blir avstemt om. Det er denne typen kommentarer jeg har prøvd å holde meg mest til, men har sett at det ikke gjelder de fleste. Så tror det kan være greit å ta en liten brainstorming om hva slags kommentarer en bør gi. Og om det er noen mulighet for forfattere å gi utrykk for hva slags tilbakemeldinger de kunne tenke seg å få?
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 16:11
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: Hvordan skal vi kommentere?

Synes det er greit med kommentarer i alle mulige retninger jeg. Er jo ikke slik at noen av debattene har sklidd helt ut enda, så inntil videre er all diskusjon god diskusjon.
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 16:14
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan skal vi kommentere?

Vel, det er vel kanskje det jeg savner endel av. Diskusjon. Når alle kommenterer på sine helt egne premisser så virker det til å bli for lite overlapp til at det faktisk blir noen diskusjon ut av det. I tillegg er det en tendens til at det er de mest opplagte "selvfølgelighetene" som blir kommentert. Og det skaper ikke akurat grobunn for diskusjon.

Edit: Skal forøvrig si meg enig i at første "bølgen" med kommentarer gjerne kan være generell, og er fint om spriker litt. Men nå begynner den bølgen å dabbe av, så da hadde det kanskje vært greit å kunne gitt litt mer fokusert tilbakemelding og?

Sist endret av Enrahim; 12/02-2008 kl 16:18
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 16:20
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan skal vi kommentere?

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim Vis post
Vel, det er vel kanskje det jeg savner endel av. Diskusjon. Når alle kommenterer på sine helt egne premisser så virker det til å bli for lite overlapp til at det faktisk blir noen diskusjon ut av det. I tillegg er det en tendens til at det er de mest opplagte "selvfølgelighetene" som blir kommentert. Og det skaper ikke akurat grobunn for diskusjon.

Edit: Skal forøvrig si meg enig i at første "bølgen" med kommentarer gjerne kan være generell, og er fint om spriker litt. Men nå begynner den bølgen å dabbe av, så da hadde det kanskje vært greit å kunne gitt litt mer fokusert tilbakemelding og?
Mitt inntrykk hittil er at folk har skrevet litt sånn med blanke ark. Mange poeng og observasjoner gjentas. For mitt vedkommende var det ganske bevisst. Jeg skrev ned tankene jeg fikk ved gjennomlesning, og leste andres kommentarer først etterpå.

Siden kan man jo diskutere, hvis det er noe man er veldig uenig i. Men det er nok her sinte/sårede/vonbrotne/opprørte spillskapere kunne gitt litt futt i debatten.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/02-2008 kl 16:20
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:25.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia